För att ha så starka åsikter verkar du ganska okunnig.
Martin, bit ihop.. ge upp.. du kommer ingenstans.. denne är inte ens rolig som bert juhlin med flera
För att ha så starka åsikter verkar du ganska okunnig.
Jag formodar att det du visade är byggsatser?
Kom ihåg att det jag skrev var en respons till trådstartaren som började med generaliseringen och antydde att de yngre på något sätt skulle ha sämre omdöme.
OK, fast personligen så måste jag erkänna att jag hade rätt så dåligt omdöme som ung, eller väldigt dåligt om jag ska vara helt ärlig. Det är inte riktigt bra nu heller, men jag riskerar inte livet lika ofta i alla fall. Jag kanske är ett undantag, alla andra kanske får sämre omdöme med åren. Fast du kanske menar nolläget för omdömet, där det börjar att förbättras eller försämras, det är nog mer individuellt än historiskt betingat. Jag byggde mycket LEGO när jag var liten, fick aldrig nåt MECCANO trots att jag tjatade en hel del. Det är nog därför jag tycker att murare är rejäla hantverkare medans civilingenjörer inte klarar av att öppna bagageluckan på bilen utan en hantlangare.
svenskundervissningen
Jag tror att omdömet lärs in med tiden. Ett mått är olycksfall i trafiken, högst i ungdomsåren och lägst i 50-60 års åldern. Vid 70 börjar man ställa till en massa olyckor istället eftersom man får så överdrivet bra omdöme. Börjar man köra motorcykel vid 50 så måste man börja om från början.
Undrar om LEGO-byggandet har påverkat nutida konstruktörer? Det går inte att skruva isär och återanvända prylarna utan det hamnar på tippen när det krånglar. Dessutom faller det gärna sönder- och allt är av plast. Begagnade tegelstenar är inte roliga att jobba med.