Terrängkörning i skogen

... Pinsamt att ett så stort land med så begränsad folkmängd inte kan samarbeta om detta.
Vilka är det som ska samarbeta? Vem här representerar vildåkarna?
Edit: Jag tycker också att det är pinsamt att myndiga personer inte kan följa terrängkörningslagen, speciellt när det finns områden 5 km bort där de FÅR köra.

Inte ens en liten plätt gränsande till något öde industriområde går att släppa till.
Vad då släppa till nått öde industriområde? Du tycker att nån markägare ska ge bort mark för att stävja vildåkandet?

Här har de ett helt berg med crossbana. Och enduroslingor. ÄNDÅ vildkörs det. Hur samarbetar vildåkarna här?
 
Vill folk köra i skogen så kan de helt enkelt köpa in mark och sedan ordna en bana där efter att ansökt efter alla tillstånd som behövs enligt hur det ska ske efter lagens bokstav.

Så jag ser inget problem, antingen kör man lagligt på en tillåten bana, eller kör kriminellt och då inte ska ha varken körkort eller fordon, ju förr dessa två delarna kan separeras från föraren desto bättre!

Finns fängelsestraff i skalan för terrängkörning får vem som helst göra ett envarsgripande och hålla fast de kriminella personerna som bryter mot lagen, med våld om så krävs, tills de kan överlämnas i polisens vård.
 
Fan, helvete och idiot på två meningar det blir svårt att slå det. Håller med dig, har man problem så är det lättare att någon annan sköter dom.
De metoderna som har används dom senaste 40-50 åren verkar inte funka så bra. Skulle tänka mig att markslitaget på en slinga är betydligt mindre än att stycka av en naturtomt och anlägga en hustomt.
 
Kraftorden var såklart inte menade åt dig fast det förstår du nog. Jag är realist och 40 år. Det finns alltid särintressen, kan vara ryttare, crossförare, ATV, samer, fiskare, jägare, svampplockare, fågelintresserade osv. Det finns alltid människor som missköter sig och förstör för många andra och jag har mycket annat att göra än att lägga en minut av min fritid på att stryka "vildåkare" medhårs och vill inte ha någon ändring av terrängkörningslagen. Det är ju oftast folk som skiter i allt och sällan seriösa människor som är ute olovandes är min åsikt.

Förstår du inte att om man anlägger en slinga så kommer det att låta runt hela området, helt ointressant för både djur och människor att vistas i närheten, och marken blir sönderkörd. Läste du ATV-tråden förresten? Han var i och för sig lite mer radikal än du i sina åsikter. Jag är som skrivet också hojåkare och har kompisar på Öhlins varav någon kör enduro. Det är säkert skitkul men man får hålla sig till de områden där det är OK att köra.

Vill du själv också köra runt i skogen eller är du bara mån om stackars ungdomar som inte har någon lokal?


Fan, helvete och idiot på två meningar det blir svårt att slå det. Håller med dig, har man problem så är det lättare att någon annan sköter dom.
De metoderna som har används dom senaste 40-50 åren verkar inte funka så bra. Skulle tänka mig att markslitaget på en slinga är betydligt mindre än att stycka av en naturtomt och anlägga en hustomt.
 
Green: du har gjort en klockren analys av läget.
Det enda problemet är att just tillstånden är i det näst omöjligt att få ut. Lokala klubben har försökt i 30 år. Har försökt med en massa olika alternativ på mark. Så man kan säga att i hela kommunen finns det inte ett ställe man kan köra lagligt. Nu förstår du varför det ser ut som det gör.
Ungar som är nyfikna och motorintresserade har inte dom möjligheterna att transportera hojarna alla milen till en bana.
Rätt eller fel jag försöker bara beskriva verkligheten många lever i.
Och ännu en gång jag är inte för buskörning, så ni behöver inte svära. Äger bara en förbränningsmotor och den sitter i min bil.
 
Om det är fjunisar som inte ens får köra på allmän väg så hjälper det ju inte att man skaffar ett område. Det blir ju lika olagligt att köra dit som till vilken bana som helst. Och är det inte långt från närmsta bostadshus så kommer folk automatiskt att bli störda, vilket talr mot det där att slippa frakta alla mil till en bana (behöver ju inte vara otroligt långt). Tyvärr ser jag ingen enkel lösning.

Synd nog så är det cross, ATV, snö- och vattenskotrar som gäller. Det är ju mest intressant när man är ung och då struntar många i att ta hänsyn. Tänk på de stackare som har vattenskotrar surrandes utanför sin stuga dag ut och dag in när man vill ta det lugnt på semestern.
 
Niklaz: jag håller fullkomligt med dig det finns ingen anledning att stryka vildarna medhårs.
Jag har inga ambitioner på att köra i någon skog. Håller ju på med lite långsegling vid sidan av detta forum ;-) så jag kommer hallå fokus på det. Men du kanske hittar mig i vasaloppsleden och kebnekaise om några veckor.
Nä jag tycker inte speciellt synd om busfröna, dom ställer till med en massa tråkigheter. Men jag tror att om man vill ha det lite ordning i naturen för alla så är det där man får sätta in stöten. Det är lätt att säga att ungarna skall utse någon att föra talan för denna grupp som begår lagbrott.
Om jag har förstått saken rätt så borde ju en del poliskontor fått in lite klagomål. Borde inte det uppmärksamas på kommunnivå på något sätt?
Ps: min dotter fick sin första cross när hon var 5 år och medlem i en klubb långt bort. Ett fint sätt att slussar in i klubben med regler ansvar och hänsyn som gäller vid motorsport. Tyvärr har inte alla ungar samma möjligheter.
 
En liten tankeställare får man om man tar dom 10000-15000 förare som kör med licens och gångrar antalet med 2 eller 3 som kör utan licens så kan man ju fatta att det blir problem. Som i göteborgsfallet där det finns en slinga att köra på.
Utbudet av motordrivna fordon bara ökar och anpassas för allt lägre åldrar.
Tex kan man nu gå in på jula och köpa sig en 4-hjuling till en 5-åring för ett par tusen.
Vad e tanken att man skall använda den?
 
Niklaz: du verkar ju ha lite koll på läget. Vad är din uppskattning om jag säger att av dom du träffar på i en enduroslinga är 90% 4-taktare. Dom ligger på max 40% av max varvtal. Ljudet knäppt hörbart när dom kommit 100 m in i skogen. Om man stannar mitt på sträckan kan man sträcka sig efter blåbär utan att gå av cykeln ha ha.
Öppet ca 12-15 tim/v (vintertid 5 tim/v) av 168 tim/v
 
Senast ändrad:
Det enda problemet är att just tillstånden är i det näst omöjligt att få ut. Lokala klubben har försökt i 30 år. Har försökt med en massa olika alternativ på mark.
På egen mark? För det var ju det han skrev: Köp egen mark och kör sönder istälelt för att försöka få tillstånd att köra sönder andras mark.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg