egentligen borde man väl sätta pinnen i en sådan vinkel att när det stramar åt glider öglan mot marken.
Jo, jag brukar göra så, hellre att den glider ner mot marken än att den glider upp liksom. Snöret så nära marken som möjligt ger ju en kortare hävarm, annars kommer tältspiken att fungera som ett brytspett.
Vi snackar fältmässig utrustning! Han hade varit med förr...
Jag har numera två stycken 20 cm långa snickarspik (typ 5 mm grova) med mig just för campingplatser där det är grov makadam under ett tunt jordlager
Jag har en digital bagagevåg (sån man håller i handen och som har en krok) som har toppvärdeslåsning. Kanske ska göra lite tester sen i vår. Det svåra är väl att hitta konsekvent mark...
Tanken är nåt i stil med bilden, en lagom lång bräda, vågen och så olika långa linor för att få olika vinkel mellan lina och spik.
Det är då enkelt att trycka ner en rad med 5 likadana tältspik i marken och så med brädan och lina "slita loss" dem en i taget för att få 5 mätvärden för den vinkeln (och få ett medelvärde).
Så gör man om det med olika vinklar på spiken (och vänd på olika sätt), sen kan man köra längre och kortare lina för att ändra vinkel mellan lina och spik.
Med 5 försök på varje så borde man få ett medelvärde som gör att markens variationer elimineras.
Man kan också prova på olika sorters mark, lerjord, sandjord etc.