Ultralätt klädd på älgjakten

Jag menar, även om det är politiskt korrekt hos alla som svettas med sin varumärkesvård så är det väl ganska sällan de själva använder det i sina annonser på svenska.

Jörgen

Jag vidhàller att för min del detta varken har med varumärkes-skydd eller politiskt korrekthet att göra.

I mitt fall - och jag upprepar nu detta för sista gângen - har det helt enkelt att göra med att jag genast tappar förtroendet och intresset för en text dár författaren medvetet umgàs sà pass flabbigt och respektlöst med de ting som avhandlas. Av vad jag förstâtt är jag inte den enda som reagerar pà detta vis. Men vill Jörgen och Martin fortsätta pà det inslagna spàret sâ stâr det dem naturligtvist helt fritt.

Och därmed lámnar jag detta sidospâr

Funkar inte "membran-plagg"?

ja, det eller "andas-plagg", visst är både andas och membran fel men det är lika fel med andas/ vattentätt eller liknande. det handlar väl om vad som är fungerande och vad som är "korrekt" rent tekniskt och språkligt. att förvränga ett varumärkes namn kan bli ett problem med man som tex. DuPont tar sitt varumärke på allvar och stämmer brallorna av de som missbrukar deras varumärke. dessutom tror jag att just "texmex"/"mextex" är ett dåligt namn då det mest vi på utsidan som fattar det, resten av världen vet däremot vad breatheble eller andas-plagg är.. jag kollade faktiskt med några inte intresserade kollegor och gissa vad, ingen vet vad texmex jacka är.. men samtliga visste vad en andas-jacka är.. lustigt, jag misstänker att dom kopplar rätt om jag frågar efter membran-jacka oxå.

det kvittar hur man gör på utsidan så får man en pungspark..hehe.. skriver man på ett sätt så hugger vissa, på ett annat så hugger andra, oavsett hur så kommer sparken.. räkna med det!!

lite kul är det!!

Men eftersom jag känner till ett flertal sträckta membram vilka alla säljs under olika märken är det praktiskt att ha ett samlingsnamn, membramplagg är ju korrekt, men andasplagg verkar för mig vara ett dolt kvävningsvapen.......det som andas lever och det hoppas jag innerligt att plaggen inte gör. Men av farten har det blivit, utan ont blod, mextex eller texmex. Får väl försöka tya mig lite......

För pungsparkar får man direkt....korrekt skall det vara.

Malindo, glöm inte att andas :)
Jag tycker förövrigt att det skall kallas Tekniska vävar eller Funktionsvävar och klumpas ihop med allt som inte är ylle, bomull, lin osv osv. Skillnad kan man göra mot tex syntetiska "vävar" som inte har nâgon extra funktion, typ nylon, dralon och vad det nu heter allt.

Funkar inte "membran-plagg"?

Nja, det finns membran som inte är ånggenomsläppliga. Såna membranplagg andas/ventilerar alltså inte ett dyft.

Det närmsta man kan komma som är någorlunda lätt att säga och skriva är väl "diffusionsmembranplagg", men jag måste nog sälla mig till skaran som tycker att det då är enklare att "MexTex". Om det nu är "mex" som är problemet så kan vi väl kalla det för "FooTex"? Eller "AnyTex"?

det är olika saker vi pratar om, det ena handlar om likheten med ett varumärke och det andra är huruvida något är tekniskt korrekt.. jag spyr varje gång jag hör någon prata om bandbredd som överföringshastighet, någonstans blev det fel och nu går det inte att backa, men det är skit samma, nu är bandbredd synonymt med överföringshastighet vare sig jag vill det eller inte.. samma med membrankläder eller andaskläder, alla vet vad det handlar om även om det är tekniskt fel..

Gore Tex

Jag är ju en av de som använder mex-tex som uttryck. Ja det är slarvigt.

Jag tror att vi, korrekt eller ej, får svälja att majoriteten av världen kommer att använda Gore-Tex som benämning på alla dessa (ursäkta) Tex material. Även om det är ett varumärke.

Det finns många exempel som tidigare redan nämnts då varumärket blivit det gängse namnet. Det gör ont i oss ibland när det är så :)
själv får jag ont när folk säger Roller-Blades men menar In-Lines.... men jag är inte bitter för det :)

BZ

Det borde sâklart kallas xxxtex, dâ kan ju även vi med lite tveksam humor komma ihâg det.

Tillbaka till trâden, i början uppfattade jag trâden som ett försök att omvända tungpackande jägare, sen dök det upp ett omaskerat marknadsföringsförsök för nâgot märke jag redan glömt namnet pâ.
Jag tycker vi fortsätter i klädbytarspâret.
Nu jagar jag inte, med bössa, men gärna med kamera och det ger samma bekymmer med prassliga kläder. ( Det är ju egentligen bara effekten av avtrycket som skiljer).

Hur som, ny jacka i "funktionsmaterial" skall inhandlas och den fâr gärna vara lätt, tyst och rivtâlig.
Relativt tunga, prassliga och oförstörbara har jag.

tillägg, har dom inte öppningsmöjlighet i armhâlorna sâ gâr dom bort direkt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg