Sy i plastskiva

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att sy i tunna plastskivor (omkring 2mm) och i så fall vilken typ av maskin ni använder.

Om det exempelvis är möjligt med en klassisk skomakarmaskin eller om det behövs kraftigare maskiner.

Jag förstår givetvis att detta beror av vilken plasttyp som används men ställer en generell fråga till att börja med.

Tack på förhand
//Joel

Min singer 132k skulle käka sån plast till frukost. Och vilja ha backning.

Frågan är bara varför? Ska du göra en detalj så är det nog billigare och enklare med hålpipa/spik och sen handsy med sadelsöm.

Naturligtvis är det billigare men det är ett återkommande problem för mig varför jag börjar kunna motivera att köpa en maskin. Kanske dock är vettigare att gå på en motordriven sak direkt. Misstänker att jag rätt snart tröttnar på att veva och spola undertråd till en skomakarmaskin.

Har du någon bra handlare att rekommendera för begagnade maskiner? Eller har du köpt dina privat?

//Joel

Men det är bra att du påpekar det. Kan ju finnas sätt att komma runt problem många gånger. Att börja fundera på hur det skulle kunna göras utan maskin födde en ny möjlig konstruktion, så jag tackar för inspirationen!

Kanske dock är vettigare att gå på en motordriven sak direkt. Misstänker att jag rätt snart tröttnar på att veva och spola undertråd till en skomakarmaskin.
//Joel

Upp till meterlånga sömmar handvevar du lätt på en skomakarsymaskin. Vad gäller plastmaterialet kanske det är enklast att söka upp en skomakare och be att få prova. Tänk i så fall på att det finns olika nålar: spetsiga för tyg och skärande för läder. De senare ser ungefär ut som ett avrundat stämjärn i spetsen. Jag tror du skall ha en skärande nål till plast eftersom materialet inte låter sig trängas undan av nålen som tygets fibrer gör.

Mvh, Klas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg