Har ej upplevt någon större höjdrädsla tidigare men nu vid sista etapp upp på Bessegen i Norge började benen lätt att skaka trodde det först berodde på genomvåta känger och frynings skakningar efter ofrivilligt dopp med kläder på vid vattenhämtning 2 dag före i Bessvattnet ca +5 gr C.
Ev fortfarand lite omskakad av doppet mnen troligen höjdrädsla då det var någon meter från markeradd led till några hundra meter stup.
Jag provade 2 gånger med lite rast mellan men bestämde mig för att det var nog.
Jag hade försökt nå toppen på Glittertind veckan före och led gick även då nära minst 100 m stup ner på en Glaciär jämte leden upp några meter ifrån även här.
Då vände jag av rädsla att bli kvar på berget då det blivit sen start och månen var uppe och det börjat bli kvällsdimma till och från och flera timmar ned på blockterräng till tältet.
Denna gång vände först efter andra känsla av att det var dags att avbryta ,jag gick själv och inga andra var på berget ca 1h kvar till solnedgång med sista bit med pannlanpa .
Jag hörde av andra som var på väg ned att det var -5 C natten före och utan vindsäck och varma kläder var det ej någon tanke på att avvakta soluppgpång på berget.