_Erik_; sa:
bogart; sa:
Vid fettförbränning tror jag mest på långa pass alltså gissar jag att promenaderna är det som kommer att ge resultat.
Men 40 minuter är nästan kort. Det tar nämligen en viss tid innan kroppen går över till att bränna fett och det är ju då synd att avbryta promenaden strax efter att detta sker. Slå hellre ihop två pass till ett och vila den andra dagen istället. Jag tror alltså mer på en 80 minuters promenad än två 40 minuters. Det är dock betydligt jobbigare både fysiskt och psykiskt (läs tråkigt), säkert har du redan märkt att det går lite trögare efter 30-40 minuter men det är igentligen först då fettförbränningen tar fart på allvar.
Leif...
Det är bara en gammal myt att det ska gå en viss tid innan kroppen byter bränsle. Det går inte att säga att kroppen använder fett vid vissa specifika situationer. Detta beror på ens kondition, status på glykogenlager, intensitet m.m.m
Den som fortfarande tror på myten bör leta upp aktuell forskning och fördjupa sig lite.
För det första vill jag säga en sak.
Träning av all slag är så inviduellt, det som funkar för andra kanske inte funkar för dig.
Jag tänkte redogöra för vad som funkar för mig,
För det första tar det ca. 1-2 månader för mig att "bana in" (vänja) kroppen vid att andvända det egna kroppsfettet vid förbränning när inget annat finns.
Det ställs en hel del krav på mig för att lyckas bra med fettförbränningen och dessa uppfyller jag så gott jag kan.
1. Direkt på morgonen inta 20-30 gram protein (detta för att spara på det surt förvärvade musklerna vid förbränning av fett.)
2. Inta en stark kopp kaffe eller två koffein tabbletter (detta för att hjälpa fettvävnader att frigöras lättare, dessutom är det en motivationshöjare
.)
3. Inta en eller två gram fiskolje kapslar (detta för att lura kroppen att fett är påväg in så den kan släppa iväg fett för förbränning.)
4. inta ca. 3-5 gram kolhydrater långsamma kolhydrater ex. ett litet äpple ("fett brinner i kolhydraternas låga" finns något som heter.)
Efter ca. 40 minuter känner jag mig trött och lite hängig. Efter ca. 50-55 minuter känner jag mig pigg igen, då har jag fått ny energi av det kroppsegna fettet. och jag avslutar vid 1 eller 1 timme och en kvart träningen.
Detta funkar för mig, men detta är ganska extrema metoder och skall endast göras om man inte kan gå ner i fett på andra sätt eller om man har det där lilla extra som inte vill lämna en. Annars är nog intervall träning bäst för de allra flesta. Springa(jogga)-gå-springa(jogga)-gå. Då man får mer positiva saker av det, ökad kondition vilket leder till en ökad förbränning av fett under hela dygnet, ökad välmående och mer ork. Men alla skall/kan inte springa av olika andledningar. Dessutom är kroppen väldigt smart, den vänjer sig oftast väldigt snabbt. Det bästa är om man kombinerar olika saker. Power Walks/löpning/cykling/simning/längd-skidåkning/skridsko-åkning på så sätt förbränner man ännu mer och skaderisken elimineras då det ej bli monotomt eller slitningsskador.
Till saken skall sägas i sommras vägde jag 103kg nu är jag nere på 85kg, jag skall ner till -77kg som jag vägde sommaren -97 då jag tävlade lite i mountainbike.
Nu vill jag tävla igen. Har precis börjat springa nu nån gång i veckan. Och jag andvänder även vikter i ryggsäck en gång i veckan så jag kommer upp till en vikt på 100kg för hård Power Walks.
[Ändrat av MASS666 2004-11-23 kl 15:46]