Liggunderlag för kraftigare människor?

Man kan ju fråga markägaren om man får ta några grenar från ett par olika granar om man har markägaren i närheten av där man tänker övernatta.
Frågan är alltid fri att ställa!(y)

Till TS -- din längd och tyngd är inga som helst problem för ett uppblåsbart liggunderlag. Det är väldigt mycket skönare att ligga på ett uppblåsbart underlag än på cellplast, och helt klart värt investeringen.

Du har fått lite råd på märken. Exped och Therm-a-rest hör till de större på marknaden. Jag har bägge, och det blir lite tycke och smak mellan dem.

För tre-säsongersanvändning ser jag inget stort behov av de fyllda downmat/synmat. Speciellt inte om du tänker ha med ett cellplastunderlag. XXL brukar med jämna mellanrum ha rea på Exped Synmat Basic vilken är prisvärd för 800 SEK. Det finns också bredare varianter -- jag tror inte att du behöver dem för din storlek, men om du rör dig mycket i sömnen (och har plats i tältet) kan de också vara ett alternativ.

Jag är själv lite orolig över punktering (vilket ännu inte inträffat) och har alltid med ett tunt cellplastunderlag. Det är också praktiskt att ta fram vid raster. Jag kommer inte frivilligt att gå tillbaka till cellplast. Även med granris under så sover i alla fall jag bättre på ett bra uppblåsbart underlag.

Synmat Basic har ingen inbyggd pump (annars är det lika Synmat 7 Medium), så där behöver man investera i en extra pumppåse för att blåsa upp det. Dessutom är min erfarenhet som sidoliggare att balansera på ett 51cm brett liggunderlag är ganska oskönt, och armar mm hamnar gärna på den kalla marken bredvid i sömnen. Att sova på ett 63cm brett liggunderlag gör skillnad för komforten och väl värt den extra vikten.

En annan lite praktisk aspekt är att i ett 2-mans tält med typisk liggbredd på 130cm passar två stycken 63cm liggunderlag perfekt bredvid varandra, medan två smalare ger sämre passform.

Senast ändrad:
En annan lite praktisk aspekt är att i ett 2-mans tält med typisk liggbredd på 130cm passar två stycken 63cm liggunderlag perfekt bredvid varandra, medan två smalare ger sämre passform.
Det är värt att påpeka att en del tält är smalare i fotändan så två 63 centimeters funkar inte alltid i ett tvåmans.

Synmat Basic har ingen inbyggd pump (annars är det lika Synmat 7 Medium), så där behöver man investera i en extra pumppåse för att blåsa upp det.
Om du ska använda det uppblåsbara underlaget under vintern så håller jag med om att du bör skaffa en pumppåse. När det gäller tre-säsongersanvändning så kan det diskuteras om det behövs. Luftmadrasser har länge blåsts upp utan pumpar, och det har gått bra. Det är många uppblåsbara underlag som sålts utan, innan någon kom på att det går att ta många hundralappar för en liten påse...

Jag har själv en pumppåse -- men jag är inte helt säker på att den verkligen behövs när det är varmt ute.

Om du ska använda det uppblåsbara underlaget under vintern så håller jag med om att du bör skaffa en pumppåse. När det gäller tre-säsongersanvändning så kan det diskuteras om det behövs. Luftmadrasser har länge blåsts upp utan pumpar, och det har gått bra. Det är många uppblåsbara underlag som sålts utan, innan någon kom på att det går att ta många hundralappar för en liten påse...

Jag har själv en pumppåse -- men jag är inte helt säker på att den verkligen behövs när det är varmt ute.

Mitt har ingen inbyggd pump så jag måste a pumppåse men det är smidigt tycker jag. tre stora påsar luft och så är det fullpumpat. går sanbbare och enklare än att "pyttepumpa" i många minuter.

/Patrik

• Gilla
Reactions: OBD
Hejsan,

Har i alla år endast sovit på ett cellplastliggunderlag. Har alltid funkat bra, men börjar tycka att det är lite för hårt och har därför börjat titta lite på uppblåsbara liggunderlag. Och har sökt och läst på forumet utan att hitta svar på en specifik fråga, nämligen vilka liggunderlag som är lämpliga för lite mer vikt.
Väger in på 100 kg på 178cm, där merparten av denna fantastiska muskelmassa sitter runt magen. När jag läser om liggunderlag står det mycket om r-värde, form o färg, packmått etc, men inget om rekommenderad vikt på gubben som ska ligga på liggunderlaget. Kanske är det så enkelt att det är högst personligt vad som är bäst och det måste provas fram, men jag testar med en fråga här i alla fall. Frågeställningen kan inte vara unik bara för mig.

Jag är en tresäsongstältare men merparten av tältnätterna är sen sommar eller tidig höst. Totalt blir det aldrig mer än som högst 10 nätter per år. Jag rör mig i hela fjällkedjan även om jag oftast tältar från Funäsdalen till Sylarna. Sällan mer än 3 nätter per vandring, ryggan är en rymlig Kajka på 85L så plats finns. Dock så kommer jag fortsatt ha med mig skumplastunderlaget eftersom jag gillar att ha stor plats att sitta på vid raster. Kan dock tänka mig att korta ned det till 3/4 längd.
Alltså behöver jag inte fundera på isoleringsvärdet i det uppblåsbara liggunderlaget eftersom jag har ett cellplastunderlaget att använda som isolering.

Kan ni rekommendera något lämpligt? Min egen vikt kan ge två problem som jag ser det; 1) Jag går "igenom" underlaget och ligger på marken ändå eller 2) liggunderlaget spricker/exploderar av tyngden.
Nu är jag ingen gigant viktmässigt sett egentligen så jag är inte så orolig för att det ska smälla, men 1:an är nog inte så otrolig, framför allt på tunnare underlag.
Rimlig budget på ca 1500-1700kr, men är inte strikt låst vi det om det är en superbra pryl. Fast det får ju gärna bli billigare också.
Om det inte hade varit pandemi-tider hade jag knallat iväg till Naturkompaniet, XXL etc och testat. Men nu är det som det är, och får börja med att fråga här.

//lasse
(ps jag fattar att det allra bästa vore att minska midjeomfånget, men det är en helt annan fråga som inte behöver diskuteras i denna tråden ds)
Jag har de senaste 7-8 åren använt mig av ett Exped Downmat 5 LW, jag har som mest vägt runt 114kg under den här tiden och är 180cm lång. Jag är även en snurrare av rang när jag sover. Det här underlaget har varit helt suveränt. Inte en chans att man går igenom när man snurrar. Flertalet gånger har det hänt att jag blåst upp det för att sova framför kaminen hemma när man varit gräsänkling och jag ligger riktigt skönt på hårda underlag.
Det enda negativa jag har att säga att den lilla lösa pumpen som man får med är klen, skulle varmt rekommendera att man kompletterar med en pumppåse.
Jag har nyligen skaffat ett Exped Synmat HL LW för att jag ville ha ett liggunderlag som tog mindre plats för de lite varmare delarna av året. Även om jag numera väger runt 90-95kg och underlaget är 7 cm så känns det troligare att jag går igenom när jag snurrar på detta underlag. Men inte helt säker på om det blir ett problem men det är något jag i alla fall har märkt. Får se framåt våren när det ska fälttestas.

Och så har det tydligen dykt upp ännu ett märke, Klymit. Föredömligt anger de att liggunderlagen är testade upp till ca 135kg så chrck på den. Överlag bra recensioner både på sin hemsida och externa testsidor som outdoorgearlab.

Men magert på svenska sidor så därför testar jag väl med att kolla om det är någon här som har erfarenhet av dem? Storleksmässigt, viktmässigt och prismässigt så är de intressanta även om R-värdet är lågt på de som inte är isolerade. Men jag ska som sagt inte vintertälta.

Hejsan, har inte bestämt mig än, utan väntar på lite kampanjer som förhoppningsvis kommer när vi närmar oss sommaren.

Men såg denna när jag surfade runt :https://www.outnorth.se/vaude/performance-7-m#Redwood
Vikt och packmässigt så ser den bra ut, men jag hittar inte särskilt många recensioner på Vaude. Är det någon här som har erfarenhet av deras liggunderlag?
Jag har sedan ett år deras 9cm modell i LW och är nöjd med komforten. Verkar välgjord och tålig, men R-värdet är för lågt när temperaturen kryper under nollstrecket. Vintertältade i några minusgrader på en klippa i skärgården och det blev riktigt kyligt trots vinterduglig dunsovsäck. Skaffade en Exped Downmatt 7LW till nästa turen och den var superskönt och varmt under samma förhållanden. Men den är redan under garantieutbyte eftersom den har pyspunka :-(
Klymit isolerade LW matta lånade jag av en kompis för att testa och jag gillade den inte. R-värde de anger stämmer aldrig i livet. Den såg bra mycket bättre ut på pappret än i verkligheten. Men kompisen som ligger i 100+ klassen gillar den, så smaken är som .....

Har bl.a. använt detta liggunderlag:

Tycker det är mycket prisvärt. R-värde på 1,6 som de tycker funkar från +8 grader vilket stämmer bra med min erfarenhet. Har nu ett bättre men betydligt dyrare liggunderlag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 37
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar