Tändstål!

tjärved

Var tvungen att gå hem och testa. :)
Eldstålet var visst inte Light my fire utan det hette Firesteel men det funkar bra.

Bilagor

• DSC01170.jpg
    DSC01170.jpg
    43.9 KB · Visningar: 1,254
  • DSC01171.jpg
    DSC01171.jpg
    52.5 KB · Visningar: 945
  • DSC01172.jpg
    DSC01172.jpg
    53.5 KB · Visningar: 962
Letar

Såg någonstans en presentlåda med klassiskt eldstål, flinta och fnöske. Jag undrar om någon vet var man köper det. Jag har tänkt ge bort det i present och det såg så trevligt ut.

hejsan daniel w.
jepp - iallafall så har jag erfarenhet av att tändstål med kniv resulterar i missfärgning och svetsloppor på kniven.
även om jag gillar mora så gillar jag inte att sabba kniven...använd medföljande skrapstål eller fixa ett bättre.
vänligen nils

Flinta och eldstål.

Var ute i skogen idag och testade ett "riktigt" eldstål. La lite kolad bomull på flintan och slog gnistor med stålet. När bomullen tog en gnista och började glöda la jag den i ett "fågelbo" av finfördelad enbark. Runt omkring hade jag knaster som började brinna när jag blåste på det hela. Mitt första lyckade försök att göra eld med flinta och stål. Härnäst tror jag att jag ska testa med fnöske istället för bomull. Måste bara göra lite fnöske först.

Bilagor

• DSC01177.jpg
    DSC01177.jpg
    43.8 KB · Visningar: 1,365
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg