Storlek på kläder

Köpt Bergans skalplagg nu i år och verkar var 1/2-1 storlekar större än normalt på vissa modeller jag går på kommentarer vissa modeller/varianter är större vissa mindre tex hade en expeditonsjacka på prov var 1-2 storlekar över normal.
Skodon är det än större cirkus på men mät din fot tex med lasermätare mellan tex vägg och en skiva och bedöm om smal,normal eller bred fot tex Alfa har olika längder och läster på olika modeller men då har de en speciell storlekstabell på varje sko.
Sovsäckar samma cirkus även där mät din kropp på olika ställen och jfr deras mått uppgifter tex fins RAB märkta med XL som säljs som L på Sv övrsatta hemsidor.
Sedan har måtten på olika storlekar ändrats av branschen sedan flera år XL för 20 år sedan är ej samma som XL nu på jfr produkt.

Köpt Bergans skalplagg nu i år och verkar var 1/2-1 storlekar större än normalt på vissa modeller jag går på kommentarer vissa modeller/varianter är större vissa mindre tex hade en expeditonsjacka på prov var 1-2 storlekar över normal.
Skodon är det än större cirkus på men mät din fot tex med lasermätare mellan tex vägg och en skiva och bedöm om smal,normal eller bred fot tex Alfa har olika längder och läster på olika modeller men då har de en speciell storlekstabell på varje sko.
Sovsäckar samma cirkus även där mät din kropp på olika ställen och jfr deras mått uppgifter tex fins RAB märkta med XL som säljs som L på Sv övrsatta hemsidor.
Sedan har måtten på olika storlekar ändrats av branschen sedan flera år XL för 20 år sedan är ej samma som XL nu på jfr produkt.
Nu har det tillkommit många x på tröjor/T-shirts. Mitt problem är att jag är kort så de flesta byxor som passar i midjan är alldeles för långa i benen.

Plaggmått är jättebra. Ska man köpa t.ex. en jacka kan man mäta en man redan har och ta samma mått eller lägga till eller dra ifrån efter behov. Kroppsmått är värdelöst. Det enda det säger igentligen är ju om man kan knäppa byxorna i midjan eller få igen skjortan eller jackan. Plaggmått + bilder ger en bättre uppfattning om passform, tycker ivf jag. Inte säkert att min uppfattning om hur t.ex. en jacka ska sitta stämmer med tillverkarens uppfattning.

Nu har det tillkommit många x på tröjor/T-shirts. Mitt problem är att jag är kort så de flesta byxor som passar i midjan är alldeles för långa i benen.
Grattis.
Att vara 193cm 95kg är fan inte lätt.
Förr fanns ToP C154 nu är alla kläder för personer under 185cm.
Ska börja vandra i kilt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
axang Storlek på KM Njal?? Kläder 14
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
dante Storlek på Lundhags Kläder 8
Vandrare Storlek på Meindlkängor Kläder 21
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
grusiskon Hestra Army leather heli ski 5-fingrar - köpte för stor storlek Kläder 3
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
MAW Nokian storlek Kläder 5
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
Runner75 Lundhags kläder, storlek?? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
HannaE Vadarstövlar/byxor i storlek 37??? Kläder 1
vit.kanin Ägarbyte på företag Kläder 4
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 17
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg