träning för viktminskning

Givetvis är det individuellt, det är väl ändå självklart? Men för en normalsvensson så gäller knappast varken 5 timmar eller direkt vid start. Låter som den gamla tumregeln fortfarande gäller med andra ord, extremfall undantagna.

Håller hon bara tempot uppe så kommer det säkert gå fint. Risken med simning och styrketräning är annars att det är lätt att fuska och igentligen inte alls anstränga sig nämnvärt, med resultat därefter.

Leif...

_Erik_; sa:
Paulun är en snubbe som hänger upp sig på små skitdetaljer och glömmer helheten.

Det må vara din åsikt...jag fick annan uppfattning av att läsa hans bok om GI - vilket förvisso är det enda jag läst av honom. Jag tyckte snarare att han var ganska noga med att påpeka att det inte är så enkelt som bara fundera över vilket GI (om man nu ska resonera kring långsamma/snabba kohydrater) födan har. Och då har han förstås ändå förenklat resonemanget en hel del i boken.

Men OK, vi kan bortse från Paulun och vad han har skrivit eller inte, det stämmer säkert att han inte skrivit just så som jag formulerade det.

För att vara mer korrekt är det så att förbränningen av fett med eller utan tillskott av kolhydrater blir helt olika. Därom bör vi kunna vara överens; exvis i överlevnadssammanhang påpekas vikten av att tillgodose behovet av kolhydrater, både för att hålla glykosnivån tillräcklig för att hjärnan ska funka bra, dels för att kunna tillgodogöra sig kroppsfettreserverna bättre. Vid förbränning utan kolhydrater bildas ketonkroppar, vilket inte är fallet vid tillgång på kolhydrater, för att tillgodose cellernas energibehov.

Du har helt rätt i att det viktigaste för att gå ner i vikt är att ha visst underskott i energitillförseln jmf förbrukning. Jag har heller inte föreslagit någon alternativ diet innebärande att överkonsumtion av långsamma kolhydrater skulle vara att föredra. Men att lära sig några typiska alternativ med lågt GI rel andra med högt dito tycker jag dock inte är så svårt. Däremot tycker jag det verkar rätt svårt (och dyrt?) att, som du föreslår, satsa på en kost med huvudsakligen proteiner och fett. Så ska man ta en funderare över vad man äter (parallelt med träningen) föredrar nog jag det förra varianten.

Mvh Kalle G

Det här är ju den ständiga frågan som verkligen dyker upp på alla forum man besöker. Jag skriver numera inga svar, då jag vet att det finns lika många teorier som folk som svarar i trådarna. Det enda man kan enas om är att man måste göra av med mer energi än vad man intager.

Tipset är att läsa på om humanfysiologi och näringslära och sedan grundat på de kunskaperna bilda egna slutsatser och applicera på den egna kroppen på ett sätt man trivs med.

5 kg på en vecka i fjällen

jag gick ner 5 kg (90 till 85kg) under en veckas fjällvandring. Det var dock helt ofrivilligt och nu har jag gått opp dem igen. Knepet är att gå långt utan reträttmøjligheter å ta med før lite mat under en period då stugerna är stängda så det ej är møjligt att proviantera under turen. Dessutom slutade jag snusa. Perfekt metod...

Re: 5 kg på en vecka i fjällen

nils73; sa:
jag gick ner 5 kg (90 till 85kg) under en veckas fjällvandring. Det var dock helt ofrivilligt och nu har jag gått opp dem igen. Knepet är att gå långt utan reträttmøjligheter å ta med før lite mat under en period då stugerna är stängda så det ej är møjligt att proviantera under turen. Dessutom slutade jag snusa. Perfekt metod...

Nikotin ökar fettbränningen :)
Nikotin kan man även "sänka GI" med om man är lite uppfinningsrik.

Om man tappar vikt så snabbt som du gjorde beror
det oftast på att du förbrukat det glykogen du
vanligtvis har lagrat i kroppen samt att du rubbar vätskebalansen lite. Men en del av minskningen var säkert fett. Skippa vågen och kolla spegeln.
Om man tömmer glykogenet och sedan laddar med kolhydrater och vätska kan man öka 10kg i vikt om man har mkt muskelmassa och tömmer ordentligt innan.
Detta pga att varje gram kolhydrat man äter binder ca 3g vätska + all annan vätska och maginnehåll m.m
Detta betyder inte att man blivit 10kg fetare.
Eller i vardagen om man väger sig på morgonen efter toalettbesök och sedan senare på dagen när man ätit druckit osv kan det diffa 3-4kg. Ska man ha vågen som riktmärke måste man väga sig samma tid varje dag och äta samma saker, träna lika osv, då ger det en liiten fingervisning om man gör det under låg tid och kan studera kurvorna.

Re: 5 kg på en vecka i fjällen

nils73; sa:

Jag brukar också alltid tappa ett par kilo varje fjällvandring, oavsett hur mycket jag försöker öka på portionerna, så det är väl ett väldigt trevligt sätt att gå ner i vikt. Sedan kanske det blir svårt att inte få tillbaka dessa kilon igen så fort man kommer hem.

inte så svårt...

Ganska enkelt egentligen ;) Mindre energi in, mer ut - dvs rör dig mer och ät fett-/sockersnålare så kommer du gå ner i vikt. Behöver inte krånglas till mer än så, enl min mening. Promenader ger nästan ingen viktminskning, alldeles för låg intensitet...

Utan att vilja lägga mig i alltför mycket i sak så kan man väl ändå, apropå snabba/långsamma kolhydrater, konstatera att långsamma har en fördel jämfört med snabba, nämligen att de håller en mätt längre. I långa loppet tror jag inte ett smack på att kämpa emot hungern...

Protein

alven; sa:
Utan att vilja lägga mig i alltför mycket i sak så kan man väl ändå, apropå snabba/långsamma kolhydrater, konstatera att långsamma har en fördel jämfört med snabba, nämligen att de håller en mätt längre. I långa loppet tror jag inte ett smack på att kämpa emot hungern...
För att bli mätt ska man även se till att käka protein. Det mättar bra.
Det är helt klart enklare att gå ner i vikt om man inte är hungrig. :)

Re: inte så svårt...

anders_elias; sa:
Ganska enkelt egentligen ;) Mindre energi in, mer ut - dvs rör dig mer och ät fett-/sockersnålare så kommer du gå ner i vikt. Behöver inte krånglas till mer än så, enl min mening. Promenader ger nästan ingen viktminskning, alldeles för låg intensitet...

Håller med till fullo! Sedan förstås tillkommer komplikationer beroende på vad mer man vill ha ut av träningen, kondition, styrka, kroppsform eller vad man nu kan hitta på (nöje kanske?).

(Parentes:
Cyklade en långtur i somras (168 mil), vilket teoretiskt motsvarade ungefär 45000 kcal (grovt uppskattat, vilket också grovt motsvarar ennergiinnehållet i 5-6 kilo fett (5 kilo fett innehåller exakt 44215 kcal...)). Det går knappast att äta i sig den mängden kcal med "vanlig" mat. Vi åt som bävrar och siktade konstant på grejer med max kaloriinnehåll... Men man orkar fanken inte äta tillräckligt! Efter jättefrukost, pizza, hamburgare, mackor, 10 "jappar", 8 riskakor etc på en dag är man full. Men jag minskade 6 kg i vikt (se fettmängden ovan!). 96 ner till 90 efter att ha ätit på mig två kilo innan... Men inte bygger man särskilt mycket muskler på denna typ av "träning" :) )

mvh

och lycka till!

Niklas

"Att det krävs kolhydrater för att bränna fett är rent bullshit, det tror jag inte ens paulun har skrivit någon gång. "

Jag hoppas VERKLIGEN att paulun har skrivit detta, eftersom det är en av de första sakerna man får lära sig om man läser fysiologi. HUR skulle man kunna förbränna fett utan att citronsyracykeln är igång? Ingångsprodukten i den cykeln är pyruvat, som är en nedbrytningsprodukt av glukos. Jo, visst, i nödfall kan kroppen som sagts producera ketoner, men det mår varken hjärnan eller musklerna bra av (eftersom ketonerna är en nedbrytningsprodukt av musklernas aminosyror)...så visst måste man äta en del kolhydrater för att kunna gå ner i fettvikt.
Om någon tycker att detta är bullshit får han/hon mer än gärna upplysa mig om varför!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg