Jag påstår/menade att om det skulle vara orealistiskt kalt (alltså minus 200-300 grader) att det kommer krävas mer energi/tid för att värma upp även insidan på en extremt tjock sovsäck än vad kroppen klara av att producera, oavsett hur tjock isoleringen är. För att bromsa sådan extrem yttertemperatur i en isolering krävs mycket energi. Och att det därför måste finnas en grafisk punkt då mer isolering inte längre ger mer värme.
Om själva sovsäcken är så kall när du kryper ner i den blir det nog problem, men det är ju helt orealistiskt eftersom du ändå inte hade överlevt den situationen hur som helst =)
Men i övrigt är jag inte så jättesäker på att det är så.
Det handlar ju om den buffrade värme du har (kroppen är 37 grader och vi kan säga att den kan acceptera att gå ner någon knapp grad, det är en typ av buffert) och din värmeproduktion, i relation till värmeförlusten.
Jag skulle snarare säga att det är en fråga om hur lång tid det tar tills du blir nedkyld, vilket nog inte är så länge i sådana extrema temperaturer.
Samma situation uppstår i mer normala situationer också.
Du "går back" hela tiden, d.v.s. det pågår en nettoförlust av värmen. Kolla bara på vad definitionen på Tcomf eller Tlim är. Du kan t.ex. få 8 timmars sömn i -10 grader om du har en soväsck med Tlim -10. Efter 8 timmar börjar du vara så nedkyld att du vaknar och fryser.
Ytterligare en effekt som uppstår i extremt kalla temperaturer är att du sällan är "riktigt" varm till att börja med.
Det är inte en fråga om att först värma upp 2 meter isolering till kroppstemperatur, och sen börjar värmen förloras ut till omgivningen.
Det handlar ju om att det finns en tröghet för värmeförlusten. En gradient.
Det går inte mer värme/energi att värma upp en tjock säck, än vad det går åt att värma upp en tunn säck (givet att de har samma passform och är utav samma material).
Pratar vi bra dunsäckar handlar det kanske om att man behöver värma upp någon cm av loftet innan säcken är "uppvärmd". Alltså luftlagret i ens omedelbara närhet, plus den fria luften i säcken.
Skillnaden ligger i vad som händer med värmen efter detta? Möter den omgivningens kyla direkt, eller måste den passera ytterligare en sovsäck? Varje cm isolerar sin föregående cm, och bromsar förlusten.
Vilken termos håller kaffet varmt längst?
Den som står "naken", eller den som man klätt in med 10 cm isolering?