Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk

Ta en kik på Exped´s tält med. Har själv ett och tycker de är bra och pålitliga. Ffa lätta att sätta upp.
Orion sam Venus är några av deras modeller.

/Anders

Om du är intresserad av tipi tält skulle jag kolla på dessa med:
http://retail.luxeoutdoor.de/index.php?route=product/product&product_id=72

Skulle säga tvärt om när det gäller vinstabilitet...att dom duger mycket bra till fjället. rekommenderar dock inte att köra med vandringsstav som mittstång om vinden är stark...utan köra med förstärkt stång i sådant fall.

Utanför swedala används dessa typer tält(pyramid/tipi) för mycket hårda miljöer i alaska/alpint m,m.

Originalet ute på fjället som luxetältet har lånat mycket ifrån...2kg med innertält;)

Hmm, väldigt intressant, har aldrig hört talas om dem innan. Det som möjligtvis stör mig med denna modellen är att om jag förstår det rätt så måste man ha en stolpe mellan sig då man sover två -- eller har jag missuppfattat det?

Vad innebär det att stången inte stör? :)

Att det går att sova två på ena sidan om stången eller att man måste ha den mellan sig?

Pyramid...

...är tillräckligt vindtåliga om de har god förankring och stabil mittstång. Eftersom all kraft överförs till stången i toppen av tältet, måste toppen vara mkt stark.

Vi satsade på en pyramid i cuben komplett med innertält i myggnät, då hamnar vikten på ca 1,7 kg komplett med allt. Plats för två på var sida av stången, så mkt rymligt.

Vi tänker oss för när vi väljer tältplats dock, det behöver vi inte med våra andra tält (mkt stormtåliga kupoler). Så lägre vikt har på sitt sätt ett pris när det gäller hanterbarhet.

...allt är fråga om prioriteringar..:)

...finns mkt bra pyramider i silnylon också, billigare än cuben men tyngre,

//J

Har du någon länk till cubenpyramiden?

Är anledningen till att ni väljer mer skyddad tältplats cubenmaterialet eller pga pyramidformen?

Är tunn silnylon mer hållbart än cuben?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Det är skillnad på olika pyramidtält med....finns tält som har 4 sidor och tält som har som en hexagon/fler sidor.

Mer vindtåligt:
http://smg.photobucket.com/user/montanamarine/media/Tipi/P9120122_zpsvxzuebir.jpg.html

Mindre vindtåligt...men tål ändå...."no issues in some 60+ wind, rain, and snow in the Centennial range above 10k feet".
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/21/ad4ed4543d02ddf881ec15ab5c9d97cd.jpg

Mitt silnylon 2/3 manna som kan ses ovan väger under 2 kg med stång+innertält.
och självklart får du stången i mellan dig och en annan person om du sover 2 med grymt gott om plats....går dock att sova 3 men då måste man knö;)

Vävar brukar vara på 30D till 70D 260T Ripstop Nylon Si/Pu...mitt är 30D.

Har du någon länk till cubenpyramiden?

Är anledningen till att ni väljer mer skyddad tältplats cubenmaterialet eller pga pyramidformen?

Är tunn silnylon mer hållbart än cuben?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Vi har annars ett HB Tarra och ett HB Jannu att tillgå. Dessa är bombsäkra och inget tält med bara en stång kan matcha i stryktålighet. Pyramiden heter hmg UltaMid 4.

Så anledningen är att pyramidtält inte är bombsäkra, men de är tillräckligt bra för vanligt fjällbruk, om man vet vad man gör. Dvs alltid bra markförankring inkl. alla staglinor på plats, gärna skyddat läge, det blir mindre fladder och trevligare boende.

...cuben av det slag som oftast används är rivtåligare än silnylon, tål nötning ngt sämre men nötning är inget problem på yttertält. Cuben töjer sig inte, så det kan vara smart anser vissa att använda resårloopar för att fästa de övre staglinorna. Hjälper till att fördela vindbyarna.

Silnylon töjer sig lite och kan absorbera vindbyar utan resår, men måste efterspännas, särskilt i regn.
Silnylon är tyngre. Prisbilden på cuben är trist, materialet görs av en fabrik och är dessutom svårt att arbeta med. Men egenskaperna är unika.

...där kom ju Hillebergtälten till slut ;)...

//J

...är tillräckligt vindtåliga om de har god förankring och stabil mittstång. Eftersom all kraft överförs till stången i toppen av tältet, måste toppen vara mkt stark.

//J

Håller med, men borde inte den största påfrestningen bli i mitten på stången där den vill böja sig?

Som sagt, bra markförankring med sten på pinnarna osv behövs i blåsigt väder. Känner att jag älskar rymden och vikten, men saknar ett självstagande tält med den frihet i val av tältplats som följer...

Håller med, men borde inte den största påfrestningen bli i mitten på stången där den vill böja sig?

Som sagt, bra markförankring med sten på pinnarna osv behövs i blåsigt väder. Känner att jag älskar rymden och vikten, men saknar ett självstagande tält med den frihet i val av tältplats som följer...

Jag tänkte på toppen av tältet när jag skrev, på de klassiska fjällrävenmodellerna kunde själva toppen haverera, stången gick genom en öljett i tyget (som iofs var kraftigt förstärkt).

Annars är det ju som du skriver mitten av stången som är känsligast.

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg