Terrängkörning i skogen

Utbudet av motordrivna fordon bara ökar och anpassas för allt lägre åldrar.
Tex kan man nu gå in på jula och köpa sig en 4-hjuling till en 5-åring för ett par tusen.
Vad e tanken att man skall använda den?
Så det är det klassiska 'någon annans' fel att det buskörs, i det här fallet lågpriskedjornas?
Nä du, bara för att du kan köpa en vara så ger det dig inte rätt att använda den fritt som du vill.

Jag kan köpa luftvapen på samma ställen, varför får jag inte jaga med dem då där jag vill?
Eller motorsågar. Vad e tanken att man ska använda den?

Föredömlig information. Man önskar att fler kommuner kunde vara lika tydliga över vad som gäller.
Söker man på 'terrängkörning' på Luleå Kommuns hemsida hänvisas man till en sida hos länsstyrelsen som inte längre finns!
 
Kvarn: ännu en gång svarar jag att man får göra skillnad på seriös laglig körning och buskörningar.
Seriösa förare använder oftast inte den skitkvalitén som säljs på tex jula.
Det är mer leksaker, därför frågade jag mig var e det tänkt att använda den?
Igen... Jag vet att det är förbjudet att köra i terräng som inte är godkänd för ändamålet.
 
Jag kör själv motorcykel, men endast på asfalterade vägar

Jag tror en förklaring till varför vissa väljer att köra i skogen kan vara följande:

Att köra ett varv på en endurobana tar kanske 20 minuter. Att köra ett varv på en crossbana tar kanske 4 minuter. Dessutom kostar det ju att köra, ofta i form av klubbmedlemskap.

Tänk om ni själva var hänvisade till att åka en mil för att gå på en utstakad stig som gick runt i en slinga där det tog 4-20 minuter att gå ett varv. Dessutom skulle ni vara tvungna att betala för att få gå där. Hur länge skulle det dröja innan ni tröttnade på att gå samma stig runt runt vecka efter vecka? Hur länge skulle det dröja innan ni i stället valde att bara ta en promenad runt kvarteret eller i skogen hemma vid huset, även om någon annan hade bestämt att det skulle vara olagligt?

Jag tror alltså att många väljer att köra i skogen för att få lite mer omväxling i sin körning och för att de tycker det är härligt att se och uppleva vår underbara natur!
 
Saken med fulkörning är att den underbara naturen både störs och förstörs av motorfordon. Det är ju grundbulten i allemansrätten att inte störa och inte förstöra. Det går liksom inte ihop med motorsport. Ja, jag vet att det är skitkul men det spelar ingen roll. Jag tycker att man kan få vara ute med ATV i arbete eller om man är handikappad. Har man ben att gå med så är jag mer för att promota hur roligt friluftsliv med egna ben är istället för att få ut ungdomar i skogen på cross eller ATV. Bana är jeg helt fine med men inte skogen. Synd nog är det lite töntstämpel över att vara ute med ryggsäck men det kanske kan ändras.
 
Jag tror en förklaring till varför vissa väljer att köra i skogen kan vara följande:...
Visst tänker vissa säkert så, men det ger en inte mer rätt för det att köra där man vill.
Tvärtom borde de väl tänkt till innan köp av cross/ATV - var kan jag köra? Hur länge kommer jag att tycka att det är roligt att köra där?

Och har man råd att köpa maskin/skydd/hjälm, bränsle samt råd att underhålla maskinen så kan inte medlemskort i en klubb vara särskilt betungande.
 
Jag håller med om det. Om man inte köper en kinamaskin från Jula utan riktiga grejer så borde man rimligtvis ha råd med andra saker som medlemsavgift och att ta sig till banan. Är lite samma fenomen som de som köper sporthoj och sedan inte har råd att försäkra på riktigt sätt utan sätter det på morsan eller farsan.
 
Jag är dåligt insatt i hur prisbilden ser ut på olika banor och klubbar, men jag vet att om man bara vill komma och köra en kväll på den lokala crossbanan kostar det 100kr för fyra timmar (17-21).

Men helt säkert är det inte priset som ensamt är problemet, men det kan kanske vara ytterligare en liten bidragande orsak till att vissa väljer att köra i skogen.

Jag är inte ute efter att rättfärdiga det de gör, jag ville bara visa på en teori om varför vissa väljer att köra i skogen
 
Som jägare är man ute efter största möjliga tystnad.

En cross-åkare förstör jakten på en radie av minst en kilometer. Dessutom förflyttar dom sig på ett oförutsägbart sätt.
En motorsåg eller traktor kan jag stå ut med. Dels vet jag att nån gör ett jobb som måste göras och dels finns störningen på en bestämd plats som kan undvikas.
Jag tror heller inte att det stör djurlivet om ljudet är stationärt.

-Vi brukar stoppa dom, oavsett om dom åker på stigar eller traktorvägar.
Dom större grusvägarna är avlysta med bommar och förbudsskyltar. Men det hjälper inte, en cross eller fyrhjuling slinker ju förbi ändå.
 
Jag tror varken djur eller natur blir särskilt störda av motorfordon i skogen. Hur många har inte sett älg i skogskanten när man kommer i bil, stannat och tittat på den, aldrig så länge, utan att Älgen rört sig, men så fort man kliver ur bilen så drar den iväg. Samma gäller när man är ute med sågen o brummar. Så vad skrämmer mest, motorfordon eller människor?Det är nog disskutabelt.
Det är nog mest andra människor som stör sig på Crossnissarna.

För övrigt är jag emot motorfordon i skogen.
 
Som jägare är man ute efter största möjliga tystnad.

En cross-åkare förstör jakten på en radie av minst en kilometer. Dessutom förflyttar dom sig på ett oförutsägbart sätt.
En motorsåg eller traktor kan jag stå ut med. Dels vet jag att nån gör ett jobb som måste göras och dels finns störningen på en bestämd plats som kan undvikas.

klipp...

dessutom är det killen med motorsågen som arrenderar ut jakträtten till dig... hehe...


(nej, det här är inte seriöst menat... )
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg