Nä inte när man ligger rakt, men läger man sig i fosterställning så spänner det ju på ett annat sätt.
Men hur menar du att svetten binds nära kroppen?
Har du inga kläder på dig binds ju svetten precis lika nära, fast i sovsäcken istället. Eller?
Kläderna sitter närmare kroppen och följer mina rörelser i sovsäcken, blir de fuktiga så sitter fukten kvar när jag rör mig. har jag mindre kläder på mig i sovsäcken så avgår ev svett ut i luften i sovsäcken och fördelas däri. det är behagligare enligt min erfarenhet. LIgger jag i fosterställning i sovsäcken så böjer ju sig sovsäcken också och förhoppningsvis behålls loft runt hela kroppen. Försöker jag däremot ha rak sovsäck och ligga i fosterställning skulle det bli obekvämt och mindre varmt, så gör inte jag. Det är ju uppvärmd luft i sovsäcken som gör det varmt och skönt att sova. Jag är själv elementet och det vill jag inte svalka med fuktiga kläder.
Jag vill också påpeka att ett bra liggunderlag kompenserar hyfsat bra för en lite sämre sovsäck. Mycket kyla kommer underifrån och bra isolering ditåt är viktigt.
/Patrik