Terrängkörning i skogen

En liten reflektion i största allmänhet. I göteborg finns det 1 st enduroslinga. Den borde ha använts minst 20år. Den ligger inne i skogsområde och är i genomsnitt under metern bred, inga maskiner har använts för att röja mark. Sparsamt med tider finns och respekteras för användandet av slingan. Underhållet sköts helt utan maskiner.
Granne ligger en golfbana i skogen eller skall säga fd skogen. Den är nu borta och skogen schaktad med schaktmaskiner. Dagligen körs maskiner för att hallå banan i trim. Varför blir det så olika reaktioner om det är naturen man månar om.
 
Kvarnträsk:
Svaret på fråga ett tolkar jag det som du inte tycker om att motorer skall användas alls om det är till ett nöje. Nu blev jag lite nyfiken, omfattar det även om man kör professionellt eller är det mer när man har roligt du menar?
"I nöjesyfte" är väl så inte svårtolkat? Och de som behöver/får köra i terrängen professionellt med cross/ATV har jag inga synpunkter på, så länge de inte förstör. Men jag tror inte att du räknar in renskötare, poliser, linjearbetare, markägare mfl in i dina professionella. Att tävla i enduro räknar jag inte som professionellt, inte ens om det är ens yrke. Jag skulle inte tillåta Zlatan att dribbla boll på min gräsmatta med dubbskor bara för att han är professionell:)

Fråga 2 förstår jag inte riktigt ditt svar, kan du utveckla det lite tydligare? Kanske du menar att anledningen är att målet med att det körs i skogen är att dom vill störa och förstöra?
Antingen har de inte tänkt så långt utanför deras egen nöjessfär att det är det de gör, då de kör i terrängen, "stör och förstör". Då behöver de upplysas. Eller så vet de att de stör och förstör men skiter i det, för deras höga nöje går före alla andras välbefinnande. Är det så håller jag med klippen:)

Hur ofta blir du störd och hur mycket blir förstört?
Flera dagar i veckan. I princip alla stigar och sand-/grustag i närområdet körs sönder. Även känslig lav-/sandhed körs sönder av genande cross-åkare. Vintertid körs nyplanteringar sönder med skoter. Hastighetsrekommendationerna efter 'vår' grusväg överskrids med mer än råge, vinter som sommar. Räcker det som svar i bitterkategorin?
 
Bra svar kvarn. Ni verkar ha ett rent helvete hos er. Det verkar ju nästan som om syftet med att köra är att jäklas med er, det e ju inte bra. Varför kör dom ingen annan stans?
 
Bra svar kvarn. Ni verkar ha ett rent helvete hos er. Det verkar ju nästan som om syftet med att köra är att jäklas med er, det e ju inte bra. Varför kör dom ingen annan stans?
Ibland vill man bara gå ut och kasta sten:)
Lättillgängligt, är väl svaret på varför de kör här i området. ligger bara några kilometer från 'stadskärnan'.
Sen är det väl framförallt tillräckligt lätt för blåbären att köra på sandhed;) Har svårt att tro att om man är erfaren att det erbjuder så mycket utmaning att bränna efter snälla sandiga stigar?
 
Lite information från en dags körning med ca 100 off-road hojar. Klart med information och tillstånd från myndigheter och speciellt polis då det inte skulle bli någon förväxling med andra hoj åkare. Typ med fina skägg västar med söta broderade märken. Ca 80 påskrivna tillstånd från markägare och vägföreningar. I samråd bestämns datum så det passar in innan grusvägarna skall sladdas på våren. Alla cyklar utrustade med roadbook där information och önskemål från markägare ligger som inlägg. Efter en stund får kontaktpersonen ett samtal från en markägare och tackar för underhållningen, bord och stolar kunde nu flyttas tillbaks från vägen där dom suttit och fikat. Efter körningen möte/fest tackades efter ytterligare ett samtal att en ryttare var på väg in till stallet mötte några förare som stannade 100 innan och stängde av motorerna. Dessa hade inte startas sedan häst och ryttare var en bit bort. Hon hälsade att ni var välkommna när ni vill att köra här. Detta informerades till alla hur man kan mötas människa djur och maskin. Detta kan även användas med bil ;-) påpekas även att rb-noter samlas in efteråt och alla respekterar att inte logga med gps. Behöver kanske inte nämna att dessa markägare inte har några som kör vilt på deras marker. Grejen är att skall man hallå på med detta så får man köpa lite utrustning och då är det ju bra om det finns någonstans att köra.
Hoppas nu vi kan vara överens om att hetsjakten på fordon i terrängen kan vara över och istället koncentrera oss på att få slut på de vilda körningarna.
 
Kvarn: att köra i sand är inte så lätt som det ser ut,
Men däremot skoj. Har själv varit nere i afrika ett flertal gånger och kört. Finns nog ingen större frihetskänsla än att komma ut på en platå sen em när det finns fina skuggor från landskapet. Ligga på fullgas med högsta växeln mot horisonten. Kände samma känsla när jag seglade över atlanten. Kan det vara så att egentligen blir folk besvikna när dom kommer ut i naturen och märker spår efter någon annan. Då borde man ju mentalt förbereda sig att detta kan hända så det inte förstör turen. Antingen viker man av vid nästa stig och är utan spår eller så följer man spåret och koncentrerar sig på kaffet och ostmackorna i ryggsäcken.
Lite som när man paddlar på västkusten tycker man det är ok med fritidsbåtar ljud och spåren de lämnar efter sig (svall) så åker man nära en farled. Vill man undvika detta tar man sig till ett annat område.
 
Kvarn: att köra i sand är inte så lätt som det ser ut,
Men däremot skoj. Har själv varit nere i afrika ett flertal gånger och kört. Finns nog ingen större frihetskänsla än att komma ut på en platå sen em när det finns fina skuggor från landskapet. Ligga på fullgas med högsta växeln mot horisonten. Kände samma känsla när jag seglade över atlanten. Kan det vara så att egentligen blir folk besvikna när dom kommer ut i naturen och märker spår efter någon annan. Då borde man ju mentalt förbereda sig att detta kan hända så det inte förstör turen. Antingen viker man av vid nästa stig och är utan spår eller så följer man spåret och koncentrerar sig på kaffet och ostmackorna i ryggsäcken.
Lite som när man paddlar på västkusten tycker man det är ok med fritidsbåtar ljud och spåren de lämnar efter sig (svall) så åker man nära en farled. Vill man undvika detta tar man sig till ett annat område.
Det låter som du har stora problem med några yngre förmågor på mopeder eller gamla avdankade crosshojar.
Om det inte har hjälpt med era metoder än så varför inte ta ett seriöst snack med dom och lugnt gå och visa dom hur deras körningar påverkar er. Det kanske tom finns en liten plätt som dom kan använda som ni gemensamt stakar ut. Får dom kanske en timme i veckan att köra lite ifred mot att dom identifierar sig och lämnar telefonnummer så kanske dom hjälper till att hallå området rent. Ungarna brukar ha bra koll på vem som kör vad på stan.
Ungar har ju en tendens att göra som vuxna gör och inte som dom säger. Kanske inte så lätt när man inte fyllt körkort eller har ett bil+släp eller buss att frakta ut till någon riktig bana. Jag stöttar ju hellre ungar som har ett intresse som håller på att växa fram än att se dom hänga nere på stan och dra.
Det brukar gå fint bara man kan ställa lite krav som dom respekterar.
Kanske tom du sitter på en hoj någon dag och visar ungarna vad som är rätt och fel :-D
 
peakxv: Det fanns en ATV-tråd där sånt här diskuterades ganska hårt. Jag vill inte heller ha motorfordon i naturen av många orsaker. Det finns snart inga tysta platser och här i Stockholmsområdet är det väldigt svårt att komma åt någonstans där man inte hör trafik eller annat. Att slippa crossar eller ATV är inte mycket begärt. Jag tycker att man kan hålla till på bana och vill att skogen är fredad från allt utom arbetsfordon - och då räknar jag inte in några som tävlar utan räddningstjänst och liknande.

Här skrev han som var ute i ogjort väder och på helt fel site :) http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68576

PS. Är själv hojåkare men har ingen just för tillfället. Sista hojen var en KTM950SM. Förstår att det är kul att köra i skogen men det blir inte tillåtet bara därför.
 
Niklaz: tycker du det är tråkigt när någon vill få lite rätsida på vildkörningarna i skogen med andra metoder än att tipsa om bra pass att skjuta ner förare, kasta sten och polisanmälningar. Iom att denna tråd uppkommit så verkar ju inte det som den metoden funkar särskilt bra.
När så många har problem av att det finns motordrivna fordon överallt i naturen jämt så kanske det borde vara människor som vistas mycket i naturen som borde vara mest högljuda av att det kommer till mer alternativ till vildåkandet.
Jag är ingen förespråkare för förbjudna körningar i terrängen, buset sätter tillräckligt mycket käppar ihjulet för att köra lagligt i terrängen.
Tycker det är lågvatten när man inte kan se att det är ett problem som drabbar fler sidor än sina egna. Jag tycker om att se motortävlingar likafullt tycker jag om tysta fjällturer. Pinsamt att ett så stort land med så begränsad folkmängd inte kan samarbeta om detta.
Inte ens en liten plätt gränsande till något öde industriområde går att släppa till. Det verkar ju nästan som alla är nöjda med hur det är nu.
 
Det finns snart inga tysta platser och här i Stockholmsområdet är det väldigt svårt att komma åt någonstans där man inte hör trafik eller annat. Att slippa crossar eller ATV är inte mycket begärt.

Nej, att begära tysta och orörda skogsområden i Stockholm är absolut inte mycket begärt :cool:
 
Bara för att jag tycker att det är åt h-vete med folk som håller på med "vildkörningar" så är det väl för f*n inte mitt ansvar att ordna alternativ åt de idioterna? Förstår inte riktigt hur du menar där?

Det där med en liten plätt finns väl redan på banor eller tänker jag fel? Det är problematiskt med skjutbanor och motorbanor i och med att de stör - och det på långa håll också. Jag tycker faktiskt inte att man ska få köra hoj i naturen, så är det bara. Det blir sånt markslitage också.

Niklaz: tycker du det är tråkigt när någon vill få lite rätsida på vildkörningarna i skogen med andra metoder än att tipsa om bra pass att skjuta ner förare, kasta sten och polisanmälningar. Iom att denna tråd uppkommit så verkar ju inte det som den metoden funkar särskilt bra.
När så många har problem av att det finns motordrivna fordon överallt i naturen jämt så kanske det borde vara människor som vistas mycket i naturen som borde vara mest högljuda av att det kommer till mer alternativ till vildåkandet.
Jag är ingen förespråkare för förbjudna körningar i terrängen, buset sätter tillräckligt mycket käppar ihjulet för att köra lagligt i terrängen.
Tycker det är lågvatten när man inte kan se att det är ett problem som drabbar fler sidor än sina egna. Jag tycker om att se motortävlingar likafullt tycker jag om tysta fjällturer. Pinsamt att ett så stort land med så begränsad folkmängd inte kan samarbeta om detta.
Inte ens en liten plätt gränsande till något öde industriområde går att släppa till. Det verkar ju nästan som alla är nöjda med hur det är nu.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg