Terrängkörning i skogen

Betula: som du ser svarade jag still alive på hans inlägg om lav på hällmark, det är för mig sällsynt att hitta den på upptrampade stigar. Sedan skrev jag att jag att jag ej märker av spår efter motorfordon utanför stigarna. Kanske då en del skogsmaskiner men det är ju en annan femma. Men det är mina personliga iaktagelser.

Jag uppfattade dig som du tyckte att det var okej med att man åker på stigarna eftersom de redan är upptrampade. Jag tycker det minst lika illa.
Jag kan ju ha missuppfattat dig helt. Men jag blir lite uppröd av detta. Höll på att få stryk när jag skulle be ett gäng att sluta åka på våran samfällighet. Jag skulle hålla käften och lära mig allemansrätten. Och när jag svarade eller frågade om han var dum på riktigt eller om han bara spelade dum. Då vart han arg. Lite oturligt så hindrade hans kompis honom från att låta mig nytja nödvärn. Kompisar uppattade vår diskussion som komisk. Och de andra var medvetna om övertrampet och faktiskt ledde sinna enduro vrål åk till vägen. EN HEL KILOMETER.

Tyvärr har jag sett dem igen.

Betula: det jag försöker få fram här är att de flesta försöker dra alla över en kam. För en seriös enduroåkare som vill träna kör inte rätt ut i skogen och härjar, det är lite som att träna med en rallybil i stan i rusningstrafik. Alltså det ger ingenting mer än att man får träna på att tvätta hojen. Kan också tillägga att ett populärt ställe att promenera på där jag bor är på områden där det hålls endurotävlingar på vartannat år. Där finns det en nöjd markägare som får stigar och en del ytor röjda från sly och vindfällda träd. Senast en vecka efter tävlingen är hålor igenfyllda, då säger det sig själv att man drar bansträckningen där det görs minst åverkan.
Skall också påpeka att det har gått både sm och wm här och skulle jag åka upp dit nu skulle det inte finnas några spår alls på stigarna förutom från en och annan häst, men det är ju som någon så påpassligt påpekade laglig :) ( det är motortävlingarna med )

Sticker ut hakan lite här och ser om man kan hitta en röd tråd någonstans.

Fråga 1
Jag skall inte påstå att det är ett problem för dom flesta, men varför blir man upprörd över när någon kör/ kört där jag är/varit i naturen?
Fråga 2
Varför kör någon i naturen?

Senast ändrad:
Sticker ut hakan lite här och ser om man kan hitta en röd tråd någonstans.

Fråga 1
Jag skall inte påstå att det är ett problem för dom flesta, men varför blir man upprörd över när någon kör/ kört där jag är/varit i naturen?
Fråga 2
Varför kör någon i naturen?

Svar på fråga 1.

De är som flatlös hittar man en kan du ge dig fan på att du kommer hitta fler...
(fast vad vet jag, har ju aldrig haft flatlös).

Svar på fråga 2

Jag tror att de är som flatlösen, de tänker bara på sig själv.

Allt är ju relativt. De jag har sett har varit mellan 30 och 50. Men frågar du en senior är det nog unga grabbar. En ATV av vettig kapacitet kostar ca 70-100 tusen. Mycket pengar för en leksak. Om det inte är pappas pengar brukar man passerat de första juniorjobben innan sådana utgifter passar budgeten.

Intressant. De jag har sett har haft hjälm på sig, vilket för mig omöjliggjort en åldersbestämning. Jag bara resonerade som så att med ökad ålder kommer en ökad ansvarskänsla och en minskad vilja till busighet. Men jag är medveten om att det nog bara är önsketänkande från min sida. Kanske är inte världen så god...
Jag är själv 39 år, så 30 - 50 år betraktar jag inte som "unga grabbar".

Betula kollade du lösen :-S
Då uppfattar jag ditt svar att det är inte åkningen i sej du stör dig på utan antalet.
Och sedan tänker dom på sig själva precis som du nu då.
Ok intressant

Senast ändrad:
Jag tror på devisen "Inte störa, inte förstöra" i det mesta, och speciellt i mitt friluftsliv.
Därför går allt förbränningsmotordrivet i nöjessyfte fetbort.

Det är mitt svar på både fråga 1 och 2:)

Kvarnträsk:
Svaret på fråga ett tolkar jag det som du inte tycker om att motorer skall användas alls om det är till ett nöje. Nu blev jag lite nyfiken, omfattar det även om man kör professionellt eller är det mer när man har roligt du menar?
Fråga 2 förstår jag inte riktigt ditt svar, kan du utveckla det lite tydligare? Kanske du menar att anledningen är att målet med att det körs i skogen är att dom vill störa och förstöra?
Hur ofta blir du störd och hur mycket blir förstört?

Senast ändrad:
Friska människor?

Fullt friska människor som måste använda motor för att färdas i terrängen när de skall rekreera där är inget annat än mesproppar som inte förtjänar ens minstaste av respekt för sin fritidssysselsättning. Och det bör förklaras för dessa människor varje gång man hör dem själlöst pladdra om sin ovärdiga fritidsysselsättning. Polisanmälan är ju inte heller helt fel.

Klippen: tvärt emot dig så tycker jag att man skall respektera att människor är olika och har olika intressen. Att använda motorer på sin fritid är det nog många som fortfarande vill göra. Man kan ju tex bara titta på hur många som flyger till andra sidan jorden tex thailand för att njuta när dom är lediga. Undrar om människorna som bor vid flygplatsen i phuket skulle gnälla på trafiken om dom ställde sig i en svensk skog.

Fråga 1

Antagligen av exakt samma anledning som man blir upprörd över att någon har sågat ner träd, slagit sönder fönsterrutor eller punkterat bildäck: De förstör andras egendom och det är olagligt.

För min del handlar det i alla fall inte om att det på något sätt stör min egen vistelse i naturen, jag blir förbannad över att de inte respekterar andras egendom. Jag är själv alltid noga med att inte lämna några spår efter mig, återställer eventuella småskador etc. Jag lever efter scouterna devis, lämnar bara två saker efter mig: Ett tack, och ingenting.

Varför folk kör i naturen får du fråga de som gör det.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg