• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad kommer kethcup ifrån?

precis....

är man 12 år och inte vet att chips består av potatis så måste det åtgärdas....
Är man tolv år och inte vet att chips görs av potatis har man förmodligen större problem än just den kunskapsluckan.

På landets tekniska högskolor klagar man på att studenterna har för dåliga kunskaper i matematik. Det ser jag som ett större problem än att ett barn på tio tusen (uppskattningsvis) saknar kunskaper om skitmat (ketchup och chips, intressant att du tar just dem som exempel).

Skolan har i mina ögon en viktigare uppgift än att lära ut banaliteter. Exakt vad och hur överlåter jag åt proffsen att bestämma, men jag tror och hoppas att skräpmatskunskap och för 1800-talet relevanta lanthushållsfärdigheter inte ingår.

Sen undrar jag lite varför det är så att de som har lägst utbildning är de som är mest kritiska till dagens skola. Är det som jag inbillar mig eller är det verkligen så?
 
Kan det vara så att skolan har väldigt stora regionella skillnader vad gäller resultatet av utbildningen?
Det har ni säkert uppgifter på.
Jag har två pojkar som har avslutat sina utbildningar dels för 5 år sedan och helt nyligen (lång universitetsutb).
Som jag har uppfattat deras skolgång så måste jag säga att jag tycker det verkar som om de har en motivation att lära sig som vi på våran tid (35 år sedan) inte kom i närheten av.
De har en helt annan syn på utbildning som jag tycker är väldigt sund t.ex: vi fick sitta och traggla med "blindkartor" på alla världens länder och lära oss utantill vad alla floder och berg hette. Fy fan vad dumt, det finns ju kartor att titta i . Och det kan jag säga trots att jag är väldigt geografiintresserad numera.
Och att haka upp sig på vad pommesen kommer ifrån är bara löjligt, vill de veta det så fixar de det, vaar så säker!
Utvecklingen går inte att stoppa, datorer är bra, trots att det finns stofiler som vägrar att inse det.
 
Man kanske ska införa ett "tillstånd" för att skaffa barn, dvs de tilltänkta föräldrarna får gå en kurs innan med tillhörande prov.

Vad hände med sunt förnuft ?
 
verkar som att dom flesta har lite svårt att att begripa nyanserna i den här tråden.
(-dålig skoldiciplin?)
Jag har skapat tråden och den har ingenting med universitet eller högskolor att göra.

Sammantaget så är det väldigt få som har förstått mitt budskap utan vissa vill hellre raljera med
sina studier och sina välartade barn. Hur djupt tänkande är en sån person?

Jag inser mycket väl fördelarna med datorer, men jag förstår även nackdelarna.
Även jag har "välartade" barn och jag skjutsade dottern till flyget idag till fortsatta studier i London.

För att återställa budskapet i tråden så krävs att ni läser länken på första inlägget.
 
Sammantaget så är det väldigt få som har förstått mitt budskap utan vissa vill hellre raljera med
sina studier och sina välartade barn. Hur djupt tänkande är en sån person?
.

en grundläggande pedagogisk regel är att om ingen fattar så får man se till sig själv, man kanske uttryckt sig fel eller på annat sätt misslyckats..
 
Man kanske ska införa ett "tillstånd" för att skaffa barn, dvs de tilltänkta föräldrarna får gå en kurs innan med tillhörande prov.

Vad hände med sunt förnuft ?

För att använda sunt förnuft istället för kunskap så måste man ju först bestämma vems sunda förnuft det är man ska använda och det brukar vara en rätt komplicerad sak. :)
/Mattias
 
Som hantverkare och reparatör så tjänar jag mycket pengar på folk som är praktiska noviser.
Några enkla handgrepp hade sparat dom tusentals kronor.
Det tycks inte ha någon koppling till bildningen, snarare tvärsom i så fall.

Nu kommer jag in sent i denna tråd men kan inte låta bli att reagera på detta!
Du menar alltså att det är helt OK att kalla mig opraktisk, reta mig lite för att jag inte kan byta.... vad fan det nu är som ska bytas och sen dessutom nästan klaga på det!
Jag känner mig personligen påhoppad av detta!!

Jag står för att jag för det mesta köper tjänsten från en hantverkare och dessutom ser jag inte ned på hans eller hennes ev teoretiska kunskaper!

Jag kommer troligen inte att meka moppe med min son om inte han nu verkligen vill det så småningom. Om det behövs söker jag upp den kunskap jag behöver och provar mig fram. Går det åt skogen tar jag hjälp av en mekaniker (om han skrattar åt mig efteråt må det vara hänt)

Dessutom kan min fyraåriga son fler fågelnamn än mig, han ska bli paleontolog när han blir stor och han formligen älskar alla småkryp han kan hitta (äter till och med :))

//per
 
Man kan inte vara bra på allt.
Proffessorer brukar sällan vara bra på hantverkssidan.
Sen finns det ju dom som inte är bra på varken det ena eller det andra.
-Om man sitter och spelar spel på datorn dagarna i ända tex.
Tyvärr finns det konstruktörer som aldrig hållt i en skiftnyckel.
 
Eller om man bara meckar med sin moppe hela dagarna. De som bara spelar spel klarar sig antagligen bättre i samhället. Så ser det i alla fall ut enligt min erfarenhet.

Efter någon dags spelande vid datorn så är tiden därefter bortkastad...
Ett av det största hotet mot ungdomar idag. Det är tidsspillan som är problemet.

Om grabben (dottern) får en dålig moppe så är det positivt.
Får dom en ny moppe så får dom bara dålig kondition.