V-pegs, allvarligt talat...

Intressant diskussion. Jag brukar alltid montera V-pegs enligt bild 1 utan att ens reflektera över varför. Tittar man på andra V-pegs med ombockad kant (se bild) upptill istället för "hack" för att hålla linan, så borde man montera enligt bild 2...?
Idag använder jag genomgående Y-pegs till alla stormlinor då jag upplever att de sitter betydligt bättre i marken. V-pegs kan jag använda till att fästa tältet med i vissa fall.
 

Bilagor

  • Tältpinne.jpg
    Tältpinne.jpg
    17.6 KB · Visningar: 729
Jag gör också som på bild 2. Man kan tycka att just den pinnen som fungerar som exempel på bilden är lite tveksamt utformad. Jag skulle nog vilja ha en "hake" för linan som i bilden här ovan. Även om en vinklad pinne löser problemet så kan ju ryck och drag under en blåsig natt göra att vinkeln ändras, och då kan ju tältlinan glida av.

I övrigt gillar jag tendensen att go science :)

//A
 
Först...

...tänkte jag bild 2, och har i ärlighetens namn aldrig brytt mig om just den delen av tältinstruktionen. Efter lite funderande är jag inte säker...

Vid bild 1 och om pinnen sätts ner i ca 45 graders vinkel så borde drag i linan medföra att pinnen vill vrida sig mot vertikalläge. Då är ju det (för mig) bakvända V-et bättre eftersom det rimligtvis försvårar vridningen..?

...tänker mig att linans kraft ger ett moment som borde vara större ju längre ner mot spetsen av pinnen vi mäter...

OBS: är humanist och inte ingenjör så rätta mig om jag tänker fel :).

//J
 
Håller med nermander, pinnen i position 2, linan 90 grader mot pinnen, möjligen lite större vinkel uppåt så att linan glider ner snarare än upp.

Tycker uppriktigt talat att det är det enda dåliga med mitt go-lite shangri-latält, att tältsidorna är så branta vid marken att det är väldigt svårt att få en vinkel på tältpinnarna så att de både stannar i marken och behåller linan runt sig. Originalstormlinorna är också så korta att man får likartade problem där... brukar förankra dem stadigt i närliggande träd i dagsläget, så ska byta ut både dem och tältpinnarna till längre/grövre grejjer vid tillfälle.
 
... Originalstormlinorna är också så korta att man får likartade problem där... brukar förankra dem stadigt i närliggande träd i dagsläget, så ska byta ut både dem och tältpinnarna till längre/grövre grejjer vid tillfälle.
Jag bytte ut alla linorna på mitt Rapadalen mot efterlysande paracord för att få linorna synligare i mörker - och då gjorde jag några av dem längre samtidigt, för att få en flackare lina mer parallell med markytan. Hjälper pinnarna att sitta fast... Rekommenderas!
 
Nu har jag aldrig använt just v-pinnar, men jag skulle sätta de som bild 1 såvida inte marken var väldigt lös. Linan hålls bättre på plats och pinnen borde vara svårare att böja (inte för att det händer i första taget).

Själv använder jag nästan bara y-pinnar.

Håller med dig. Linan stannar kvar bättre plus att pinnen är mycket starkare på det hållet.
Har aldrig gjort på något annat sätt och tänker fortsätta så :)
 
Marken

Det här känns som en fråga man skulle ha ställt för 20 år sedan, alternativt skapat ett fejkkonto och sagt sig vara nybörjare... ;)

Jag har alltid satt i mina markpinnar som på den första bilden, självklart tyckte jag, mest på grund av urtagen i pinnen som håller linan på plats. Plötsligt får jag syn på den andra bilden...öööh...hur gör ni...och varför...?

Det helt avgörande torde vara markens beskaffenhet. Om man letar litenoch hittar nåt ställe med stenar rötter eller annat som armerar jord och sand torde det vara helt avgörande
 
Marken

Det här känns som en fråga man skulle ha ställt för 20 år sedan, alternativt skapat ett fejkkonto och sagt sig vara nybörjare... ;)

Jag har alltid satt i mina markpinnar som på den första bilden, självklart tyckte jag, mest på grund av urtagen i pinnen som håller linan på plats. Plötsligt får jag syn på den andra bilden...öööh...hur gör ni...och varför...?

Det helt avgörande torde vara markens beskaffenhet. Om man letar litenoch hittar nåt ställe med stenar rötter eller annat som armerar jord och sand torde det vara helt avgörande
 
Låter logiskt med nr 2 men om man ser hur ett "dead man" ankare är konstruerad och hur den skall placeras så borde nr 1 vara riktig.
 
Förmodligen finns studier på detta. Jag är också inne på att en ideal tältpinne skall tryckas nedåt av lindrag och inte bändas loss. Med vecket framåt (1) och ett drag mer riktat mot spetsen av pinnen än tvärs kanske detta kan åstadkommas.

Jag kan tänka mig att trycket riktas mera åt sidorna med alternativ 1 och att det kan bidra till lite bättre hållkraft i lösare mark.

Thure
 
Tenderar nog bli närmast som i bild nr 2, med liten modifikation. Pinnarna har en ögla av tältlina som går genom hålen i ändan på pinnen, antagligen ursprungligen tänkt att underlätta då pinnen ska dras ur marken, men jag brukar trä tältlinans ögla genom denna ögla och runt pinnen före jag sticker pinnen i marken. Linan kan då inte komma loss om inte den brister, och närapå omöjligt att glömma eller tappa bort pinnar i marken då de sitter fast i linan. Pinnarna sticker jag så djupt att närapå ingenting sticker upp, och vinkeln 90 grader eller mindre i förhållande till linans dragriktning.