• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad kommer kethcup ifrån?

Jordbrukslära är väl att man ska förstå att bönderna odlar säd som blir mjöl och hö som korna äter (som sen blir mjölk, ost och köttfärsen till fredags-tacon).
Kanske. Men det kan nog lika gärna vara att man skall förstå kycklingens väg från ägg och kläckerifabrik, över en stinkande hangar där djuren utfordras på ett ekonomiskt optimalt sätt för att slaktas i det ögonblick där marginalersättningen för den högre slaktvikten understiger kostnaden för att låta kycklingen leva några dagar till och äta sig större. Fast det kanske ingår i ämnet lantbrukslära istället för i jordbruksläran. Svårt med flumämnen, de kan innehålla vad som helst.
 
Hade kanske behövts några kommatecken där för att förtydliga de inskjutna bisatserna:)

Men just att veta vad olika livsmedel kommer från och används till är blir ju bara viktigare och viktigare i takt med att allergier och överkänslighet mot olika livsmedel ökar.

Annars riskerar man ju att när dagens barn växer upp och ska bjuda nån som inte tål gluten på mat så säger de "Nä, det är inget gluten i brödet, det är bara mjöl, jäst och vatten".
 
Enligt den första länken jag la in så hade barnen skrämmande dåliga kunskaper om vardagsnära ting om mat och natur, visserligen USA.

I sverige kommer liknande rapporter om fallande kunskaper

Då är frågan om vi ska föreslå åtgärder.

1 -Inget eftersom larmrapporten är bluff

2 -Vi skiter i det och låter det bli som det blir

3 -Vi inser problemet och kör stödutbildning av föräldrarna

4 -Vi anpassar utbildningen till dom nya förutsättningarna

Om vi väljer alt 4, vad ska vi förändra? finns fler alternativ?
 
3 -Vi inser problemet och kör stödutbildning av föräldrarna

Funkar ju OM föräldrarna har kunskaperna... Men jag misstänker att det tyvärr är så illa att de häör bristerna går så långt tillbaka i tiden att dagens unga föräldrar inte har kunskaperna.

Vi såg ju exempel tidigare här i tråden, "kommer fläksfile från gris?". Frågan är ju vad den personen ska lära sina barn...
 
Att få lov att ge ungarna stödutbildning är ett skräcksenario.
Vi måste ge alla ungar samma chans, oavsett föräldrarna.
Hur ska vi kunna vaska fram talangarna om inte alla får chansen?

Betyg är verktyget som placerar barnen på rätt kurs.
Betygsättning skall ske på ett sånt sätt att lärarna inte kan vinkla det av eget tyckande.
Återinför ordning och uppförande och anställ fler lärare. -inga lärarlösa lektioner.

Tjaa ...politikerna tycks ju va på samma linje och det är ju bra.
 
Även när jag var liten för 30 år sen fanns det barn som blev vegetarianer när de i tioårsåldern insåg att köttbullar kom från djur.
 
aktiv-jägare
Jag har flera vänner som suttit framför datan mer eller mindre hela sin uppväxttid. Många av dem studerar/har studerat till saker som bioingengör, matematiker, läkare, etcetera. Jag vet inte om du kör med denna envetna "det-var-bättre-förr" retorik för att provocera en diskussion eller för att du helt enkelt är oförmögen att se utanför ditt egna perspektiv? Det finns forskning på att människor i tusentals år hävdat att det var bättre förr. Men det var det inte.

En sak som internet-generationen är betydligt bättre på än föregående 2-kanaler-på-teven generationer är källkritik samt medvetenhet om mediala referensramar iom utbredningen av bloggar, forum och dylikt. (hint: användbart om man råkar slå på valfritt apokalyps-program på dumburken)

Ditt inlägg är intressant då man kan begrunda rädslan för det nya och okända. (datorer, tjänsteyrken, osv) Det är mycket olyckligt att denna typ av rädsla tillåts sätta så stor prägel på samhället idag. I t ex Danmark har man kommit mycket långt i akademikerföraktet. Att demonisera dom som faktiskt sysslat med vetenskaplig forskning ("de sitter på sina höga hästar etc" - Pia K) och istället främja rädsla och vidskeplighet.
 
En sak som internet-generationen är betydligt bättre på än föregående 2-kanaler-på-teven generationer är källkritik

Jag är inte så säker på det. Min uppfattning är snarare tvärtom: De tror tyvärr på allt de läser.

Det syns om inte annat på mängden idiotiska kedjebrev som de skickar vidare.

Men jag tror vi får skilja lite på "generationerna" här. De som är i 30-årsåldern idag är bra på källkritik, men de som är i 20-årsåldern är det inte. De är ju inte direkt olika generationer, men internet har utvecklats på ett sånt sätt att deras kontakt med internet varit väldigt olika.
 
Jag är inte så säker på det. Min uppfattning är snarare tvärtom: De tror tyvärr på allt de läser.

Det syns om inte annat på mängden idiotiska kedjebrev som de skickar vidare.

Men jag tror vi får skilja lite på "generationerna" här. De som är i 30-årsåldern idag är bra på källkritik, men de som är i 20-årsåldern är det inte. De är ju inte direkt olika generationer, men internet har utvecklats på ett sånt sätt att deras kontakt med internet varit väldigt olika.

Varje generation blir senfärdigare än föregående, finns för mycket idioti som upptar tid som tidigare användes till sattyg och skit. Bara härom dagen var det nån 20-25-åring som kastade en vattenballong mot mig (missade). Sånt slutade jag med vid 12.

TV är bra, TV är din vän, TV är RÄTT.
 
Saker som var bättre förr:

När man ändå håller på och kritiserar pedagogiken för barn så vill jag passa på och ge en känga till LEGO!
Ungar som har växt upp med lego har haft otur!. LEGO har oförtjänt bra försäljningssiffror.
Att bygga med lego kan tänkas vara bra för en blivande murare. Lego-biten är ju en tegelsten med bruk på. När man sen övergår från hus till bilar och från bilar till flygplan då börjar det barka ur.
-Tänk att bygga ett flygplan av tegelsten!
-Ungarna får ju ingen bra påverkan av sånt!

Förr fanns det nåt som hette mekano eller teknik. Det bestod av hålade plåtbitar i diverse storlekar. Det fanns skruv ,mutter och axlar. Kugghjul och remskivor och riktiga gummihjul.
Med detta plockepinn kunde man bygga riktiga saker som höll ihop.
Kombinationssätten var obegränsade.
-Jag tror detta försvann i skuggan av LEGO

-Jag erkänner att jag kommer att få svårt att hitta presenter till mina blivande barnbarn!