Bra
Bra tips och fin film!!
Hej!
Har varit en del i Sarek vintertid. Vad gäller temperaturen kan den växla från töväder riktigt kallt på kort tid. En gång i mitten på mars startade vi i snöblandat regn på morgonen, samma natt var temperaturen nere på -30. Inte så vanligt men inte heller osannolikt. Vinterfjället är inte på långa vägar lika förlåtande som sommarfjället och det kan snabbt bli olustigt vid snabba väderomslag, och det kan gå snabbt.
Erfarenheten har lärt mig att en magväska modell större (typ Fimmafäng från Klättermusen) är ovärderlig att ha saker i som man snabbt kan komma att behöva. Smäller det till vill man inte stå i hård vind och börja leta i pulkan efter balaklavan (ett måste för övrigt). Här kan du också ha en vindsäck snabbt tillgänglig (som du givetvis innan avresa har koll på hur den fungerar - du kan fråga mig om det, annars ).
Solglasögonen vill du inte glömma hemma. Även om det är disigt eller dimma kommer det ljus från alla håll. Träffade en kille i Guhkesvagge vars kompis låg i tältet och var totalt snöblind, och han hade gått utan solglasögon. Vidare behövs ett skidglasögon av god kvalitet.
Jag brukar ha med en 1,2 L mattermos och laga till en matig soppa redan vid frukosten. Soppan samt lite sovel/kex tas fram vid lunchen så då slipper man dra fram köket. Vädret kan dessutom ha försämrats fram till lunch och då är det gött att få något varmt i magen utan åthävor.
Tänk på att bränsleförbrukningen stiger i motsvarande grad när kvicksilvret sjunker. Och det går åt en del när man skall smälta snö. Använder inget annat än ren bensin på vintern, fotogen luktar bäver och även tältet får denna odör. Som någon skrev är det bra med en extra brännare om den första skulle börja krångla. Kolla så att brännaren funkar redan hemma (pumpläder, packningar, etcetera). En platta att ställa köket på är också nödvändigt, annars sjunker den ned i snön.
Kylan förändrar materiens beskaffenhet, som bekant. Jag vet inte hur många matkåsor i plast som spruckit när jag knackat ur dom mot pjäxorna efter en "snödisk". Glöm mjukosten hemma. Första vinterturen gick jag med fullt med saker innanför dunjackan, däribland tuber med mjukost, som inte gick att klämma ur.
Man gör åt mer energi på vintern. Jag häller en ordentlig dask med rapsolja i gröten på morgonen, så står jag mig längre. Fett har mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater och proteiner.
Bivackskor av god kvalitet (typ Western Mountaineering) är guld värda. När tältet är uppe och alla saker på plats tar jag av mig pjäxorna och de fuktiga sockarna, gnider in fötterna med vanligt barnpuder tills dom blir torra, tar på mig nya sockarna samt ett par extra tjocka och därefter på med bivackskorna. Att kliva omkring med pjäxorna med fuktiga strumpor i lägret är inte roligt. Och kall om fossingarna blir du. Fuktiga strumpor kan med fördel läggas närmast kroppen i sovsäcken. De går också bra att frystorka om det är några minus eller mer, då skakar du ur dem på morgonen så är det mesta av fukten borta.
Har ni GT-versionen av Nammatj är det mycket bra. Då får ni in det mesta av packningen i tältet, matpåsar och dylikt i absiden. Tvåmannatält blir trångt för två personer eftersom man har med mer utrustning vintertid som också är bylsigare och tar mer plats. Tremanstält för två personer är lämpligt. Se ut en plats där tältet skall resas och gå sedan runt och trampa ner snön med skidorna på en stund. Då packas snön, fryser snabbare till och ger ett stabilare underlag för tältet. Sätt sedan upp tältet med vintertältpinnar (grävs ner som ett T, täck med snö och packa ihop med spaden). Gräv sedan en fotgrop i absiden så att ni kan sitta i innertältet med benen ner i fotgropen. Då finns det gott om plats att ha köket och övrig utrustning i absiden.
En liten inspirationsfilm :
Sarek Suckers II - YouTube
God tur!
//David
Bra tips och fin film!!