Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
UL: Intresse för ultralätt?
- Trådstartare nermander
- Start datum
re;upplevd vikt
Det är iofs sant att upplevd vikt på många sätt är viktigt, men att 5-10 kg istf 15-20 kg på ryggen under en långhelg med hård vandring i bergsterräng är = mindre slitage på fötter, leder och muskler, samt mindre kaloriförbrukning och lägre vätskeförlust per kilometer, det är en realitet.
Det är iofs sant att upplevd vikt på många sätt är viktigt, men att 5-10 kg istf 15-20 kg på ryggen under en långhelg med hård vandring i bergsterräng är = mindre slitage på fötter, leder och muskler, samt mindre kaloriförbrukning och lägre vätskeförlust per kilometer, det är en realitet.
Re: upplevd vikt
Jo, det har du rätt i. Jag ser att det framkom inte helt klart tydligt vad jag egentligen menade.
Men att överlasta en ryggsäck är aldrig bra, bättre då att ta en ryggsäck som är bättre anpassad till bördan.
Skillnaden i upplevd vikt blir således ganska stor mellan en bra och en dålig ryggsäck.
Kan tänka mig att en ryggsäck från Rusta kan upplevas som ett rent helvete med 15 kg, medan det inte känns alls i en bra ryggsäck.
/JImmy
ptte; sa:inte riktigt så enkelt va..
om du har en bra 40 liters rygga så är det bättre än att bära samma sak i 90liters
Jo, det har du rätt i. Jag ser att det framkom inte helt klart tydligt vad jag egentligen menade.
Men att överlasta en ryggsäck är aldrig bra, bättre då att ta en ryggsäck som är bättre anpassad till bördan.
Skillnaden i upplevd vikt blir således ganska stor mellan en bra och en dålig ryggsäck.
Kan tänka mig att en ryggsäck från Rusta kan upplevas som ett rent helvete med 15 kg, medan det inte känns alls i en bra ryggsäck.
/JImmy
Nu har jag lite funderingar här,
tältstänger vad ska du med det till om du nu har en pressenning? ta med dig ett rep och bind i närmsta träd. Golv till tältet? aldrig någonsin under mina 17år som scout har jag sett nödvändigheten till att ha ett golv eftersom man har ett liggunderlag och packningen behöver inte golv om du inte beräknar att det regnar 7 dagar i sträck konstant. Och egentligen varför bygger du inte om pressenningen till att bara täcka huvudet och använder ett sovsäcksskydd som du impregnerar, det måste vara lättare. Diskhandduk och wettexduk? disken torkar utan att du måste vara där med en handduk, dessutom så lider inte packningen sådär jättemycket om du stoppar ner en blöt kåsa i den.
Billigt i all ära, men använd ett par goretexbyxor ständigt om du vill få ner vikten, både vattentäta och vindskyddande. Samma skulle jag nog säga om jackan.
Papper och penna skulle jag också skippa om jag var extrem gramjägare. Detsamma gäller skeden om man nu inte absolut måste ha gröt till frukost, tälj ett par kina pinnar av några kvistar varje gång du ska äta.
Kåsan skulle jag också kunna skippa och äta ur kastrullen, samt dricka ur vattenflaskan. Bajs spaden är också en ren bekvämlighet, att sparka undan lite mossa el. grästuvor funkar lika bra.
För att nu vara så extrem som möjligt.
tältstänger vad ska du med det till om du nu har en pressenning? ta med dig ett rep och bind i närmsta träd. Golv till tältet? aldrig någonsin under mina 17år som scout har jag sett nödvändigheten till att ha ett golv eftersom man har ett liggunderlag och packningen behöver inte golv om du inte beräknar att det regnar 7 dagar i sträck konstant. Och egentligen varför bygger du inte om pressenningen till att bara täcka huvudet och använder ett sovsäcksskydd som du impregnerar, det måste vara lättare. Diskhandduk och wettexduk? disken torkar utan att du måste vara där med en handduk, dessutom så lider inte packningen sådär jättemycket om du stoppar ner en blöt kåsa i den.
Billigt i all ära, men använd ett par goretexbyxor ständigt om du vill få ner vikten, både vattentäta och vindskyddande. Samma skulle jag nog säga om jackan.
Papper och penna skulle jag också skippa om jag var extrem gramjägare. Detsamma gäller skeden om man nu inte absolut måste ha gröt till frukost, tälj ett par kina pinnar av några kvistar varje gång du ska äta.
Kåsan skulle jag också kunna skippa och äta ur kastrullen, samt dricka ur vattenflaskan. Bajs spaden är också en ren bekvämlighet, att sparka undan lite mossa el. grästuvor funkar lika bra.
Jag tror nog att en tältstång kan vara användbar på sina ställen. Det är långtifrån alltid som det finns träd där man vandrar...Naan; sa:Nu har jag lite funderingar här,
tältstänger vad ska du med det till om du nu har en pressenning? ta med dig ett rep och bind i närmsta träd. Golv till tältet? aldrig någonsin under mina 17år som scout har jag sett nödvändigheten till att ha ett golv eftersom man har ett liggunderlag och packningen behöver inte golv om du inte beräknar att det regnar 7 dagar i sträck konstant.
Golvet har jag också förståelse för, iallafall om man har ett liggunderlag (stämmer på nästan alla) som är mindre än den yta jag behöver när jag sover. Sovsäcken blir lätt blöt och skitig annars...
haskell; sa:Jag tror nog att en tältstång kan vara användbar på sina ställen. Det är långtifrån alltid som det finns träd där man vandrar...Naan; sa:Nu har jag lite funderingar här,
tältstänger vad ska du med det till om du nu har en pressenning? ....Golv till tältet? aldrig någonsin under mina 17år som scout har jag sett nödvändigheten till att ha ett golv ...
Golvet har jag också förståelse för, iallafall om man har ett liggunderlag (stämmer på nästan alla) som är mindre än den yta jag behöver när jag sover. Sovsäcken blir lätt blöt och skitig annars...
Tältstång? Använd din vandringsstav, en skogspinne eller dina teleskopstavar...
För övrigt har jag börjat använda hängmatta för att sova ute (åtminstone i skogen).
Se t.ex. http://www.speerhammocks.com. Fungerar kanon, har hittills använt min hemgjorda hängmatta 3 nätter i vår och är helnöjd.
Kommer aldrig mer att ligga på marken om det kan undvikas!
På fjället då? Ja då får man väl tyvärr ligga på marken (fast fortfarnde i hängmattan, se 'Photos' på sidan ovan), å andra sidan är ju sommarfjällturen kanske 5-10 nätter och det är väl inte alla nätter man är ovanför trädgränsen så det får man försöka stå ut med! Vintertid är det ju snön som gäller och då är det betydligt enklare att göra det bekvämt för sig.
//p-a
Re: -Ännu lättare..
Min plastsked är lättare!
Där stoppar du ner ditt Z-rest (som du alltså viker så att det blir en platta).
Säck utan ram är lite... annorlunda. Jag som mer eller mindre känner mig beroende av att kunna bära åp höften behöver nån form av ram. Men det funkar bra med de två bambuskenor som sitter i min nuvarande säck (fast den är ju rätt tung).
jarlmoden; sa:Jag slog till på en "Spork" (gaffelsked) i titanium idag, 12 gram för £8! Lätt, stark och mycket onödig, men va' fan.
Min plastsked är lättare!
och man kan styva upp den med en extra skiva i facket där skumplattan mot ryggen finns,
Där stoppar du ner ditt Z-rest (som du alltså viker så att det blir en platta).
Den andra vägde 960 gram och har alla finesser som vanliga säckar, men utan ram i ryggen och tunnare material. Måste fundera lite..
Säck utan ram är lite... annorlunda. Jag som mer eller mindre känner mig beroende av att kunna bära åp höften behöver nån form av ram. Men det funkar bra med de två bambuskenor som sitter i min nuvarande säck (fast den är ju rätt tung).
Naan; sa:tältstänger vad ska du med det till om du nu har en pressenning? ta med dig ett rep och bind i närmsta träd.
Var och en blir salig på sin fason. Tror du inte jag provat? Det är lite frustrerande att ha ett träd stå mitt framför öppningen när man ska krypa ur sitt vindskydd. Som du säkert ser på mina bilder så använder jag normalt ett träd i bakkanten av tältet, och vandringsstaven i framkanten.
Det är ju också så att den platta plätt där man vill sova kanske inte har några lämpligt placerade träd. Min rygg är rätt kinkig med hur marken ser ut så jag vill ha lite mer frihet när det gäller att placera min sovplats.
Golv till tältet? aldrig någonsin under mina 17år som scout har jag sett nödvändigheten till att ha ett golv eftersom man har ett liggunderlag och packningen behöver inte golv om du inte beräknar att det regnar 7 dagar i sträck konstant.
Man har två val. Ett långt och brett liggunderlag och då kan man köra utan golv. Eller så har man ett "lättat" (nerskuret) liggunderlag och då behöver man komplettera med ett golv. Sen tillhör i alla fall jag de som rör sig mycket i sömnen, regnar det är marken sällan torr, och dessutom är marken ofta skitig. Golvet har man alltså för att inte skita ner sovsäcken.
Och egentligen varför bygger du inte om pressenningen till att bara täcka huvudet och använder ett sovsäcksskydd som du impregnerar, det måste vara lättare.
Du läser tydligen dåligt, det står ju att jag har ett sovsäcksöverdrag i GoreTex som kan användas i kombination med regnponchon, men det är ingen höjdare att husera i (framförallt inte när man ska byta om eller så).
Diskhandduk och wettexduk? disken torkar utan att du måste vara där med en handduk, dessutom så lider inte packningen sådär jättemycket om du stoppar ner en blöt kåsa i den.
Diskteknik borde jag hålle föreläsningar i
En av anledningarna till att disken skall torka är att torkandet dödar bakterier (de torkar ut och dör). Mögel trivs JÄTTEBRA i en fuktig kåsa. Jag har, som jag också skriver, provat utan men insåg att den lilla extra vikten är väl värd sin vikt.
Det är tyvärr väldigt svårt att komma ner i rimlig vikt. Inte ens PacLite kommer ner i rimlig vikt (eftersom Gore har såna höga kvalitetskrav så går det inte att göra ultralätta grejer med GoreTex.....). Och för att inte tala om priset. Min regnponcho kostade 129 spänn på Stadium, ett GoreTex-ställ som är lätt lär jag inte få för under 4000.
Detsamma gäller skeden om man nu inte absolut måste ha gröt till frukost, tälj ett par kina pinnar av några kvistar varje gång du ska äta.
Du får jättegärna skriva ner en veckomeny med mat som kan ätas med pinnar (även efter att ha legat i ryggsäck).
Kåsan skulle jag också kunna skippa och äta ur kastrullen, samt dricka ur vattenflaskan.
Äter direkt ur grytan gör jag ju, men det är svårt att t.ex. göra gröt och en kopp varm choklad samtidigt om man bara har en gryta. Nu kokar jag upp vatten i grytan, häller över lite i kåsan till chokladen och sen häller jag ner grynen till gröten i grytan.
Bajs spaden är också en ren bekvämlighet, att sparka undan lite mossa el. grästuvor funkar lika bra.
Nej, det är inte bekvämlighet, det är hänsyn till efterkommande. Bajs som ligger under lite mossa är inte särskilt kul att sova på (särskilt inte om man inte har golvpress under sitt liggunderlag). Betydligt trevligare om bajset ligger 1-1,5 dm under marken.
Vill man vara extrem så gör man som Shane: går näck.
Men det handlar inte om att vara extrem, det handlar om att minska sin vikt utan att ge efter för mycket på bekvämligheten.
Tjena Peter. Har inget Z-Rest utan ett Thermarest UL 4/4. Tips i recensioner jag läst är att släppa ner det i säcken (ovikt) och låta det rulla upp sig, sedan slänger man ner resten av prylarna i "röret" innanför. På så vis styvar Thermrestet (eller annat rullbart liggunderlag) upp ryggan. Kolla in http://www.golite.com så ser du hur de ser ut, ryggorna. Blir nog en Gust vid nästa löning trots allt. (Vem vill köpa en Berghaus Atrek Pro 65+10 i kanonskick, använd ca 5 helger?) Vi får jämföra skedarna om 50 år så får vi se vilken som är i bäst skick.. Tror även min lever längre än träskeden på 12 gram som någon hade. (Stödjer ogärna Mcdonalds f.ö.) Back to work, /Jarl
jarlmoden; sa:Tjena Peter. Har inget Z-Rest utan ett Thermarest UL 4/4.
Jo, men tanken bakom facket på GoLite-säcken är just att man skall använda ett Z-rest
Vi får jämföra skedarna om 50 år så får vi se vilken som är i bäst skick.. Tror även min lever längre än träskeden på 12 gram som någon hade. (Stödjer ogärna Mcdonalds f.ö.)
Man behöver inte stödja McDonalds för att gå tag på en McFlurry-sked, det går att tigga till sig gratis och då stödjer man den ju inte Sen är min plastsked som jag använder nu INTE en McFlurry, för jag gillade inte formen på bladet på McFlurryn (hur min sked ser ut syns på bilden över innehållet i "lyx-kitet" på min sida).
Största risken med plastsked är väl att den kan smälta om man är lite ovarsam med den.
Skulle tro att möglet och bakterierna trivs betydligt bättre i en fuktig diskhandduk än på en fuktig yta hos en aluminiumkastrull eller plastkåsa!En av anledningarna till att disken skall torka är att torkandet dödar bakterier (de torkar ut och dör).
Men, det är klart, om du har tur med vädret eller eldar så kan du hålla handduken torr.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Ultralätt utrustning för ensamvandring? | Utrustning allmänt | 12 | ||
Ultralätt, intet nytt under solen | Utrustning allmänt | 1 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg