hejsan Jörgen,
OK, du söker ett enkelt ord för "tyger som har egenskaperna att, i varierande grad och med olika tekniska lösningar, släppa ut fukt samtidigt som de inte släpper in vatten". Hâller med om att det kanske inte är sâ lätt, men bör ej heller vara omöjligt.
Just nu pâ morgonkvisten kanske jag inte ár 100% insipirerad, men jag gör ändà ett försök. Hmm.
Det gäller alltsà att ge ett sammanfattande namn för alla de material som hâller huden mer eller mindre torr genom att inte sláppa igenom vatten utifrân men som trots detta släpper ut viss mángd fuktighet inifrân.
"Vattentäta/andas-material" är ju en benämning som brukar anvándas ganska ofta och som folk kan förstâ. Dock kan dock vissa renläriga anmärka pà att tyget inte har lungor, och därför ej kan andas. Om "andas" ej är bra, gáller det att hitta en ersáttning för detta hmmm Tâl att tánkas pà.
Ett annat alteranativ skulle kanske vara "membran-", men dà glömmer vi bort att det finns andra slags lösningar som "coatings" för att försöka uppnà önskad effekt.
Näe, just nu tycker jag nog att det funkar bra med nâgn slags försvenskning av den term som oftast anvánds i anglo-saxiska medier, námligen "waterproof-breathable (WP/B) technology"
För att det inte ska bli sà làngt kan du ju ta förkortningen "vt/a-material" ;-)
âterkommer om jag fàr en báttre idé! ;-)
Mvh, mats