Re: Re: Funkar och gillar
Malindo; sa:
NUI; sa:
Raskesven: Fina bilder.
(---)
Om vi nu vridit och vänt på vriststöd en stund, vad sägs då om mitt påstående att majoriteten av de kängor som säljs i friluftsbutikerna är utvecklade för andra förhållanden och egentligen olämpliga för skandinavisk fjällterräng?
Jag hâller med om att Dannes bilder är fina.. dax att renovera webben kanske?
Jag har faktiskt aldrig genomfört nâgon riktig sàn där fjällvandring som det sâ ofta talas om här, och är därför inte rátt man att uttala mig i denna gamla fina trätopunkt, men jag skulle nog utan minsta problem och med fördel kunna använda mina sk. kontinentala boots i de miljöer som Danne màlar upp.
Du màste nog bli lite mer tydlig: vilken slags kängor är det som inte passar (finns ju som saght en hel del att válja pà), och varför inte?
Jag generaliserar naturligtvis en smula för att få upp ångan. Men det var ju du som tog upp hur kontinentala kängor var byggda för ojämn, stenig och aggressiv terräng som inte är särskilt blöt. På den normala svenska fjällvandringen (dvs längs de flesta leder, utom i högalpina områden som Kebnekaise och så) är terrängen för kängorna inte så himla aggressiv.
Den är oftare blöt, men sådana områden längs leder är ju ofta spångade idag. Dessutom regnar det en hel del, ofta under långa perioder. Europeiska berg har jag mycket liten erfarenhet av, amerikanska något mer. Regn där är ofta häftiga, men sedan klarnar det upp och blir ofta väldigt varmt under sommarperioden.
Fodrade kängor utan vattentäta membran, med tjocka, styva sulor gjorda för aggressiv terräng känns direkt olämpliga för svenska förhållanden. De är tunga, suger vatten och torkar aldrig under en normal tälttur. De håller inte fötterna torra.
Motsvarande kängor med vattentäta membran suger också, in till membranet. Så länge membranet håller, vilket ofta inte är sådär länge enligt min begränsade erfarenhet, men också efter vad jag hört från personer som har till jobb att testa bl a kängor är de vattentäta och håller foten torr. Därefter blir fötterna blöta.
Mina Goretexfodrade kängor blev blöta vid en söndagstur med familjen i vintras. Det tog tre dagar för dem att bli helt torra inuti på skohyllan hemma. På en tälttur in normalt svenskt fjällväder blir de aldrig torra om man inte torkar vid en brasa.
Summa summarum så är dessa "kontinentala kängor" (mycket svepande benämning, men differentiera den gärna du) dyra, tunga, inte särskilt vattenbeständiga och med tveksamt/varierande vriststöd. Varför köpa dem när det finns gummistövlar, som garanterat håller fötterna torra (men är astunga) eller ofodrade klassiska bondeförbundare?
Ungefär så var min tanke. Jag ser alltså inte att fördelarna med kontinentkängorna (mjuka på foten) överväger nackdelarna vid klassisk fjällvandring (vad nu detta är). Däremot är de suveräna till vardags i stan. Och det är naturligtvis en suverän marknadsföringbragd att lyckas sälja på oss så olämpliga fjällvandringskängor. Men som vi konstaterat tidigare så ju sällan friluftsplagg gjorda för fjällvandrare utan för busskön och hundpromenaden.
Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-10-07 kl 20:53]