Hejsan,
Har i alla år endast sovit på ett cellplastliggunderlag. Har alltid funkat bra, men börjar tycka att det är lite för hårt och har därför börjat titta lite på uppblåsbara liggunderlag. Och har sökt och läst på forumet utan att hitta svar på en specifik fråga, nämligen vilka liggunderlag som är lämpliga för lite mer vikt.
Väger in på 100 kg på 178cm, där merparten av denna fantastiska muskelmassa sitter runt magen. När jag läser om liggunderlag står det mycket om r-värde, form o färg, packmått etc, men inget om rekommenderad vikt på gubben som ska ligga på liggunderlaget. Kanske är det så enkelt att det är högst personligt vad som är bäst och det måste provas fram, men jag testar med en fråga här i alla fall. Frågeställningen kan inte vara unik bara för mig.
Jag är en tresäsongstältare men merparten av tältnätterna är sen sommar eller tidig höst. Totalt blir det aldrig mer än som högst 10 nätter per år. Jag rör mig i hela fjällkedjan även om jag oftast tältar från Funäsdalen till Sylarna. Sällan mer än 3 nätter per vandring, ryggan är en rymlig Kajka på 85L så plats finns. Dock så kommer jag fortsatt ha med mig skumplastunderlaget eftersom jag gillar att ha stor plats att sitta på vid raster. Kan dock tänka mig att korta ned det till 3/4 längd.
Alltså behöver jag inte fundera på isoleringsvärdet i det uppblåsbara liggunderlaget eftersom jag har ett cellplastunderlaget att använda som isolering.
Kan ni rekommendera något lämpligt? Min egen vikt kan ge två problem som jag ser det; 1) Jag går "igenom" underlaget och ligger på marken ändå eller 2) liggunderlaget spricker/exploderar av tyngden.
Nu är jag ingen gigant viktmässigt sett egentligen så jag är inte så orolig för att det ska smälla, men 1:an är nog inte så otrolig, framför allt på tunnare underlag.
Rimlig budget på ca 1500-1700kr, men är inte strikt låst vi det om det är en superbra pryl. Fast det får ju gärna bli billigare också.
Om det inte hade varit pandemi-tider hade jag knallat iväg till Naturkompaniet, XXL etc och testat. Men nu är det som det är, och får börja med att fråga här.
//lasse
(ps jag fattar att det allra bästa vore att minska midjeomfånget, men det är en helt annan fråga som inte behöver diskuteras i denna tråden ds)