• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad kommer kethcup ifrån?

Räkneexempel

Klart att man som förälder har ett ansvar, men det funkar inte fullt ut.
Där bör skolan ta ett större ansvar.

Jo, det är ju väldigt enkelt att ropa på att skolan ska ta ett större ansvar. Även för sådant som i alla fall jag menar är föräldraansvar.

Låt oss göra ett litet räkneexempel:

En tioåring sover 10 h / dygn. Vakentid således 365 ' 14 = 5110 h/år

Antal skoldagar / år = 178
Låt oss säga att tioåringen är i skolan 8.00-17.00 inkl vistelse på fritids, dvs 1602 h / år
Dessutom är han/hon kanske på fritids 6 lovveckor / år, dvs 30 dagar á 9 h = 270 h / år

En tioåring är alltså, i alla fall enligt mitt lilla exempel, i skolan knappt 37% av den vakna tiden under ett år. Kan vara bra att ha i minnet när man diskuterar skolans respektive föräldrarnas ansvar.
 
det handlar om prioriteringar, en familj kanske väljer att ta in en hantverkare för att göra saker som för hemmafixaren tar dubbelt så lång tid, detta frigör då kanske tid med barnen, kanske en skogspromenad.. en annan familj kanske väljer att fixa själv därhemma och tar då med barnen i detta och man får ett utbyte.. det ena är inte bättre än det andra.. man är ingen sämre människa för att man inte vill skruva, inte bättre för den delen heller.. personligen så är jag pryltokig så hemmafixning ligger nära hjärtat, men det är jag det..
 
det handlar om prioriteringar, en familj kanske väljer att ta in en hantverkare för att göra saker som för hemmafixaren tar dubbelt så lång tid, detta frigör då kanske tid med barnen, kanske en skogspromenad.. en annan familj kanske väljer att fixa själv därhemma och tar då med barnen i detta och man får ett utbyte.. det ena är inte bättre än det andra.. man är ingen sämre människa för att man inte vill skruva, inte bättre för den delen heller.. personligen så är jag pryltokig så hemmafixning ligger nära hjärtat, men det är jag det..

Tycker du att en 13-åring ska kunna laga en punktering på en cykel?
 
Jo, det är ju väldigt enkelt att ropa på att skolan ska ta ett större ansvar. Även för sådant som i alla fall jag menar är föräldraansvar.

Låt oss göra ett litet räkneexempel:

En tioåring sover 10 h / dygn. Vakentid således 365 ' 14 = 5110 h/år

Antal skoldagar / år = 178
Låt oss säga att tioåringen är i skolan 8.00-17.00 inkl vistelse på fritids, dvs 1602 h / år
Dessutom är han/hon kanske på fritids 6 lovveckor / år, dvs 30 dagar á 9 h = 270 h / år

En tioåring är alltså, i alla fall enligt mitt lilla exempel, i skolan knappt 37% av den vakna tiden under ett år. Kan vara bra att ha i minnet när man diskuterar skolans respektive föräldrarnas ansvar.

Du har väl rätt i saken, men nu råkar även föräldrarna vara väldigt upptagna med allehanda viktiga saker.
Ska vi acceptera att det blir som det blir eller ska vi göra något åt det?
 
http://www.jagareforbundet.se/Global/Svensk Jakt Nyheter/60 dygnsgrader.pdf
http://dygnsgrader.se/dokument/sjakt.pdf


här hittade jag två artiklar där dom säger 60 dygnsgrader på vilt..men som sagt, det handlar om praktisk tillämpning.

Under optimala förhållanden så funkar det nog med 60 d-grader.
Men det kan bli ganska höga temperaturer mitt på dagen och då känns det lite osäkert.
Å andra sidan fryser det på natten ibland och då är det ju helt åt skogen fel.
 
Du har väl rätt i saken, men nu råkar även föräldrarna vara väldigt upptagna med allehanda viktiga saker.
Ska vi acceptera att det blir som det blir eller ska vi göra något åt det?

Om föräldrarna - även de resursstarka som är upptagna med "viktiga" saker - skiter i sina barn är det ju det viktigaste problemet att lösa.

Själv gör jag något åt det dagligen, genom att se till att mina egna barn (som ju växer upp till storstadsungar) lär sig saker om djur och natur, och får en allmänbildning överhuvudtaget. Det tror jag är effektivare än att skriva om det på ett forum för folk som är intresserade av djur och natur. ;)

Det är inte heller något som tar tid från något annat. Att prata med en fyraåring om vilka sjöfåglar man ser är precis lika naturligt som att prata bilmärken eller Star Wars-karaktärer. Och pratar man inte med sina barn i vardagen så kan man inte räkna med att det finns resurser i skolan för att lappa ihop dem.
 
Om föräldrarna - även de resursstarka som är upptagna med "viktiga" saker - skiter i sina barn är det ju det viktigaste problemet att lösa.

Själv gör jag något åt det dagligen, genom att se till att mina egna barn (som ju växer upp till storstadsungar) lär sig saker om djur och natur, och får en allmänbildning överhuvudtaget. Det tror jag är effektivare än att skriva om det på ett forum för folk som är intresserade av djur och natur. ;)

Det är inte heller något som tar tid från något annat. Att prata med en fyraåring om vilka sjöfåglar man ser är precis lika naturligt som att prata bilmärken eller Star Wars-karaktärer. Och pratar man inte med sina barn i vardagen så kan man inte räkna med att det finns resurser i skolan för att lappa ihop dem.

Om man återgår till den ursprungliga tråden: När dom amerikanska barnen i artikeln visade prov på skrämmande dålig allmänbildning, vems fel är det ? föräldrarna , skolan, eller båda eller?
Vad borde förändras..? eller ska vi strunta i det trots att det troligen sprider sig hit?
-Om du svarar föräldrarna, hur ändrar man på föräldrarna?
 
Tycker du att en 13-åring ska kunna laga en punktering på en cykel?

det är väl skit samma vad jag tycker.. vissa tycker att det är viktigt andra prioriterar annat.. man behöver inte kunna laga en punktering för att driva ett multinationellt företag till exempel.. det underlättar inte ens... prioriteringar, prioriteringar..
 
det är väl skit samma vad jag tycker.. vissa tycker att det är viktigt andra prioriterar annat.. man behöver inte kunna laga en punktering för att driva ett multinationellt företag till exempel.. det underlättar inte ens... prioriteringar, prioriteringar..

-Många företag skulle må bra av en bättre chef som kunde ta bättre beslut.
Besluten chefen tar berör ofta folk på gräsrotsnivå, denne bör då ha en viss känsla för
hur det fungerar med arbetet "på golvet".

Kann man "känna" en sak med kroppen, är det svårt att gå vidare med det i teorin.

Största hotet mot ungarnas allmänbildning i dag tror jag är datorn !!
-Den stjäl för mycket av deras dyrbara tid!
Datorn är bra till viss gräns, sen är det mest negativt.

Med allmänbildning menar jag inte det som står i tidningen utan mera jordnära ting.
Det som finns i närmiljön som kräver teori och praktik.
 
I den japanska bilindustrin går cheferna själva ner till "bandet" och tar reda på vad som är fel.

Ja, kan man inte läsa på ketchupflaskan att det går åt två kilo tomater till ett kilo ketchup, då kanske det är läskunnigheten det är fel på.

I skolan är verktyget kniv ett "vapen" och skrämmer personalen från vettet.
I småskolan kan ungarna inte de vanligaste sädesslagen men de kan rabbla alla Transformersfigurer, alla Pikachufigurer (det är ganska många) och sjunga Erik Saades senaste.

Ett exempel: Jag körde kopiatorn åt FA-gruppen för några dagar sedan. De skulle ha bilder som barnen kunde färglägga vid behov. Nu pratar vi klass ett och två. Vad var det för bilder då? Star Wars, Batman, tomtar, halloween, bilar, några hästar och .... BRATZ! Fy f*n för Bratz.
Varför inte ha bara djur och fåglar. Färglägga en skata är kanske lite för lätt.

Problemet kan kanske vara så att "naturen" inte ser likadan ut över hela Sverige och att det då inte går att göra ordentliga lärarhandledningar och pedagogiska miljöer överallt.
Det funkar kanske inte med 1,37 personal i skogen med en hel klass. Det finns för mycket att ta på, att bita i, att slå med osv.