• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad kommer kethcup ifrån?

Kom ihåg att det jag skrev var en respons till trådstartaren som började med generaliseringen och antydde att de yngre på något sätt skulle ha sämre omdöme.

OK, fast personligen så måste jag erkänna att jag hade rätt så dåligt omdöme som ung, eller väldigt dåligt om jag ska vara helt ärlig. Det är inte riktigt bra nu heller, men jag riskerar inte livet lika ofta i alla fall. Jag kanske är ett undantag, alla andra kanske får sämre omdöme med åren. Fast du kanske menar nolläget för omdömet, där det börjar att förbättras eller försämras, det är nog mer individuellt än historiskt betingat. Jag byggde mycket LEGO när jag var liten, fick aldrig nåt MECCANO trots att jag tjatade en hel del. Det är nog därför jag tycker att murare är rejäla hantverkare medans civilingenjörer inte klarar av att öppna bagageluckan på bilen utan en hantlangare.
 
OK, fast personligen så måste jag erkänna att jag hade rätt så dåligt omdöme som ung, eller väldigt dåligt om jag ska vara helt ärlig. Det är inte riktigt bra nu heller, men jag riskerar inte livet lika ofta i alla fall. Jag kanske är ett undantag, alla andra kanske får sämre omdöme med åren. Fast du kanske menar nolläget för omdömet, där det börjar att förbättras eller försämras, det är nog mer individuellt än historiskt betingat. Jag byggde mycket LEGO när jag var liten, fick aldrig nåt MECCANO trots att jag tjatade en hel del. Det är nog därför jag tycker att murare är rejäla hantverkare medans civilingenjörer inte klarar av att öppna bagageluckan på bilen utan en hantlangare.

Jag tror att omdömet lärs in med tiden. Ett mått är olycksfall i trafiken, högst i ungdomsåren och lägst i 50-60 års åldern. Vid 70 börjar man ställa till en massa olyckor istället eftersom man får så överdrivet bra omdöme. Börjar man köra motorcykel vid 50 så måste man börja om från början.

Undrar om LEGO-byggandet har påverkat nutida konstruktörer? Det går inte att skruva isär och återanvända prylarna utan det hamnar på tippen när det krånglar. Dessutom faller det gärna sönder- och allt är av plast. Begagnade tegelstenar är inte roliga att jobba med.
 
Det tros rätt mycket här. Själv blev jag uppfostrad med att tro brukar utövas i speciella byggnader med torn på eller nära.... I livet är det bättre att veta. Källkritik är en viktig del. Rensa bort tyckande och troende så blir kanhända bara fakta kvar. Att granska dessa blir oftast enklare.

Att skjuta runt hela horisonten av hur det borde vara verkar mest av allt förvirrat.
Men ända sedan Urikaifars dagar har man klagat över nymodigheter samt att vädret var bättre före
pilbågen etc. F-n tror det!

Det mesta utvecklas i den riktning som gör det bekvämare. Hämta mat i butiken istället för på åkern.
Transportera det med bil istället för med egna fötter.

Ungar som spelar dataspel länge solo, gör det oftast i nätlag och dessa brukar både träffas och umgås. Men erfarenheterna varierar mellan de som sitter och hugger sten och de som är med och uppför en katedral.

Eftersom jag byggt hus av begagnat "gratis"tegel så vet jag att det både går och fungerar väl. Återbruk är både klokt och ekonomiskt.

Traktens vilt är både trevligt att se på och ätbart, men med tanke på att man inte behöver mer än några gram protein per dygn medan grönsaker och frön går åt i många hekton, så behöver man inte jaga jämt. Kikaren och kameran är goda ersättare.

Att medelålders inte vet varifrån maten kommer bekymrar mig mer än att småglin inte kan det, ännu. Ännu värre tycks mig det att många slutat läsa böcker efter skolan. T o m sk akademiskt utbildade. Vilket bildningsideal lägger de för sina barn?
Men det är klart att följa 48 serier på TVn kräver ju en viss planering det med.

Många som talar om Lego och Mecano verkar leva kvar i forntidens lådor. Själv uppmärksammades jag när min vän författaren skaffade sig en bättre Mecanosamling av den gamla gröna och röda sorten.

Moppemekandet brukar avta när som skillanden mellan killar och tjejer blir uppenbar. M a o lite att oroas över.
 
Seeobserver:
Jag är fullt medveten om att artikeln om mat publicerat i en jakttidning är provocerande i just detta forum.
Tråden innehåller följande irritationsmoment:
-att tro på nått som inte finns i någon text.....att tro är svårt att googla på.
-att det skulle finnas saker som var bättre förr.
-att det skulle finnas nackdelar med datorer.
-att hantverkskunnande skulle ha något större värde.

Jag anser att en del av er saknar livserfarenhet. Det som är sant idag är inte sant i morgon.
Utvecklingen går inte alltid framåt, efter en tid inser man att det inte blev bra och måste backa tillbaka en bit. -därmed inte sagt att alt går bakåt.
Erfarenheten säger att det finns en baksida på fördelarna. (bekvämt samhälle)
Tar man inte fördelarna med sig från förr så är man ute på hal is.

(ett abstrakt inlägg - svårgooglat?)
 
Kanske borde skolan lägga mera fokus på svenskundervissningen så att vår jägarkår klarar av att uttrycka sig korrekt på sitt modersmål i sina trådrubriker.
Exakt vad är det du undrar över? Vad ketchup består av, eller var ifrån ketchup kommer?
 
Jag tror att omdömet lärs in med tiden. Ett mått är olycksfall i trafiken, högst i ungdomsåren och lägst i 50-60 års åldern. Vid 70 börjar man ställa till en massa olyckor istället eftersom man får så överdrivet bra omdöme. Börjar man köra motorcykel vid 50 så måste man börja om från början.

Undrar om LEGO-byggandet har påverkat nutida konstruktörer? Det går inte att skruva isär och återanvända prylarna utan det hamnar på tippen när det krånglar. Dessutom faller det gärna sönder- och allt är av plast. Begagnade tegelstenar är inte roliga att jobba med.

Lego används väll på en del högskolor, så det borde ju ha påverkat en del ingenjörer.