Tar mig friheten att citera en vän som höll på att råka riktigt illa ut för ett par år sedan:
"Vi höll på att bygga en igloo vid vårt basläger på nyårsdagen. Vatten skulle smältas till eftermiddagsfika. Vi hade lite ont om bensin och körde med reservköket och gas. Det finns de som hävdar att man aldrig ska använda köket i tältet. Men vi hävdar att med försiktighet så är det ok i absiden. Den här gången var jag inte tillräckligt försiktig.
Jag höll på att plocka ihop köket efter att ha smält drygt två liter vatten. Huvudvärken jag trodde berodde på för litet vätskeintag blev väldigt snabbt värre. Jag kände mig riktigt dålig och tänkte att jag skulle ropa på hjälp. Skulle bara vila huvudet i händerna lite först. Sen minns jag inget...
Som tur var befann sig min kompis utanför tältet och skar block till igloon. Han undrade efter ett tag (5-10-15 minuter?) varför jag inte kom ut. Han kikade in och hittade mig ihopsjunken, likblek och nära medvetslös. Tältets ventilation hade drevat igen med snö i busvädret under dagen. Förbränningsgaserna blev kvar i tältet vilket gav kolmonoxid/gasförgiftning.
Väl ute ur tältet hyperventilerade jag. Till en början var det svårt att prata. Illamående, grym huvudvärk, ihållande ringande i öronen, jag frös och var förskräckligt rädd. Vartefter jag fick i mig frisk luft förbättrades allmäntillståndet stadigt."