Det var dumt gjort! - minst sagt

Min första längre tur gick från Katterjokk. Jag följde gränsleden - Unna Allakas - Alesjaure - Vistas - Kaskasavagge - Tjeuralako - Tarfala - Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta.

Dumhet 1: Vadet på gränsleden, heter sjön Valfojaure? Grått, trist väder, strömt, vatten en bit upp på låren och en fors/vattenfall 5-10 meter nedanför vadplatsen. Vi var 3 som vadade över, jag och 2 tyskar som kom fram samtidigt. Den tyske killen bar sin flickvän över.

Dumhet 2: Från vindskyddet i Kaskasavagge hade jag följe av 2 killar från Göteborg, en var seglare. Sikten var obefintlig och vi gick på led. Sista killen gick hela tiden med kompass för att styra. Vi missade glaciären. Hittade ett stort snöfält vi trodde var glaciären och tog av uppåt efter det. Vi kom ner i Tarfaladalen längs en brant bäckravin, med stenras, och stenfält som gled under oss. Vid en vilopaus på en plan bit sitter vi och peppar varande med att det kan inte vara långt kvar till stigen när någon, tror det var jag, helt plötsligt får se elledningen 20 meter bort genom dimman.

Dumhet 3: En annan tur hade jag tänkt att gå från Abisko, genom lapporten, vidare genom Bessisvagge och komma ut till Kungsleden vid Abiskojaure ungefär. Fantastisk väder andra dagen när jag gick från Lapporten. Svängde söderut och följde lite småstigar. Solsken, inge mygg, porlande vatten i bäckarna och helt plötsligt möter jag en kille jag pratade med på tåget. Men han hade sagt att han skulle gå genom Nissunvagge...... Helt uppslukad av dagdrömmeri hade jag svängt in i Nissunvagge och gått nästan halvvägs genom den tillbaka mot Abisko.

Lärdomar att dra är att ta reda på så mycket som möjligt om vägen man ska gå. Hade jag gjort det hade jag fått veta att det fanns bättre vadplatser än den jag valde. Som tur var hände inget.

Om man inget ser är det lika bra att slå upp tältet och dricka kaffe. I vart fall om konsekvenserna av att gå fel kan bli stora. Fast idag har jag en GPS (men den kan ju gå sönder).

Glöm inte att titta lite på kartan och omgivningarna emellanåt.

Nu kommer jag inte på fler på rak arm. Hoppas jag inte kommer på fler.... :)

Mvh
Peter P.

Ytterligare några år sedan var vi på Thassos (grekland). Vi hade hyrt en liten bil (Atos) och beslöt oss för att åka upp på öns topp. Till en början var det ju asfalterade vägar, lite mindre grusade vägar, fortfarande uppför (halv tank), bredare stigar med brantare stup på sidorna, vägen har i stort sätt upphört när vi är påväg ner, (Det lyser rött på tankmätaren). I detta läge är jag ganska nervös, dels för att i hyrbilskontraktet står det att man inte får åka utanför större vägar, ja och så har tankmätaren stått på rött ett längre tag samt att stupen på sidorna om den usla stigen är obehagligt nära

Jag funderade mer än en gång på varför jag inte försökte vända men var gång det beslutet skulle tas var det inte läge.

Det var två av mina farligaste/dummaste friluftsmisstag.

På tågresan upp till Kiruna hade jag dragit på mig en ordentlig nackspärr. Att vandra gick relativt bra bara jag inte rörde så mycket på huvudet.
Gick längs vistasdalen från Nikkaloukkta första dagen i slutet av juni då jag träffade på en jokk. Jokk ,nja kanske mest ett djupt dike men med mycket vatten i.Inga som hellst problem att hoppa över.Frågan var hur min nacke skulle må av ett hopp med dito ryggsäck som trycker på vid landningen? Vada kändes lite löjligt för det var nästan en meter djupt och kanske två meter brett,men vada ett dike?
Jag slänger över ryggsäcken och hoppar själv över sen ,det borde min nacke klara av bestämde jag mig för.
Jag tar sving på ryggsäcken och precis när jag ska släppa den inser jag att den kommer att hamna i vattnet om jag släpper den . Alltså håller emot vilket innebär att både jag och säcken
hamnar i vattnet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg