Underställ/underkläder?

Re: Re: Craft kortisar

[/QUOTE]

AAAARRGGHHH!!! Brännande skavsår i skrevet.... Måste ha boxermodell.... [/QUOTE]

Då ska du nog satsa på att köpa det...;)

ML

Re: Re: Re: Ull eller syntet

Håkan K; sa:
Icebreaker och brynjetröjor i ylle låter intressant, var finns sånt?

/Håkan

Icebreaker säljs hos KG-Jonsson sport i Solna och ska också finnas hos Naturkomapniet i Västerås. Det säljs Icebreakers någonstans i Norrland också, kan vara Wått och Torrt i Sundsvall eller något liknande.

Brynje i ull har jag sett hos http://www.northstar.se, den är inte av samma modell som den jag har använt men borde ha samma egenskaper d v s vara lite ömtålig men i övrigt bra funktion. Den var slutsåld när jag hörde för några veckor sedan.

Det är svårt att hitta underkläder i ull i Sverige, plastunderkläder utgör det dominerande inslaget och ylle ses som en nischprodukt för ren vinteranvändning, trots att det är stickningen och materialets tjocklek som avgör hur varmt det blir (precis som med fleece och annan syntet m a o ;-).

Annat är det i Norge :).

J

Vem säljer Janus?

Har ett underbart(!) ullunderställ från norska Janus som jag varmt skulle rekommendera - om jag visste var det finns att köpa. (Mitt är köpt för ett antal år sen genom Lärarnas Inköpscentral, men har inte längre tillgång till denna.) Någon som vet var man kan få tag på det i Sverige? Jag kommer att behöva ett nytt när jag nött ut mitt nuvarande. Varmt, smidigt (tunnare än ullfrotte) skön passform, maskintvätt...
Pär

Ull-syntet-siden

Ull är ett fenomenalt matrial som värmer, även vått. Men det håller även ute värme och snacket om att ull skulle vara för frusna själar bottnar uppenbart i okunskap. Ull transporterar bort svett och kroppsfukt och rätt buret kan det även svalka. Ull bibehåller sina värmande och svettborttransporterande egenskaper mycket länge. Till skillnad från syntetiska matrial vilka har en totalt sett mycket mindre yta och därmed snabbare sätts igen av utsödringar och mister de flesta av sina goda egenskaper, tills dess man kan tvätta dem varmt-hett igen, med flera sköljningar.
Tunna ullplagg i finfibrig ull kliar inte och är inte varmare än andra funktionella plagg, men de är funktionella mycket längre än de syntetiska.
Det jobbiga i kråksången är att det är svårt att hitta tunna ullunderkläder i Sverige. Fjällräven har sitt Forester underställ som är ljuvligt. I Norge är det betydligt enklare. Ullriket hade tidigare tunna underställ och underkläder men de har tyvärr försvunnit.
Sidenunderkläder talas det föga om trots att de ur friluftssynpunkt har många fördelar, bärs bra, lätta och föga skrymmande, håller luft och både transporterar utsöndringar och skapar extra luftlager. Handtvättas enkelt och torkar snabbt. Siden Selma i Uppland har en del olika bra modeller. Utomlands finns det mer att välja av.
Sällan är det SvartVitt utan många matrial har flera bra egenskaper men även en del mindre bra. Reklamen kring syntetkläderna glömmer lätt de senare.

Go tur

Johan K

Re: Vem säljer Janus?

pfjell; sa:
Har ett underbart(!) ullunderställ från norska Janus som jag varmt skulle rekommendera - om jag visste var det finns att köpa. (Mitt är köpt för ett antal år sen genom Lärarnas Inköpscentral, men har inte längre tillgång till denna.) Någon som vet var man kan få tag på det i Sverige? Jag kommer att behöva ett nytt när jag nött ut mitt nuvarande. Varmt, smidigt (tunnare än ullfrotte) skön passform, maskintvätt...
Pär

Hej Pär har inte köpt Janus sen igår.
Här i Sundsvall så säljs det iaf utav Wått & Tort.

Wått & Tort, Köpmangatan 7, 852 31 Sundsvall
Tel: 060-12 71 71

MVH
Tomas

Devold?

Nån som vet nåt om Devold ullunderställ? De har ställ i, bl a ett som de kallar Aquaduct. Nån som provat Aquaduct?

/Håkan

Hmmm. Jag vet att Naturkompaniet Västerås säljer svarta ullunderkläder av norskt märke, det kan nog vara Janus. Jag funderar själv på att köpa en tröja (300-350 kr tror jag den kostar), eftersom mina billiga everestdito stinker hund i armhålorna redan efter en dag. Perfekt när man åker utför. Långkalsongerna däremot verkar för varma - jag behöver sällan mer än ett lager på benen när jag rör på mig.

Icebreaker, ett nyazeeländskt företag, gör riktigt snygga merinoullprodukter. Själv köpte jag en mössa under min resa i Oceanien-Asien. Den kom väl till pass redan några dagar senare när jag skulle vandra Tongariro Crossing i dimma och kulingvindar. Eftersom det var i slutet av min resa hade jag som synnerligen fattig backpacker inga pengar att köpa fler plagg för, vilket jag bittert beklagade.

Hmmmm...mycket intressant diskussion. Måste man alltså ha särskilda kallingar för att fjällvandra...?
Det var faktiskt något jag aldrig tänkt på....kör med HM:s bomullsboxers (à 80 spänn) såväl till vardags, på jobbet och på vandringsturen. Men jag kanske får tänka om.....

(Fy vilket elakt inlägg....kunde bara inte låta bli med tanke på den för oss alla hajtäckprylhysterin)

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gynner Underkläder Fjällvandring 32

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg