Terrängkörning i skogen

Ok kvarnträsk :-S om du inte tycker att vi skall stötta motorklubbarna så vi kan hjälpa till att lösa problemet så struntar alla i hela sverige med det nu när du inte vill ha det så. Kul att du är nöjd med att crosskillarna har en fin bana, kolla om det finns en enduroslinga? Om inte så kan du ju vara med om att stötta det arbetet så kanske dina problem försvinner och alla är glada. Nu fortsätter alla att gnälla på alla andra och vad var det någon skrev att man skall skjuta ner varandra. Ha ha jag skall ta fram bössan och ställa mig vid en rondell och meja ner alla som inte använder blinkers.

Jag har inte skrivit att ingen ska stötta motorklubbar, läs om, läs rätt.
Min situation; det finns en motorklubb i närheten, de har crossbana samt enduroslinga. Jag tror och hoppas att klubben informerar sina adepter om vad som gäller ang terrängkörning och jag tror inte att det är de som bränner efter 'våra' grusvägar, efter stigarna och i sandgropen utan det är vanliga nöjesåkande svenssons som 'tror' att det är ok att göra så. Jag gör det jag kan i det lilla formatet, försöker stoppa de jag kan och förklara att de inte får köra överallt samt att det är direkt olämpligt att göra det på känslig mark. Vissa skiter fullständigt i mig, andra lyssnar förhoppningsvis.
edit: Och det jag skriver bla här är mitt sätt att dra ett strå till stacken, att informera folk som 'tror' en massa, utan att idas ta reda på fakta själva.

Än har jag inte sett några förslag från din sida 'hur motorklubbarna ska stöttas'?
 
Senast ändrad:
Det handlar inte om att hindra folk i att ha kul. Det handlar om vilka skador/slitage man gör i naturen och vad man som markägare får stå ut med.

Helt rätt. En markägare i närheten har på sin mark ett grustag som inte utnyttjats på över 25 år. Då det grustaget beskogats/återställts tillräckligt kommer han att få ut ersättning från staten för det. MEN nöjesåkande crossförare kör hela tiden sönder markytan i grustaget så inget kan växa upp där. Vad tror ni den markägaren tycker om nöjesåkande cross-svenssons?

Enligt terrängkörningslagen får man inte köra på annans mark utan tillstånd och inte ens på egen mark i nöjessyfte. För att skydda skogsmark.

Och intressant är att många crossåkare tycker att om de inte får köra i skogen så har hästar inte heller i skogen att göra, men om man ids ta reda på fakta så ÄR det tillåtet att rida enl allemansrätten, med vissa undantag.
 
Gott om gnällspikar här som tycker att alla skall tycka som en själv. Ta en funderare hur ni kan stötta motorklubbarna så körningarna på förbjuden mark kan undvikas och även ryttarna kan hallå sig från att trampa upp skogen. Med så mycket skog och natur som vi har i sverige så borde det ju gå att komma överens. Ärligt talat hur ofta hör man en motor när man är ute och hur många sekunder hörs den. Om ni skall öppna käften så kom med något som för diskussionen framåt, men jag tror att vissa bara
Letar fel på andra.

Enligt min mening är det minsta problemet att jag stör mig på oljudet. Mycket värre är markskadorna och då särskilt när det körs på hällmark med t. ex. renlav. Den växer mycket långsamt. Dessutom körs det friskt i Lidaskogens naturreservat där särskilt skyddsvärd natur finns.
Dock verkar det som om många här håller med mig att detta är ett ofog.
 
Om markägaren tar sin traktor eller ATV för att åka till blåbärs eller svampstället så begår även han ett lagbrott om han kör i terrängen fast det sker på hans egen mark. Vem som helst kan anmäla sånt.
 
Still alive du verkar ha en ganska balanserad syn på denna tråd. Jag håller med om att är man ute i naturen är det knappast ljudet från enduro hojarna som hörs då nästan uteslutande alla är 4-taktare idag och körs på måttliga varvtal.
Där emot så hör man betydligt oftare motorsågar som är 2-taktare som går på högvarv. Detta upplever jag som mer vanligt. Jag håller med om att det är ett jäkla ofog att köra i känslig terräng. Kan bara konstatera att de spår jag sett de senaste 20 åren nästan uteslutande varit på upptrampade stigar. Betydligt oftare stöter jag på all skit som maskinerna drar upp på vägbanan från jord och skogsbruk. Som förare är detta mer oväntat än att än att trampa på en ojämn stig.
Ett litet tips om man stör sig på att någon gång få kontakt med något motorfordon kan vara att promenera en liten bit ifrån någon väg. Jag har fått den känslan när jag sett något spår är att busungarna inte kör så många meter in i skogen.
 
De här personerna som ägnar sig åt terrängkörning. Jag gissar att det i huvudsak är unga grabbar. Är jag fel ute då?
 
Still alive du verkar ha en ganska balanserad syn på denna tråd. Jag håller med om att är man ute i naturen är det knappast ljudet från enduro hojarna som hörs då nästan uteslutande alla är 4-taktare idag och körs på måttliga varvtal.
Där emot så hör man betydligt oftare motorsågar som är 2-taktare som går på högvarv. Detta upplever jag som mer vanligt. Jag håller med om att det är ett jäkla ofog att köra i känslig terräng. Kan bara konstatera att de spår jag sett de senaste 20 åren nästan uteslutande varit på upptrampade stigar. Betydligt oftare stöter jag på all skit som maskinerna drar upp på vägbanan från jord och skogsbruk. Som förare är detta mer oväntat än att än att trampa på en ojämn stig.
Ett litet tips om man stör sig på att någon gång få kontakt med något motorfordon kan vara att promenera en liten bit ifrån någon väg. Jag har fått den känslan när jag sett något spår är att busungarna inte kör så många meter in i skogen.

Du är ute cyklar. Att köra på upptrampade stigar är lika idiotiskt det. Den stigen är förbrukad och onytjbar efter någon månad. Kommer en cross kommer snart flera.
Jag tror att du är ett forum troll på proffs nivå.
 
De här personerna som ägnar sig åt terrängkörning. Jag gissar att det i huvudsak är unga grabbar. Är jag fel ute då?

Allt är ju relativt. De jag har sett har varit mellan 30 och 50. Men frågar du en senior är det nog unga grabbar. En ATV av vettig kapacitet kostar ca 70-100 tusen. Mycket pengar för en leksak. Om det inte är pappas pengar brukar man passerat de första juniorjobben innan sådana utgifter passar budgeten.
 
Gott om gnällspikar här som tycker att alla skall tycka som en själv. Ta en funderare hur ni kan stötta motorklubbarna så körningarna på förbjuden mark kan undvikas

Motorklubbarna kanske skulle ta sig en funderare på hur de kan få sina medlemmar att låta bli att bryta mot lagen och förstöra andras mark?
 
Där jag bor har markägare/vägföreningarna så pass bra dialog med motorklubben så mest troligt är det ej klubbanslutna som okynneskör. Svårt att påverka såna. Skyltar med 'Terrängkörning förbjuden' fungerar dåligt, vi boende i området är ombedda av markägare/vägföreningar att ringa polisen när vi ser/hör nått, men att de kommer och rullar med polisbilen efter grusvägarna hjälper bara för nån timme...

Skulle tro att det mest är grabbar i 15-30årsåldern som kör här, men jag har fått stopp på och diskuterat med fullvuxna karlar på över 50 också:)

Skulle folk köra "som folk" så skulle jag inte bry mig för fem öre, men man blir ledsen då man kommer efter nån fin skogstig och ser att nån testat motorstyrkan och grävt långa spår, 'bara för att de kan'.
Och som betula skriver, kommer en, kommer fler.
 
Nermander: jag kan med säkerhet säga att motorklubbarna är mer intresserade av att få stopp på buskörningarna på förbjuden mark. Detta förstör mycket arbete som klubbarna gör för tillåtna körningar så jag betvivlar starkt på att det är deras medlemmar. Däremot så har det visat sig ha en positiv effekt om allmänheten som har synpunkter på buset kommer och ber om hjälp till klubben med lite information iakttagelser så har klubbens medlemmar löst det ganska omgående. Som du själv har märkt så är det svårt att va anonym med det intresset. Där av min synpunkt tidigare att det lönar sig att ha ett gott samarbete med dom lokala klubbarna.
 
Betula: som du ser svarade jag still alive på hans inlägg om lav på hällmark, det är för mig sällsynt att hitta den på upptrampade stigar. Sedan skrev jag att jag att jag ej märker av spår efter motorfordon utanför stigarna. Kanske då en del skogsmaskiner men det är ju en annan femma. Men det är mina personliga iaktagelser.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg