Tack för synpunkterna så här långt. Några tankar från mig: Bedömde inte prassligheten som så stort problem när man går i drevkedjan och trodde att det var ett mindre problem på pass än vad det tydligen är. Trodde att o-prassligjhet mest var något vid pyrschjakt och så. Men här får jag tydligen backa.
prasslighet är som du märker tokviktigt, framförallt vid pürsschen men även på pass.. dom flesta av oss har inte olika jaktkläder till olika jakt utan man väljer bra jaktkläder som funkar till de flesta jakttillfällen.. detta är naturligtvis olika.
Nu är inte de vadderade kläderna särskilt prassliga i mina öron, men jag har ju inte jägaröron.
VAd gäller färgen så finns nog allt jag föreslagit i dova färger, typ grönt, svart eller mörkblått. De Side Zips jag har hemma är t ex svarta, men på bilden jag klippte in var de blå.
det finns en anledning att jägare älskar mollskinn, det är den ljudvolymen vi är ute efter, jag har själv valt en liite prassligare väg och jagar med Taiga Forrester stället, det är på gränsen vad man kan acceptera. när det gäller färg så är hjortdjur färgblinda medan annat vilt definitivt kan se färg så dova färger är bra, det som ofta är viktigt är att djur ser rörelser väldigt bra och kläderna får gärna vara lite "oregelbundna" för att smälta in bra..(kammo behövs inte)
Är man inte hundförare på heltid? I så fall skulle jag välja en annan klädstrategi, med lite mer vinkel åt slitstyrkan. Huvudproblemet här var att kombinera hög och låg fysisk aktivitet under ett antal timmar samma dag.
Jörgen
det där beror på jakten, det finns massor med olika sätt att jaga med hund och det är svårt att ha rena hundförarkläder.. jaktkläder bör klara både låg och högintensiv jakt.. svårt detta men jag har själv skalkläder som jag avpassar med underkläder och mellanskal för att anpassa mig till jaktformen.