Terrängkörning i skogen

Att det är mysigt, kul, avstressande mm. att köra atv i skogen gör det ju inte lagligare, terrängkörningslagen är skriven i ett syfte och ska efterlevas oavsett vad folk i allmänhet tycker om den.

Teknikern - som både stoppar, tar foto och övriga uppgifter från den som påträffas med ATV eller cross i skogen och även gör en anmälan om brottet oavsett vem som sitter på fordonet om det handlar om ren nöjeskörning.

Ps: Jag har själv terrängfordon som används yrkesmässigt, dock äger jag ingen skog.

Bra där! Själv har jag snudd på hamnat i handgemäng med några av dessa motorburna när jag informerat om svensk lag :/

Dom vet mycket väl vad som gäller och att dom är ute på Fisens mosse, jag informerar inte utan pekar med hela armen. Det gäller att inte ge dom en chans att ta till orda och det funkar alltid, dom ser lika slokörade ut varje gång och nu har det blivit slut på okynneskörningen här omkring. Sånt här sprider sig som en löpeld att "åk för fan inte där för gubbjäveln är galen" och anmäler alla.

Dom vet mycket väl vad som gäller och att dom är ute på Fisens mosse, jag informerar inte utan pekar med hela armen. Det gäller att inte ge dom en chans att ta till orda och det funkar alltid, dom ser lika slokörade ut varje gång och nu har det blivit slut på okynneskörningen här omkring. Sånt här sprider sig som en löpeld att "åk för fan inte där för gubbjäveln är galen" och anmäler alla.

Du kanske är galen

Var ute och sprang vid Brantbrink (Botkyrka) idag. Möter två fyrhjulingar med två personer på varje i motionspåret. Efter att de har passerat mig hör jag något som jag uppfattar som ett skrik och joggar tillbaka för att se vad som händer. Funderar på om någon har irriterat sig på att de kör i motionsspåret. Innan jag kommer fram till fordonen ser jag en joggare komma från samma håll som fordonen.

När jag kommer fram till fyrhjulingarna, som står stilla, frågar jag om de har tillstånd att köra där. Får inget svar och tar tre bilder med telefonen. En av förarna kastar sig av fyrhjulingen och börjar jaga efter mig. Fick intrycket av att han nästan kom ifatt vid ett tillfälle, såg jag fick dra på ordentligt. Vet inte om han var ute efter mig eller telefonen. Han skrev iaf ”det är olagligt att fotografera.”

Funderar på om man ska anmäla händelsen. Hursomhelst en obehaglig upplevelse. Gjorde en sökning i forumet och fick direkt upp den här tråden där första inlägget säger att problemen är störst i Botkyrka. Även om jag bortser från dagens joggingtur så tror jag att inte att problemen har avtagit.

Var ute och sprang vid Brantbrink (Botkyrka) idag. Möter två fyrhjulingar med två personer på varje i motionspåret. Efter att de har passerat mig hör jag något som jag uppfattar som ett skrik och joggar tillbaka för att se vad som händer. Funderar på om någon har irriterat sig på att de kör i motionsspåret. Innan jag kommer fram till fordonen ser jag en joggare komma från samma håll som fordonen.

När jag kommer fram till fyrhjulingarna, som står stilla, frågar jag om de har tillstånd att köra där. Får inget svar och tar tre bilder med telefonen. En av förarna kastar sig av fyrhjulingen och börjar jaga efter mig. Fick intrycket av att han nästan kom ifatt vid ett tillfälle, såg jag fick dra på ordentligt. Vet inte om han var ute efter mig eller telefonen. Han skrev iaf ”det är olagligt att fotografera.”

Funderar på om man ska anmäla händelsen. Hursomhelst en obehaglig upplevelse. Gjorde en sökning i forumet och fick direkt upp den här tråden där första inlägget säger att problemen är störst i Botkyrka. Även om jag bortser från dagens joggingtur så tror jag att inte att problemen har avtagit.

Du skall definitivt anmäla. Hans beteende visar tydligt att han inte får köra där. Det är f.ö. inte olagligt att fotografera i naturen.

Och knappt någon annanstans heller... var väl DN som till och med kom undan med att fota inne på militärt skyddsobjekt vid ubåtsjakterna förra året.

För att få fotografera skyddsobjekt ska man ha journalistiska syften och HD ansåg tryckfrihetsförordningen gälla före skyddslagen - men jag hoppas det kommer att ändras inom kort - annars är ju fotoförbud vid skydssobjekt tämligen verkningslöst. Det är inte fritt fram att fotografera skydsobjekt för egna syften.

På systersajten fotosidan finns en diskussion om juridiken och etiken:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=163151&highlight=skyddsobjekt

Men att fotografera någon som sannolikt bryter mot förbudet mot terrängkörning med motorfordon anser jag inte förbjudet, snarare något som borde uppmuntras.

En annan aktuell fotodebatt är den på olycksplatser...

/Patrik

Håller även jag med om att det är jäkligt korkat av folk att köra cross/enduro/atv/quad på ställen som inte är gjorda för ändamålet. Dessa individer förstör även för oss som är seriösa.

Hur ska man då tackla problemet? Fler banor? Funkar knappast med tanke på orimliga miljökrav. Polisinsatser? Det skulle nog också hjälpa föga. Om inte göra det farligare när alla ska försöka köra ifrån dom.

Tror mest på det någon annan skrev att man ska helt enkelt göra en anmälan. Inte vara typiskt svensk och knyta näven i fickan för att sedan skriva på ett internetforum. Det hjälper inte! Gör en anmälan förklara för dom på motorfordon hur terränglagen ser ut. (Förutsatt att ni kan den själva)

//Micke med ett brinnande intresse för enduro.

Håller även jag med om att det är jäkligt korkat av folk att köra cross/enduro/atv/quad på ställen som inte är gjorda för ändamålet. Dessa individer förstör även för oss som är seriösa.

Hur ska man då tackla problemet? Fler banor? Funkar knappast med tanke på orimliga miljökrav. Polisinsatser? Det skulle nog också hjälpa föga. Om inte göra det farligare när alla ska försöka köra ifrån dom.

Tror mest på det någon annan skrev att man ska helt enkelt göra en anmälan. Inte vara typiskt svensk och knyta näven i fickan för att sedan skriva på ett internetforum. Det hjälper inte! Gör en anmälan förklara för dom på motorfordon hur terränglagen ser ut. (Förutsatt att ni kan den själva)

//Micke med ett brinnande intresse för enduro.

Det finns lösningar på allt - terrängkörningsklubbar (oavsett motor elle ej och antal hjul t ex mtb) lierar sig inte sällan med militära övningsområden där det finns terräng som lagligen trafikeras av motorfordon. Militära frivilligorganisationer som t ex FMCK och bilkåren kan vara en laglig väg framåt för sitt intresse om det är två-/fyr-hjulig motorburen terrängkörning man vill ägna sig åt - men det ska man inte diskutera här på detta forum enligt dess regler.

/Patrik, med förarbevis för terrängkörning då tjänsten så kräver

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg