Två män hittade döda i tält i Kebnekaise

Vid förbränning bildas det en del vattenånga till rökgaserna, men blir det varmare i tältet minskar relativa fuktigheten. Torka kläder kan funka bra om man eldar i kamin med skorsten. Har man inte skorsten blir det sämre torkeffekt dessutom risker med kolmonooxid.

Ett alternativ är att hänga blöta kläder utanför tältet eller på ryggsäcken när det blåser. Funkar även vid minusgrader. Fukten ger iskristaller på tyget som man kan borsta bort. Viss sublimering från is till vattenånga kan också ske speciellt om solen skiner.

Thure

Fortfarande rätt oklart.

Tråkigt för alla berörda.

Kolmonooxidförgiftning kan det ha varit och i så fall är det en relativt enkel analys av blod som kan bekräfta misstanken. Andra saker kan ha spelat roll här.

Thure
Nu verkar det vara fastslaget att kolmonoxid var orsaken:

Nu verkar det vara fastslaget att kolmonoxid var orsaken:
Är det inte konstigt, om dom nu använde fiske tältet med tillhörande gasolkamin, som är avsett för tältet, hur kan då en sådan tragisk olycka hända ?

Jag sätter oftast upp tältet utan att dra ner yttertält helt till marken och har extra klämmor med linor ut till extra markpinne för att släppa in lite extra luft för att torka utrustning och om det regnar kan man vara tvungen att ta ner lite på inner tältet för att kunna vända på kläderna utan att behöva gå ut.

Och ang koloxid ej göra egna experiment med att kombinera fläns kastrull (värmeväxlare variant)med en brännare av annat fabrikat med otur kan man få extremt mkt koloxid.
Kolla förbränningstester på kök bl utfört av Norska försvaret som jag tidigare länkat till kökforum.

Skulle som sagt ej komma på tanken att ta in köket i innertältet och med dagens små täta innertält ej heller köra egna små "paraffinkök"sk värmeljus iaf inte mer en 1 och då i en stekpanna eller dylikt anv. dessa när jag hade 3p i tält med bomulls inner tält typ Caravan ryggåstält som vi hade på -70 talet även i SV högsta belägna områden där man inte behöver speciella tält om man har mkt stag linor och bygger lite stenmurar runt tältet SOM MAN SEDAN TAR NER.(extrema naturmedmänniskor flyttar aldrig på stenar alls utan letar upp naturliga vindskyddade lägen jag gör ofta en kompromiss och tältar på sedan tidigare använda platser och en anledning till att gå upp tidigt är att fler lediga platser att välja på på populära ställen ,flyttar stenar och lägger på tältpinnarna på vindsidan.)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg