Terrängkörning i skogen

Ikväll ska jag ut och slita på en skogstraktorväg med en 10-tons skotare.
Men jag vill absolut inte ha nån hjälp av en crossåkare.
 
Självklart är det tillåtet att åka även på enskild väg. Den är dock troligen sämre skyltad, skottad och underhållen, men uppbär för det mesta bidrag från oss skattebetalare. Om den är helt privat finansierad, så kan ägaren stänga av den.

Det är inte konstigt att det blir konflikter, det finns tillräckligt många som struntar i lagar och regler och kör för att de vill det, och sen finns det tillräckligt många motståndare till detta som å sin sida inte heller har koll på reglerna...
 
En väg är en plats där det allmänt förekommer trafik med motorfordon. Eftersom skogsvägar inte är en plats där det allmänt förekommer trafik med motorfordon tolkade jag det som terräng och höll mig till att öva körning på de tillåtna terrängkörningsfälten. Det var min tolkning av lagen.

Om man är markägare kan man kanske stoppa föraren och säga att de inte kör en meter till. Då blir det dyrt att få bort sitt fordon. De flesta skulle väl välja att skita i det hela och köra ändå.

Tycker dock inte att problemet på riksnivå är så stort att jag bryr mig men har min fulla medkänsla för er som i terrängkörningens närområde är drabbade.
 
Självklart är det tillåtet att åka även på enskild väg. Den är dock troligen sämre skyltad, skottad och underhållen, men uppbär för det mesta bidrag från oss skattebetalare. Om den är helt privat finansierad, så kan ägaren stänga av den.

Det är inte konstigt att det blir konflikter, det finns tillräckligt många som struntar i lagar och regler och kör för att de vill det, och sen finns det tillräckligt många motståndare till detta som å sin sida inte heller har koll på reglerna...

Om den är en genomfartsväg genom skogen från by till by så har den troligen stadsbidrag.
Dom som bor efter den vägen brukar ofta betala rejäla summor privat.
Men stängs den av faller stadsbidraget.

En väg som bara leder till en vändplan är privat finanserad (vägförening)
 
Om den är en genomfartsväg genom skogen från by till by så har den troligen stadsbidrag.
Dom som bor efter den vägen brukar ofta betala rejäla summor privat.
Men stängs den av faller stadsbidraget.

En väg som bara leder till en vändplan är privat finanserad (vägförening)

Svammel, vilket även ditt tidigare inlägg innehöll. Varför googlar ni inte istället för att gissa och sprida osanningar?
På allmän väg samt enskild väg som delfinansieras med allmänna medel är trafik med REGISTRERADE eller med dispens försedda fordon tillåten, dvs reggade crossar/ATVs får köras på dessa vägar. I terrängen gäller samma för registrerade fordon som för oregistrerade, se nedan.
På enskild väg som inte finansieras med allmänna medel eller på privat väg kan ägaren förbjuda MOTORtrafik, ej gående eller cyklande.
Ej registrerade motorfordon (cross, ATV mm) får bara framföras inom inhägnat område ELLER på egen mark om det behövs för jord-/skogsbruk eller transport av tex älg, renskötsel mm. Finns några fler fall där du som markägare får köra på egen mark, men inte för nöjes skull!
Cykel får framföras efter befintliga vägar/stigar i terrängen, om det inte förbjuds i lokala stadgar.

Och att påstå att alla vägar som slutar i vändplan är privata?!?!
Vår 'bya'väg slutar i vändplan, den grusvägen är enskild och delvis allmänt finansierad.
 
Lagstöd för åtgärder mot terrängkörning

Utdrag ur Naturvårdverkets handbok om terrängkörning
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf

7.5 Överträdelser
Vid överträdelse av bestämmelserna i TKL och TKF kan anmälan göras till polismyndighet.
En sådan anmälan kan förutom av naturvårdsvakt göras av vem som
helst som blir vittne till en överträdelse. Eftersom myndigheternas möjligheter att
bedriva tillsyn liksom polisens övervakningsmöjligheter är begränsade, bl.a. eftersom
det rör sig om mycket stora markområden som skall övervakas, är det värdefullt
för kontrollen av efterlevnaden att även enskilda anmäler överträdelse till
polismyndighet.

**^**
Tyvärr blir anmälningarna utan åtgärd i många fall, "resurserna räcker inte till" ett uttryck som med en till utmattning gränsande känsla igenkänns. Man blir inte förvånad längre.
 
Svammel, vilket även ditt tidigare inlägg innehöll. Varför googlar ni inte istället för att gissa och sprida osanningar?
På allmän väg samt enskild väg som delfinansieras med allmänna medel är trafik med REGISTRERADE eller med dispens försedda fordon tillåten, dvs reggade crossar/ATVs får köras på dessa vägar. I terrängen gäller samma för registrerade fordon som för oregistrerade, se nedan.
På enskild väg som inte finansieras med allmänna medel eller på privat väg kan ägaren förbjuda MOTORtrafik, ej gående eller cyklande.
Ej registrerade motorfordon (cross, ATV mm) får bara framföras inom inhägnat område ELLER på egen mark om det behövs för jord-/skogsbruk eller transport av tex älg, renskötsel mm. Finns några fler fall där du som markägare får köra på egen mark, men inte för nöjes skull!
Cykel får framföras efter befintliga vägar/stigar i terrängen, om det inte förbjuds i lokala stadgar.

Och att påstå att alla vägar som slutar i vändplan är privata?!?!
Vår 'bya'väg slutar i vändplan, den grusvägen är enskild och delvis allmänt finansierad.

Klart att en byväg kan sluta i en vändplan -det brukar dom göra.
-Har den ett allmänt intresse (byn) kan den vara (delvis) allmänt finanserade.
Reggade eller oreggade är en annan tråd.
 
Gott om gnällspikar här som tycker att alla skall tycka som en själv. Ta en funderare hur ni kan stötta motorklubbarna så körningarna på förbjuden mark kan undvikas och även ryttarna kan hallå sig från att trampa upp skogen. Med så mycket skog och natur som vi har i sverige så borde det ju gå att komma överens. Ärligt talat hur ofta hör man en motor när man är ute och hur många sekunder hörs den. Om ni skall öppna käften så kom med något som för diskussionen framåt, men jag tror att vissa bara
Letar fel på andra.
 
Oj mycket paragrafryttare här ha ha. det e gött att se. Ps: ni glömde att informera att körningen i terrängen gäller barmark, så ett tips för er som vill ut med hojen en solig vinterdag, go tur på er :-D
 
Gott om gnällspikar här som tycker att alla skall tycka som en själv. Ta en funderare hur ni kan stötta motorklubbarna så körningarna på förbjuden mark kan undvikas och även ryttarna kan hallå sig från att trampa upp skogen. Med så mycket skog och natur som vi har i sverige så borde det ju gå att komma överens. Ärligt talat hur ofta hör man en motor när man är ute och hur många sekunder hörs den. Om ni skall öppna käften så kom med något som för diskussionen framåt, men jag tror att vissa bara
Letar fel på andra.

Utöver personligt tycke så är det en fråga om vad som är lagligt. Motorklubbarna behöver inget stöd av mig, de gör mycket bra och har en fin bana här i närheten där vi bor. ÄNDÅ okynneskörs det MYCKET i bla en sandgrop ca 1km bort och jag lovar, de åkarna hörs inte bara några sekunder och spåren de lämnar på stigarna och på sandheden runt gropen syns år efter att de kört där.

Vad har du själv tillfört diskussionen som fört den framåt?
 
Ok kvarnträsk :-S om du inte tycker att vi skall stötta motorklubbarna så vi kan hjälpa till att lösa problemet så struntar alla i hela sverige med det nu när du inte vill ha det så. Kul att du är nöjd med att crosskillarna har en fin bana, kolla om det finns en enduroslinga? Om inte så kan du ju vara med om att stötta det arbetet så kanske dina problem försvinner och alla är glada. Nu fortsätter alla att gnälla på alla andra och vad var det någon skrev att man skall skjuta ner varandra. Ha ha jag skall ta fram bössan och ställa mig vid en rondell och meja ner alla som inte använder blinkers.
 
Senast ändrad:
Precis som skidåkarna gör, som ju sedan urminnes tider har betalat sina spåravgifter utan att minsta antydan till ovilja har yttrats!
Nej, fan ta alla som njuter av naturen på fel sätt! Har vi inte lite fler bra tips på hur vi lättast dödar av dessa mindre värda individer? Stockar och krossat glas i syfte att orsaka krascher har redan nämnts men det kan väl inte vara de enda sätten att framkalla lidande och död som straff för att de inte har kul på mitt sätt? Vilket vapen är bäst att skaffa om man vill sitta på pass längs med de populäraste lederna?

Det handlar inte om att hindra folk i att ha kul. Det handlar om vilka skador/slitage man gör i naturen och vad man som markägare får stå ut med. En skidklubb som har spår över privat mark har avtal med markägaren. Ibland får markägaren ekonomisk kompensation. De pengar kan man ta in som medlemsavgift, föreningsbidrag eller spåravgifter. Om vi tar Funäsdalen där avgifter har införts, så finns det sedan länge ett avtal mellan turistnäringen (t ex stuguthyrare) och markägare. Men den delen som ingår i stughyran räcker inte. Därav avgifter.

Även i populära friluftsområden finns avgiftsbelagda lägerplatser. Ett avtal mellan markägare och kanotuthyrare, guideföretag mm. Jag kan förstå att markägare kan bli trötta när många sliter på deras mark eller använder den i kommersiellt syfte. Då går det lite utöver tanken i allemansrätten.

Enligt terrängkörningslagen får man inte köra på annans mark utan tillstånd och inte ens på egen mark i nöjessyfte. För att skydda skogsmark. En ATV-förening kan lätt göra avtal med markägare och vägägare om att göra en utstakad led på deras vägar och traktorstigar. Sen kan de ha hur kul som helst. Lagligt.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg