Tändstål!

Jag har Light my fire och Primus eldstål men precis som avslutad210712 är dom mest med som reserv, jag kör också med Primus Power lighter som första alternativ.

Jag har även provat "no-name" eldstål och dom har varit skit rent ut sagt jämfört med de två jag har nu.

Har bara eldstål med mig som backup, ifall tändaren skulle gå sönder.
Men, är det inte bättre att "tälja" av lite material från tändstålet i tändmaterialet innan man försöker få gnistor? Har för mig jag sett det på något av alla dessa "survival" program som visas nuförtiden.

Men, är det inte bättre att "tälja" av lite material från tändstålet i tändmaterialet innan man försöker få gnistor? Har för mig jag sett det på något av alla dessa "survival" program som visas nuförtiden.

Det gör man med det magnesiumblocket (stort som en tändsticksask) med en gniststav på sidan.
Jag såg ett sådant för ett tagsen. Kommer inte ihåg var.
Jag köpte ett sådant på 80 talet.

Har inte en aning om vem som tillverkat men de som ger gnistor får vara kvar, blivit tilldelad som det heter. Känner igen en del av bilderna. Med magnesium, enebark och lite näver brukar det att få eld även när det mesta är blött, livsträdsspån eller parafinkuddar är inte heller så illa. Men torrt tände är grejen, vida viktigare än modellen eller märket på gniststången.
Avser du göra en sammanställning?
go tur

Amerikanarna använde det i deras survivor.

Ännu en idiot som eldar på berg. Sluta länka vidrigheter på våldtäkt av vårt land.

Haha, dagens skämt! Det är svårt att vara ironisk i skrift men jag antar att du var det! :)

För .. jag hoppas du inte bor i en nybyggd villa? Eller kör med dubbdäck unte vintern? Eller nyttjar allmänna kommunikationer eller civiliserad bebyggelse överhuvudtaget? Eller bara äter klimatsmart eller till och med odlar din din egen mat? Allt annat är ju "våldtäkt" på Svensk natur!

Ja.. jag har eldat på berghällar, dom har aldrig spruckit.. Idag vet jag bättre och undviker det.
Men, vi människor är parasiter .. Vi överutnyttjar naturen. Skulle en berghäll spricka pg av eldning är det i min värld ingen katastrof.. Men jag är o andra sidan mer eller mindre uppväxt på landet där sådant inte är något onaturligt eller farligt. Storstadsmänniskor verkar däremot ha en betydligt större respekt för naturen .. eller okunskap. Uppväxta i betongdjungel så har dom ofta ett romantiserat taneksätt om naturen som rimmar illa med majoriteten av sveriges befolkning. Tydligt exempel är nog att dom måste ha "märkeskläder" i naturen. För annars överlever man ju inte..enligt fjällräven, ;)

Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg