Ultralätt klädd på älgjakten

Tack Peter,

som nämts fler än en gâng brukar Tex användas som förkortning till företag eller produkter som har med Textil att göra. Som Britex-exemplet med önskvärd tydlighet illustrerar, behöver det alltsâ inte alltid handla om tekniska textiler med exempelvis vt/a-funktion eller liknande.

Mextex kan alltsà lätt tolkas som Textil frân Mex-koncernen, som säljs i Mex-affáren, eller menas kanske att textilen kommer frân Mexico?

Mexico har som bekant en ganska stor textil-sektor, vilka tillverkade en hel del ât USA. Dock har de nu fâtt problem sedan Kina tagit över stor del av denna produktion. I denna bok behandlas skillnaderna mellan Brasiliens och Mexicos textil-industri.

http://www.iiec.unam.mx/publicaciones/imagen/laindustria_textil_tv1.jpg

Vad nu detta har med vt/a-material att göra?

Kan BrasTex vara ett alternativ till MexTex?

Ursákta Gunnar. Back on track med lätta jaktkläder!

Jag vidhàller att för min del detta varken har med varumärkes-skydd eller politiskt korrekthet att göra.

I mitt fall - och jag upprepar nu detta för sista gângen - har det helt enkelt att göra med att jag genast tappar förtroendet och intresset för en text dár författaren medvetet umgàs sà pass flabbigt och respektlöst med de ting som avhandlas. Av vad jag förstâtt är jag inte den enda som reagerar pà detta vis. Men vill Jörgen och Martin fortsätta pà det inslagna spàret sâ stâr det dem naturligtvist helt fritt.

Och därmed lámnar jag detta sidospâr

Malindo,
Jag har försökt undvika att kommentera det sätt på vilket du skriver dina inlägg och istället koncentrera mig på ämnet i de aktuella trådarna. Men om jag hade fått en krona för var och en av de kommentarer i dina inlägg under åren, som handlar om mitt sätt att skriva och uttrycka mig och hur du "tappar förtroendet" och "intresset" på grund av mitt "respektlösa" sätt att skriva så skulle jag vara betydligt rikare än jag är.

Nu är du anställd inom outdoorindustrin och jobbar internationellt. De flesta med mig inser naturligtvis att så länge jag inte skriver respektfullt om t ex kängor, så är det ditt jobb att försöka motverka detta. Det vanligaste sättet att sköta ett sådant jobb på är att försöka underminera förtroendet, på alla tänkbara områden, för den person som skriver misshagliga saker. Speciellt användbart naturligtvis i sammanhang där man har svårt att bemöta personen när det gäller sakfrågor. Så mantrat med olika adjektiv om hur jag uttrycker mig fyller naturligtvis denna funktion.

Min ambition är att skriva vad jag tycker, utifrån min erfarenhet och låta andra människor värdera detta och ta till sig det som funkar och skrota det som inte funkar för dem. Enligt min mening är det väldigt sällsynt med svenska skribenter som någonsin ifrågasätter eller avviker från vad utrustningstillverkarna hävdat i sin marknadsföring sedan 1982. Så därför är det ju tur för mig att jag har dig. För den dag då du får respekt för det jag skriver och att det väcker ditt intresse och förtroende, då vet jag att även jag blivit inföst i fållan. Men fram tills dess behöver du inte vara orolig för att jag inte skall förstå vad du håller på med.

Under tiden så får jag kraft och värme från t ex citatet från följande, i dessa dagar närmast unika snigelpostbrev som jag faktiskt fick igår.
"Jag gillar att du utmanar prylhysterin inom friluftsbranschen"

Och nu återgår jag hemskt gärna till älgjakten efter en urspårning som jag naturligtvis är medskyldig till genom att inte låta bli att kommentera jönseriet om mextex och texmex.

Jörgen

Jörgen,

utan att gà in punkt för punkt pâ det du säger, vill jag gärna pàpeka att de tankar du för fram i ovan inlágg inte stámmer med verkligheten.

Även om du kanske inte tror det, sà anmärker jag pà anvándadet av mextex sàsom varandes negativt för din image pà det att du skall inse detta och sluta anvánda ordet i fràga. Och jag gör det som privatpersonen Mats Lindholm, inte som företrädare för nân slags elak lobby-grupp, som du ofta vill försöka pâskina. Det företag jag jobbar pà, och jag skulle tro att det gäller outdoorindustrin i allmánhet, struntar nog blankt om du skriver mextex sàsom sammelnamn i dina bÑocker, i forum etc..

Vidare har varken jag som privatperson eller som anstálld pà ett kängföretag nât emot att det finns folk som propagerar för att anvánda látt utrustning. Vari skulle problemet ligga?

Förutom det här med texmex, sà är det sant att jag ibland brukar jag argumentera med dig i detta forum. Detta är dock inte en part i en plan frân outdoorindustrins sida att förgöra dig och ditt budskap, utan sker enbart när jag anser att du inte har rátt i det du säger, eller att det även finns andra sátt att se pà saker och ting än de som du framför. âterigen gör jag det som privatperson, även om just denna privatperson ràkar ha vissa kunskaper som inte alla andra har i just ámnet skodon. Om du inte tàl detat utan att stándigt som försvar söka pàskina att det är outdoorindistrins lobby som ligger bakom varje uns av kritik eller nyansering av ditt budskap, sà säg ifràn i dina trâdar fràn början sà lovar jag att vara tyst.

Slutligen, min personliga mening är att det är rátt kul att du vill pàskyna att just du är en kámpe mot prylhysterin, när dina meddelanden och bloggar etc ju ár fulla med prylsnack, samt att du öppet menar att det är OK med slit- och släng bara grejerna är lätta. Var nânstans i ditt budskap kan vi skönja att du är mot prylhysterin till skillnad, fràn exempelvis mig, som enligt du jobbar Pa uppdrag av outdoor-industrin (vad nu det är)?

fråga eftersom debatten hettar till.. vad är syftet med fjäderlätt, det är väl ändå ett vinstdrivande företageller hur? typ blondinbella för frilufsare, det känns exakt som blondinbella..?

Muppsås har nästan helt upphört, tack för det, men texmex och mextex ser man mycket av. Jag tycker mig ana att det i regel är de som är negativt inställda till membrankläder som vill passa på att tjuvsparka lite på det fenomenet. Jag tror också att det bara är på Utsidan som folk i gemen vet vad som menas. Det tog mig ett tag själv att fatta vad som menades i början.

Muppsås = Garmins MapSource

Senast ändrad:
Ja fast varför inte skapa en separat tråd för den diskussionen?

trådar får ibland ett eget liv, så är det på forum.. flera av punkterna som några vill ha svar på är direkt aktuella för den här tråden, vissa punkter är egentligen ointressanta för tråden men det verkar inte som vi kommer vidare innan dessa besvarats.. man ska försöka vara här och nu, inte där och då.. frågan finns här i denna tråden just nu, den är helt ointressant i någon annan tråd någon annan gång..

trådar får ibland ett eget liv, så är det på forum.. flera av punkterna som några vill ha svar på är direkt aktuella för den här tråden, vissa punkter är egentligen ointressanta för tråden men det verkar inte som vi kommer vidare innan dessa besvarats.. man ska försöka vara här och nu, inte där och då.. frågan finns här i denna tråden just nu, den är helt ointressant i någon annan tråd någon annan gång..

Så ditt förslag är att trådskaparen skapar exakt samma tråd igen? För denna diskussionen kommer att hålla på länge eftersom det finns så många olika åsikter.

Visst, vi har hört era åsikter nu, plus några personangrepp, de som inte tänkte sig för i sitt ordval har nog ändrat sig nu och de som envist håller fast vid sitt val kan väl få kalla det vad de vill?

Tycker synd om trådskaparen bara, men visst, om han tycker att det här är helt okej så har jag inget emot det :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg