20 graders vinkel betyder att om linan sitter fast 1 meter upp på tältet så måste linan vara 3 meter, har verkligen folk så långa linor?
Jag tänker t.ex. på tältkåtor som har linfästen sitter ganska högt upp. Sen har vi ju också partytält som folk försöker förankra med linor från hörnen.
Det är fint väder så jag var ute och förstörde gräsmattan lite, som lite proof of concept.
Hittade tyvärr inte hur man aktiverar Hold på vågen, den verkar slå på det lite som den vill....
En regel med en skruv på 1 m höjd, sen lina med öglor så det blir 115, 141 respektive 200 cm längd (inklusive vågen). Alla tester nu gjorde med 141 cm lina (d.v.s. linan 45 grader mot marken).
Tog två extremvarianter av pinne som låg och skräpade. Tyvärr har ju V-pinnen inga hack så det funkade inte att köra den vertikalt med "variant 1" (linan gled av).
Pinnarna slogs ner i marken med gummiklubba, vinkeln kontrollerades med smygvinkel som ställts mot vinkelmätare.
Runda pinnen gav överraskande resultat. Vertikalt klarade den 10-12 kg (jag gjorde bara tre försök), i 45 graders vinkel klarade den bara 8-10 kg. Det kan dock berott på skillnader i marken, men jag upplevde att med 45 graders vinkel så "skar" den genom marken, medans den vertikalt snarare drogs uppåt.
V-pinnen vertikalt enligt variant 1 funkade som sagt var inte, enligt variant 2 klarade den 15-19 kg.
V-pinnen i 45 graders vinkel funkade dock ganska bra även variant 1. Den klarade dock bara cirka 10 kg där, enligt variant 2 klarade den över 20 kg (vågen går tyvärr vara till 20 kg).
Mycket av variationerna nu kan ha berott på markens beskaffenhet, behöver vara lite mer systematiskt för att vara säker.
En sak som slog mig när jag höll på på var ju att pinnen ofta rör sig sakta med tiden, så det inverkar hur snabbt man drar (inte bara hur hårt). De fall där pinnen lossnade helt vid 12 kg hade den kanske även lossnat vid 8 kg om jag hållt tillräckligt länge.
Med ett tält så är det kanske inte hela tiden starka krafter, men det rycker och skakar... Men det är svårt att simulera vettigt vid tester.