träning för viktminskning

_Erik_; sa:
Den som fortfarande tror på myten bör leta upp aktuell forskning och fördjupa sig lite.

Ja du verkar ju påläst Erik. Men du får gärna referera till var man kan hitta aktuell information.

Det är klart att man förbränner fett även utan kolhydrater men det sker ju på bekostnad av annat och man mår inte så himmla bra om man inte vant sig vid det.

Allt det här med snabba och långsamma kolhydrater och GI är även beroende på hur måltiden är sammansatt och när tömningen av magsäcken sker.

/mattias

ulf_67; sa:
"Att det krävs kolhydrater för att bränna fett är rent bullshit, det tror jag inte ens paulun har skrivit någon gång. "

Jag hoppas VERKLIGEN att paulun har skrivit detta, eftersom det är en av de första sakerna man får lära sig om man läser fysiologi. HUR skulle man kunna förbränna fett utan att citronsyracykeln är igång? Ingångsprodukten i den cykeln är pyruvat, som är en nedbrytningsprodukt av glukos. Jo, visst, i nödfall kan kroppen som sagts producera ketoner, men det mår varken hjärnan eller musklerna bra av (eftersom ketonerna är en nedbrytningsprodukt av musklernas aminosyror)...så visst måste man äta en del kolhydrater för att kunna gå ner i fettvikt.
Om någon tycker att detta är bullshit får han/hon mer än gärna upplysa mig om varför!

Som du själv skriver kan man bränna fett när kroppen är i ketosis. Det var det jag menade. En ketogen diet utförd på rätt sätt är det mest muskelbesparande alternativet om kroppen har normal eller låg status på GH och testosteron. Dock är det inte det effektivaste i fettbränningssynpunkt men det fungerar som sagt. En ketogen diet fungerar dock väldigt dåligt om man inte kör den i cykler med kolhydratladdningar.

_Erik_; sa:
bogart; sa:
Vid fettförbränning tror jag mest på långa pass alltså gissar jag att promenaderna är det som kommer att ge resultat.

Men 40 minuter är nästan kort. Det tar nämligen en viss tid innan kroppen går över till att bränna fett och det är ju då synd att avbryta promenaden strax efter att detta sker. Slå hellre ihop två pass till ett och vila den andra dagen istället. Jag tror alltså mer på en 80 minuters promenad än två 40 minuters. Det är dock betydligt jobbigare både fysiskt och psykiskt (läs tråkigt), säkert har du redan märkt att det går lite trögare efter 30-40 minuter men det är igentligen först då fettförbränningen tar fart på allvar.

Leif...

Det är bara en gammal myt att det ska gå en viss tid innan kroppen byter bränsle. Det går inte att säga att kroppen använder fett vid vissa specifika situationer. Detta beror på ens kondition, status på glykogenlager, intensitet m.m.m
Den som fortfarande tror på myten bör leta upp aktuell forskning och fördjupa sig lite.

För det första vill jag säga en sak.
Träning av all slag är så inviduellt, det som funkar för andra kanske inte funkar för dig.
Jag tänkte redogöra för vad som funkar för mig,
För det första tar det ca. 1-2 månader för mig att "bana in" (vänja) kroppen vid att andvända det egna kroppsfettet vid förbränning när inget annat finns.
Det ställs en hel del krav på mig för att lyckas bra med fettförbränningen och dessa uppfyller jag så gott jag kan.
1. Direkt på morgonen inta 20-30 gram protein (detta för att spara på det surt förvärvade musklerna vid förbränning av fett.)
2. Inta en stark kopp kaffe eller två koffein tabbletter (detta för att hjälpa fettvävnader att frigöras lättare, dessutom är det en motivationshöjare :).)
3. Inta en eller två gram fiskolje kapslar (detta för att lura kroppen att fett är påväg in så den kan släppa iväg fett för förbränning.)
4. inta ca. 3-5 gram kolhydrater långsamma kolhydrater ex. ett litet äpple ("fett brinner i kolhydraternas låga" finns något som heter.)

Efter ca. 40 minuter känner jag mig trött och lite hängig. Efter ca. 50-55 minuter känner jag mig pigg igen, då har jag fått ny energi av det kroppsegna fettet. och jag avslutar vid 1 eller 1 timme och en kvart träningen.

Detta funkar för mig, men detta är ganska extrema metoder och skall endast göras om man inte kan gå ner i fett på andra sätt eller om man har det där lilla extra som inte vill lämna en. Annars är nog intervall träning bäst för de allra flesta. Springa(jogga)-gå-springa(jogga)-gå. Då man får mer positiva saker av det, ökad kondition vilket leder till en ökad förbränning av fett under hela dygnet, ökad välmående och mer ork. Men alla skall/kan inte springa av olika andledningar. Dessutom är kroppen väldigt smart, den vänjer sig oftast väldigt snabbt. Det bästa är om man kombinerar olika saker. Power Walks/löpning/cykling/simning/längd-skidåkning/skridsko-åkning på så sätt förbränner man ännu mer och skaderisken elimineras då det ej bli monotomt eller slitningsskador.

Till saken skall sägas i sommras vägde jag 103kg nu är jag nere på 85kg, jag skall ner till -77kg som jag vägde sommaren -97 då jag tävlade lite i mountainbike.
Nu vill jag tävla igen. Har precis börjat springa nu nån gång i veckan. Och jag andvänder även vikter i ryggsäck en gång i veckan så jag kommer upp till en vikt på 100kg för hård Power Walks.
[Ändrat av MASS666 2004-11-23 kl 15:46]

MASS666; sa:

Jag tänkte redogöra för vad som funkar för mig,
För det första tar det ca. 1-2 månader för mig att "bana in" (vänja) kroppen vid att andvända det egna kroppsfettet vid förbränning när inget annat finns.
Det ställs en hel del krav på mig för att lyckas bra med fettförbränningen och dessa uppfyller jag så gott jag kan.
1. Direkt på morgonen inta 20-30 gram protein (detta för att spara på det surt förvärvade musklerna vid förbränning av fett.)
2. Inta en stark kopp kaffe eller två koffein tabbletter (detta för att hjälpa fettvävnader att frigöras lättare, dessutom är det en motivationshöjare :).)
3. Inta en eller två gram fiskolje kapslar (detta för att lura kroppen att fett är påväg in så den kan släppa iväg fett för förbränning.)
4. inta ca. 3-5 gram kolhydrater långsamma kolhydrater ex. ett litet äpple ("fett brinner i kolhydraternas låga" finns något som heter.)

Efter ca. 40 minuter känner jag mig trött och lite hängig. Efter ca. 50-55 minuter känner jag mig pigg igen, då har jag fått ny energi av det kroppsegna fettet. och jag avslutar vid 1 eller 1 timme och en kvart träningen.

Detta funkar för mig, men detta är ganska extrema metoder och skall endast göras om man inte kan gå ner i fett på andra sätt eller om man har det där lilla extra som inte vill lämna en. Annars är nog intervall träning bäst för de allra flesta. Springa(jogga)-gå-springa(jogga)-gå. Då man får mer positiva saker av det, ökad kondition vilket leder till en ökad förbränning av fett under hela dygnet, ökad välmående och mer ork. Men alla skall/kan inte springa av olika andledningar. Dessutom är kroppen väldigt smart, den vänjer sig oftast väldigt snabbt. Det bästa är om man kombinerar olika saker. Power Walks/löpning/cykling/simning/längd-skidåkning/skridsko-åkning på så sätt förbränner man ännu mer och skaderisken elimineras då det ej bli monotomt eller slitningsskador.

Många floskler blev det... :)

Det tar ingen tid att "bana in kroppen att bränna fett".
Det har helt andra orsaker.

1. Stämmer inte. Att inta protein har däremot motsatt effekt. Det utsöndrar insulin som hindrar fettbränningen när du promenerar. Det hindrar ingen muskelnedbrytning alls, det har helt andra orsaker.

2. Sämmer fint!

3. Stämmer inte. Kroppen använder inte hellre sitt endogena fett om man tillför exogent.
Men 1-2g spelar ingen roll iofs i praktiken.

4. Stämmer inte heller. Men den lilla mängden spelar ingen roll i praktiken.

Det du nämner om intervaller är bra!
Men kroppen slutar inte förbränan fett för att den vänjer sig vid en viss aktivitet.
Hur mkt fett den förbränner beror på helt andra saker som främst balans mellan intag/förbrukning av energi, hormonnivå, glykogendepåstatus, träningsintensitet, konditionsstatus, hur man styrketränar osv osv

Jag vill inte vara dryg men jag antar att du läst mkt i Pauluns tidigare artiklar/böcker? Isåfall bör du vara medveten om att han ändrat åsikt på i stort sätt alla områden numera. Speciellt senaste halvåret har han fått upp ögonen för massor av bra saker även om man kan rikta en del kritik fortfarande mot hans arbetssätt som inte direkt främjar folkets syn på helheten inom träning/kost utan mer inriktar sig på att förvärva kändisskap och kapital för hans egen vinning.

Et tips är att läsa det senaste han skriver, finns mkt bra där!

_Erik_; sa:
MASS666; sa:

Många floskler blev det... :)

- Stämmer iom att jag inte utvecklade mig tydligt, då hade jag kunnat skriva för mycket och ingen hade orkat :(

Det tar ingen tid att "bana in kroppen att bränna fett".
Det har helt andra orsaker.

- Jag utvecklar detta, det tar 1-2 månader för mig att "bana in" kroppen, för att andvända protein som energi källa istället för kolhydraterna, vilket i sin tur leder till att jag bränner kroppsfettet och inte kolhydrater eller proteinet. I början känner jag inte av att kroppsfettet andvänds efter ca 40-50 minuter. För den vill ha kolhydrater som energikälla vilket den inte får, då vill den ha något annat. Detta är mina upplevelser.

1. Stämmer inte. Att inta protein har däremot motsatt effekt. Det utsöndrar insulin som hindrar fettbränningen när du promenerar. Det hindrar ingen muskelnedbrytning alls, det har helt andra orsaker.

- Protein har lägst GI efter Fett, kolhydrater har den högsta. Så att säga att protein utsöndrar insulin i någon större bemärkelse stämmer inte. Då protein måste gå genom en process genom levern får den mycket mindre insulin utslag än kolhydrater. Och inte äta någonting och ge sig ut och gå, kommer energin att tas från musklerna och kroppsfettet. Musklerna vill vi ju behålal elelr hur.
Ett ökat proteinintag vid diet och låg- mellandintensitets träning har visat sig spara de värdefulla musklerna.

2. Sämmer fint!

3. Stämmer inte. Kroppen använder inte hellre sitt endogena fett om man tillför exogent.
Men 1-2g spelar ingen roll iofs i praktiken.

4. Stämmer inte heller. Men den lilla mängden spelar ingen roll i praktiken.

Det du nämner om intervaller är bra!
Men kroppen slutar inte förbränan fett för att den vänjer sig vid en viss aktivitet.
Hur mkt fett den förbränner beror på helt andra saker som främst balans mellan intag/förbrukning av energi, hormonnivå, glykogendepåstatus, träningsintensitet, konditionsstatus, hur man styrketränar osv osv

Jag vill inte vara dryg men jag antar att du läst mkt i Pauluns tidigare artiklar/böcker? Isåfall bör du vara medveten om att han ändrat åsikt på i stort sätt alla områden numera. Speciellt senaste halvåret har han fått upp ögonen för massor av bra saker även om man kan rikta en del kritik fortfarande mot hans arbetssätt som inte direkt främjar folkets syn på helheten inom träning/kost utan mer inriktar sig på att förvärva kändisskap och kapital för hans egen vinning.

Et tips är att läsa det senaste han skriver, finns mkt bra där!

Ja, Pauluns böcker, Robert Haas "Eat To Win", en hel del artiklar, mest på engelska, samtalet med bodybuilders med olika förutsättningar osv.
Till saken hör att jag har en låg ämnesomsättning, och har väldigt svårt att bli av med fett när jag börjar närma mig t.ex. 83 kg.
Vet att han har ändrat sig på en hel del, ex. intervall träning istället för PW för fettförbränning. Men jag vill påpeka att PW's fortfarande är bäst om du är ganska överviktig till mycket överviktig. För att springa med alla de kilorna är inte bra för knäna och lederna. Dessutom kan man köra PW's nästan två gånger 6 dagar i veckan. Springa 2 gånger per dag 6 gånger i veckan är inte bra för knän och leder.
Som jag skrev innan, är detta vad som funkat väldigt bra för mig i en kombinerad VLED och låg GI-diet.
Men nu är det inte på scenen jag skall stå och spänna musklerna utan det är tänkt att öka konditionen och tävla i mountainbike. Vilket låg vikt och hög kondis är eftersträvande. Så jag har kört VLED och låg-GI diet men inte lika strikt. När jag kommer ner 5 kg till till ungefär 80 börjar det bli dags och överge VLED helt och hållet och bara fokusera på kondis.

Till sist är vi alla olika, vilket jag tjatar om i texten, men det har jag märkt själv då vänner och bekanta frågat mig hur de skall göra för att gå ner i vikt.
Tack för kritiken, även om det mesta var negativ kritik.

[Ändrat av MASS666 2004-11-23 kl 18:13]

...

vet inte om detta nämnts.. hinner inte läsa igenom hela tråden..

men gå in på http://www.paulun.com där finns bra information..

promenera på morgonen är det bästa för förbränningen.. ät stark mat.. *mums*

försök undvika onyttigt fett som rött kött och satsa istället på nyttigt som fisk, kyckling och vegetabiliska fetter..

ät mindre portioner men oftare så att kroppen håller en jämn blodsockernivå..

läs gärna boken 10 steg till bättre form och hälsa av fredrik paulun..

//Tobias

Re: ...

T.Setterborg; sa:
vet inte om detta nämnts.. hinner inte läsa igenom hela tråden..

men gå in på http://www.paulun.com där finns bra information..

promenera på morgonen är det bästa för förbränningen.. ät stark mat.. *mums*

försök undvika onyttigt fett som rött kött och satsa istället på nyttigt som fisk, kyckling och vegetabiliska fetter..

ät mindre portioner men oftare så att kroppen håller en jämn blodsockernivå..

läs gärna boken 10 steg till bättre form och hälsa av fredrik paulun..

//Tobias

Min åsikt är att man ska ge kroppen pricis det den vill ha. Vill den ha kött så ge den gött, vill den ha en stor choklad-milkshake så ger jag mig själv en stor choklad-milkshake, istället för att tvinga i mig kyckling, fisk och filbunke varje dag... På så sätt så slipper man räkna på kalorier fram och tillbaka. Och visst är det gott och man mår prima! :)

Till träningen sen så vill det till att du förbränner så mycket som du behöver. Vid mycket hård fysik belastning tar det (för mig) ca 2 timmar innan glykogendepåerna är slut.. det märker man ganska direkt :\.. Mina tips på mindre roliga men mer effektiva träningsaktiviteter är.. 1, Gå snabbt med tung packning, Spring med packning, Spring långt. Se nu till att du ger gärnet varje gång. Men lasta inte på för mycket utan låt din kropp vila och stärka upp leder och annat så att du inte drar på dig några onödiga skador.. Det är itne några roliga aktiviteter men du märker direkt när du börjar förbränna fett...... Då är det bara att luta sig tillbaka och låta pannbenet göra jobbet.. Lycka till!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg