UL: Intresse för ultralätt?

Länkar??

alla sägar att de finns gott om sidor för deta.. är det nån som har några länkar??

Bajsspade?

Jag såg att du hade en sådan på listan. Finns det byggbeskrivning någonstans?

/Andreas

Linsfodral

Linsfodral h,v med skruvlock,brukar jag använda på mina korta lätta vandringar.Flytande tvål i den ena tandkräm i den andra.Å så lite tandtråd upplindad i mitten.Till disken räcker en löskapad högerbehållare med diskmedel väldigt länge. :)

Re: Bajsspade?

ekis; sa:
Jag såg att du hade en sådan på listan. Finns det byggbeskrivning någonstans?

Nä, den var väldigt spartanskt ihopbockad. Jag hittade skaftet (det är från en grillpensel där själva borsten trillat bort) och sen hade jag bockade aluminiumbitar. Jag klippte till en spets på aluminiumbiten med plåtsax, skar två slitsar med bågfil och sen med hjälp av skruvstäd och en mejsel (sån man hugger sten med) så bockade jag till fästet för skaftet. Men jag fick lov att använda lite silvertejp för att inte handtaget skall trilla loss.

Jag tog lite fler bilder på den men minneskortet i kameran verkar vara på upphällningen så jag fick inte loss alla bilder från det. Kan försöka plåta några till så det går att se hur den är gjord.

Re: Linsfodral

ROL; sa:
Linsfodral h,v med skruvlock,brukar jag använda på mina korta lätta vandringar.Flytande tvål i den ena tandkräm i den andra.Å så lite tandtråd upplindad i mitten.Till disken räcker en löskapad högerbehållare med diskmedel väldigt länge. :)

Tyvärr så har linsburkar väldigt dålig "vikt/volym-kvot", d.v.s. de väger mycket i förhållande till vad de rymmer. De är alltså väldigt bra som SMÅ behållare, men inte som LÄTTA behållare.

Exempel från min lilla lista:
Linsburk 1,2 g/ml
Filmburk 0,2 g/ml

Re: Re: Bajsspade?

nermander; sa:
Kan försöka plåta några till så det går att se hur den är gjord.

Nu har jag "fyllt på" bilden på toalettspaden med lite fler bilder på den så det förhoppningsvis går att se hur den är konstruerad. Det svåra med en sån där liten spade är ju ihopfogningen av handtag och spade.

Den "gamla" lösningen var att gräva med tältpinne (med V-formade pinnar funkar det hyffsat) men så hittade jag som sagt var de där bockade plåtbitarna. 15 sekunder senare hade jag klippt till bladet på spaden och började fundera på handtag:)

Mittåt! Aj då, jag har ju ingen länk till bilden på sidan insåg jag nyss:) Det var ju illa, får lägga in en länk till den (bilden ligger under bilder så den som inte orkar vänta kan kolla http://nermander.homeip.net/bilder/spade.jpg :).
[Ändrat av nermander 2003-06-08 kl 12:06]

-Ännu lättare..

Jag slog till på en "Spork" (gaffelsked) i titanium idag, 12 gram för £8! Lätt, stark och mycket onödig, men va' fan. Var även förbi Outdoors nere på Buckingham Palace Rd och provade två av GoLite's säckar, de är helt galna.. -En av dem, Gust, väger 560 gram och hade volymen 62+17 liter! (Jo, det är sant) Visst, den känns lite som en sopsäck med remmar, men kvaliten är hög och man kan styva upp den med en extra skiva i facket där skumplattan mot ryggen finns, kanske kmpletterera med regnskyddsöverdrag. Min nuvarande säck väger 2,55kg, så med Gust skulle jag banta lika mycket som hela Nallotältet, helt otroligt. Den andra vägde 960 gram och har alla finesser som vanliga säckar, men utan ram i ryggen och tunnare material. Måste fundera lite..

Re: -Ännu lättare..

-En av dem, Gust, väger 560 gram och hade volymen 62+17 liter!
Baseras inte deras "säckar" på principen att allt viras in i tältet med golvet utåt, och placeras sedan i ett nät med remmar som är själva "säcken"? Det låter i så fall som att det blir blött när det regnar, eller ska man låta rubbet vara kvar inuti tältet när det är dags att gå på morgonen? Någon som provat?

En liten fundering angående det här med lätt vikt. Är det inte den upplevda vikten som är det viktiga. Alltså om jag skall bära 15 kg, så kommer jag att uppleva det som mkt lätt i min 90 liters ryggsäck, som är väl anpassad för mkt tyngre bördor. Men om jag bär detsamma i min 40 liters ryggsäck, kommer jag uppleva det som ganska tungt och obehagligt.

Alltså enligt min mening är det inte själva vikten utan den upplevda vikten som är relevant.

mvh

Jimmy, som alltid bär en himla massa :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg