Tjockis i fjällen

För den som ens har en tendens till knäproblem är knäskydd av något slag väl värda sin vikt i packningen. Knubbis eller inte. Men det visste du säkert redan.


Bra skrivet!
 
Grymt bra skrivet! Vilken inspirationskälla du är!!
Tänkte ge mig upp nästa år med min 7-åring, men även jag har ju några kilon för mycket. (Dock inte 7-åringen, det har han för mycket fart för!)
Får man fråga hur många kilon du har till övers? Jag ligger på ungefär +20kg men på neråtgående. Var det ligger nästa år ska man väl låta vara osagt...

Mot fjällvärlden!
 
Knäna är ju ett problem (även för normalviktiga) som kan sätta hinder i vägen för ens vandrande.
Rekommenderar dels stavar som avlastning samt att man tränar lårmuskulaturen funktionellt och rätt.(googla runt på artrosskola så finns en del bra tips på mycket goda övningar som ger stor hälsovinst).
Och sen bära lagom få extra kilon i packningen,lagoma dagsetapper etc.
Toppen om fler med extra last börjar kunna ge sej ut på tur,för nåt mer "förbrännande" finns väl inte.och sen är ju upplevelsen i sej en stor vinst och inspiration.
 
Har också för många kilon men fjällvandrar ändå!
Knäna har inte varit något problem för mig ännu vilket jag är tacksam för. Mitt problem är att hitta bra kläder. Vill ju kunna ha vettiga och funktionella kläder ändå och det är inte helt enkelt. Att sy om är inget för mig. Ullunderställen har aldrig varit något problem. Byxor är värre med lårvidden men kom på att Fjällräven i rålängd, stor herrstorlek fungerar perfekt. Tror man ska akta sig för sådana med förstärkningar över knän osv. för dessa hamnar nog helt fel när man klipper av mer än vad som är tänkt.
Bergans Dermizax (gore-tex aktigt) jackor och byxor är rymliga. Annars är ett tips att gå på nordamerikanska märken. Tror att där finns ännu fler som drar stora storlekar.
Arcteryx gore-texjackor och fleecetröjor är vidare runt höfterna. Marmot och Columbia finns också. Marmot är ju billigare än Arcteryx men jag märkte också att fleecen blev noppigare och gore-tex jackan slets snabbare (där det vita innifrån tittade ut genom det svarta yttre delen av "tyget" i tejpskarvar mm).
Annars försöker jag att hålla vikten nere på packningen för att vandringen ska bli lättare och roligare ändå!

/Anna
 
. ....Annars är ett tips att gå på nordamerikanska märken. Tror att där finns ännu fler som drar stora storlekar...
/Anna

Vad gäller kläder, var medvetna på att amerikanska märken köpta i Europa har andra storlekar är om du köper i eller beställer direkt från USA. Själv köper jag alltid XL här i Europa, men i USA räcker det med Large...XL drunknar jag i trots 193cm , 96kg.

Detta verkar vara en flört med de allt "större" amerikanska konsumenterna, dvs gör plaggen större med bibehållen storleksbeteckning för att inte göra kunden irriterad:)

Sedan finns ju alltid storleker som 3XL, 4XL etc överallt i USA. Gigantplagg som man aldrig ser här.
 
Bra av TS och kloka synpunkter.
Knäskydd har nämts, vi brukar skyllemarks emellantåt till annan utomhusövning.

Storlekarna växer i Europa oxså, centilongserien har växt en gång tidigare. En givetvis släpar Europa efter, vi är ju ännu många marknader.

Lättare packning minskar alltid belastningen, bl a.
 
Fast hon gick nog en halv mil längre, varje gång vi stannade för att hon var trött så sprang hon runt och letade efter renhorn.
Mvh Johan[/QUOTE]

Ha ha! Känner igen den. Visst är de för härliga!
 
Gick för några år sedan med min bror och svägerska. Inga atleter någon av oss, och hon fick dessutom knäproblem. Hon var jätteledsen över att ha förstört vandringen för mig, men i själva verket gjorde det långsamma tempot att det blev en bättre vandring. Av någon lustig anledning går man (eller män, eller bara jag??) på gränsen till förmågan, vilket stället till en del onödiga problem egentligen. Brukar precis som du rekommendera att innan man går verkligen sätter sig och pratar igenom förväntningar, hur fort och vart man ska gå, upp på topp eller inte etc.

Brukar försöka bygga lite muskler innan jag ger mig iväg. Minskar risken för skador, och jag märker att mina knän håller bättre. Men oavsett, så lagar (och äter) jag för det mesta liggandes raklång i tältet.

Att äta tillräckligt när man vandrar är viktigt. Påverkar humör på kort sikt, men vad värre är att man blir korkad och efter yttlerligare ett par dar kan man "gå i väggen" och bli helt utan energi (så det känns, andra kan förklara bättre). Ju större man är, ju mer energi går det åt. Jag bränner ca 3000 Kcal per dag. Ett paket frystorkat innehåller ca 5-600.... Så att få i sig tillräckligt kräver lite eftertanke.

Men det viktigaste är att inte låta någon sätta begränsningar för vad vi kan göra, minst av alla vi själva. Vi kan mycket mer än vi tror. Och skit i dom andra...

Ha det bra,

/Peter
 
Jag har vägt 107 kg och just idag 83 kg. Det är jobbigare om man är rejält knubbig men man/benen är ju van den extra vikten. Känns dock ganska mycket bättre psykiskt att man har en hel ryggsäck "gratis". Rekommenderar dock viktnedgång om möjligt då det mesta blir lättare när det är riktigt grinigt.

Oavsett vikt så har jag en ond fot som gör sig påmind. Spränger och värker i den just nu efter en mördarmarsch igår i norra Jämtland. Nötte på i 3h30min med ca 30 kg ryggsäck med bara två korta 5 min pauser. Vädret var inte roligt, kallt och regn och bilen och hamburgare i Krokom hägrade :) Hagelbössa, ammunition och fiskegrejer var med, därav tung packning.
 
är själv en tungviktare, men går i egen takt. ibland får man höra nedvärderade saker när man är kraftig.
på det sättet tycker jag mera att gå själv o bestämma själv när man vill ta rast.
har och så svårt att hitta kläder i min storlek. väger runt 120 kg. men mår ändå bra tycker jag.

tycker de ska inte spela någon roll om du är fet eller inte, bättre vara ute o ha de mysigt än sitta inne o tycka synd om sig.
 
Vad roligt med så många positiva svar :)

Karolina P: Hoppas din svärmor följer med! Om ni gör dagsturer från stuga kan ni ju ta med en mindre vikbar pall för matpauserna. Jag tror inte hon behöver det, men det kanske är skönt att ha det som en mental "säkerhet" fram tills hon märker att det går bra.

Tack för erbjudandet om vandringstips! Nu blir det bara latmansövernattningar fram till våren, men sen ska det bli vandra av igen :)

GustavOh: Jag tänkte faktiskt inte alls på knäskydd, trots att vandringssällskapet hade ett sådant. Jag trodde att det var ryggen som skulle vara problem, men bortsett från en skväk som höll några minuter var ryggen stark och snäll. Till nästa gång ska jag ta till mig ditt tips om knäskydd.

Nzuri: Tack :) Jag har mer övervikt än dig, så du kommer nog klara dig jättebra. Och så kommer väl din 7-åring varva dig på samma sätt som Oslättfors berättade om ;)

anna.kristiansson: Härligt att vi är flera!
Intressanta tips på kläder, trots att jag var ganska nöjd med det jag hade vill man ju alltid hitta förbättringar, ska titta in det du tipsade om!

majjen: Härlig beskrivning!

niklaz: Under turen pratade vi om framtida vandringsgear, och en var en liten minihelikopter som bar packningen... (desto dyrare modell desto mer tystgående, stadiums rekommenderades inte). Det stämmer ju att om man gör en viktnedgång som din får man det redan nu, helt gratis. Grattis till nedgången!

såg: håller helt med, vandring är för alla!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg