• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad kommer kethcup ifrån?

Saker som var bättre förr:

-Tänk att bygga ett flygplan av tegelsten!
-Ungarna får ju ingen bra påverkan av sånt!

Men den inställningen så borde barn inte få se på tv alls med tanke på alla overkligheter.. Barn borde inte få ha leksaksvapen för man kan skjuta sin kompis och han dör inte.. Barn borde inte få ha leksaksbilar för man kan krocka med dem utan att någon skadas.. Barn borde inte få ha nallar för då kanske man går fram och kelar med en grizzly när man ser den.. osv. osv...
 
aktiv-jägare
Jag har flera vänner som suttit framför datan mer eller mindre hela sin uppväxttid. Många av dem studerar/har studerat till saker som bioingengör, matematiker, läkare, etcetera. Jag vet inte om du kör med denna envetna "det-var-bättre-förr" retorik för att provocera en diskussion eller för att du helt enkelt är oförmögen att se utanför ditt egna perspektiv? Det finns forskning på att människor i tusentals år hävdat att det var bättre förr. Men det var det inte.
.

Jag tänker inte alls så och jag tror omgivningen uppfattar mig som tvärsom.
Det är mycket som är bättre nu.
Men jag uppfattar ungdomen som onödigt naiv. Ska dom göra om misstag som föräldrarna redan har gjort? OK det är bra med egna erfarenheter...men vissa saker är rätt onödiga.
Vad jag är ute efter är att vi börjar tappa i kunnande som vi skulle ha ärvt av tidigare generationer.
Om man ständigt sitter vid datorn och säger att allting är bättre nu, då måste måste man väl ha lite trångt perspektivfönster (22"?)
 
Men den inställningen så borde barn inte få se på tv alls...
Finns ingen anledning att inskränka förbudet till att bara omfatta barn. Även vuxna kan få en skev verklighetsuppfattning av att se på TV. I tråden blir ett inslag i ett sketet kockprogram på kommersiell TV till en larmrapport om den allmänna kunskapsnivån i samhället. Ett kåseri i en jakttidning utlöser starka skräckreflexer och fantasier om samhällets, som vi känner det, nedgång och fall.
 
Men den inställningen så borde barn inte få se på tv alls med tanke på alla overkligheter.. Barn borde inte få ha leksaksvapen för man kan skjuta sin kompis och han dör inte.. Barn borde inte få ha leksaksbilar för man kan krocka med dem utan att någon skadas.. Barn borde inte få ha nallar för då kanske man går fram och kelar med en grizzly när man ser den.. osv. osv...

Nu jämförde jag enbart LEGO med MECANO

-Nu måste ni hitta på en anledning att försvara LOGO gentemot MECANO!
 
En sak som internet-generationen är betydligt bättre på än föregående 2-kanaler-på-teven generationer är källkritik samt medvetenhet om mediala referensramar iom utbredningen av bloggar, forum och dylikt. (hint: användbart om man råkar slå på valfritt apokalyps-program på dumburken)

Den andra tv-kanalen startade i december 1969 så det är nog inte helt omöjligt att internet-generationen och 2-kanaler-på tv generationen kan vara samma generation. Om däremot 2-kanaler-på-tv generationen försvann när den tredje kanalen kom 1988, så handlar det möjligtvis om skilda generationer. Men då håller jag nog inte med om att alla som är yngre än 22 år är mer källkritiska än alla som är äldre än så, och definitivt inte särskilt mycket bättre på källforskning.
 
Nu jämförde jag enbart LEGO med MECANO

-Nu måste ni hitta på en anledning att försvara LOGO gentemot MECANO!

Trams! varför skulle vi det? jag hade både lego och mekano som liten.. lekte dock mest med lego och byggde allt från flygplan till fiskmåsar & träd med det. Gav verkligen utlopp för kreativiteten...

Beklagar att jag gav mig in i diskussionen, inser nu att du bara är ett troll.
 
Den andra tv-kanalen startade i december 1969 så det är nog inte helt omöjligt att internet-generationen och 2-kanaler-på tv generationen kan vara samma generation. Om däremot 2-kanaler-på-tv generationen försvann när den tredje kanalen kom 1988, så handlar det möjligtvis om skilda generationer. Men då håller jag nog inte med om att alla som är yngre än 22 år är mer källkritiska än alla som är äldre än så, och definitivt inte särskilt mycket bättre på källforskning.

Förtydligande: Det var ett förenklat exempel för att göra en poäng. Inte att säga att de som är 23 år har andra referensramar än de som är 22. Man kan alltid göra undantag. Kom ihåg att det jag skrev var en respons till trådstartaren som började med generaliseringen och antydde att de yngre på något sätt skulle ha sämre omdöme. Jag tänkte på det som började med generation X http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_X eller som vi i Sverige skulle säga 80-talisterna.
 
Angående källkritisk, Det brukar väl tillta med åren att man är mer och kritisk till saker man ser och hör.
Jag känner en 60-åring som inte tycks tro på nånting.
Enligt ert resonemang så skulle man få sämre omdömme med åren?!

Var på jorden fungerar det så?
 
Saker som var bättre förr:

När man ändå håller på och kritiserar pedagogiken för barn så vill jag passa på och ge en känga till LEGO!
Ungar som har växt upp med lego har haft otur!. LEGO har oförtjänt bra försäljningssiffror.
Att bygga med lego kan tänkas vara bra för en blivande murare. Lego-biten är ju en tegelsten med bruk på.

För att ha så starka åsikter verkar du ganska okunnig.
Har du ens tittat på en Legobit sen 60-talet? Eller Meccano för den delen?
Jag tror jag kan ställa upp en bild på en Meccano-modell och en från Lego bredvid varandra utan att du kan avgöra vilken som är vilken.

Apropå "oförtjänt bra försäljningssiffror" bör du ta en titt på hur Legos ekonomiska situation såg ut för en sisådär fem år sen.

Hur som helst, att ställa två kreativa leksaker mot varandra är bara fånigt, när barnens värld svämmas över av Bakugan och hamburgarleksaker.

8053-1.jpg

En mur med hjul.

meccano-xtreme-rc.jpg

För blivande mopedmekaniker.