Nu har jag kört en hel del på min symaskin och jag är jättenöjd med den. Jag kontaktade efter mycket letande en tillverkare i Taiwan och beställde ett exemplar direkt från fabrik, dessutom tog jag med ganska många tillbehör.
Först av allt har "min" säljare varit snabb med svar på frågor och självmant kommit med frågor när något varit oklart, i kontrast med de amerikanska märkena jag kontaktade som knappt har svarat - om ens över huvud taget. Några dagar efter att betalningen hade gått mailade fabriken mig och sa att de skulle packa allt och frågade om jag vill ha tråd också.
Ytterligare några dagar senare hade jag ett nytt mail med TNT:s fraktdokument bifogat. En vecka senare hade jag en bunt paket hemma.
Maskinen kom med eget plastbord, extra spolar, lite verktyg, olja, extranålar och en manual som egentligen inte säger så mycket men som innehåller alla delar i sprängskiss och artikelnummer. Det går att fixa i princip vad som helst med reservdel. Det gillar jag.
Extra tillbehör som jag tog med:
Förvaringsbox/Transportlåda
Diodbelysning
Kantbandsmatare, 1" bredd (kallas också snedslå)
Extra tungt svänghjul
Matarfötter hö/vä för blixtlås och kantsömnad
Svänghjulet gör att maskinen går mjukare, speciellt när det är tjock eller hårdare material. Ett minus är att maskinen tappar fart då utväxlingen blir lägre med det större hjulet (men också starkare). Jag har bara kört med det stora hjulet än så länge men har några större projekt i lättare material (möbeltyg) i vinter och då skruvar jag nog dit det lilla hjulet igen.
Original - big Bertha - en vanlig, ni vet...
Den går att handveva med stora hjulet, bra om det ska lagas direkt i båt tex.
Gedigen gaspedal. Lite kort sladd men annars välgjort.
Det första jag gjorde var givetvis att testköra. Och kort därefter hade jag tagit av locken på maskinen och började skruva. Den funkade bra, men jag tyckte att den gick lite hårt och ett par nålar gick av när jag körde bredaste sicksacken. Några skruvar behövde dras åt lite, löpararmen för underspolen behövde flyttas en halv millimeter och sen smörjde jag lite extra.
Efter det har jag inga som helst problem med att köra bredaste sicksacken med gasen i botten och det i tjocka vävar som sexdubbelt kapell eller presenningsduk.
Kapellväv, 8 mm EVA-gummi, presenning och ett 50 mm polyesterband. Några frågor på det?
Matarfoten har urtag för att kunna köra kederlist eller dragkedjor utan att behöva byta fot. Funkar superbra. Blixtlåsfötterna gör att man kan komma ännu närmare kanter eller saker som inte sväljs av spåret i originalfoten så de är fortfarande en bra investering.
Maskinen är gedigen och en hyfsat stor symaskin med järnchassi väger en hel del, det finns verkligen inget som kan flexa och allt som går in under foten klarar maskinen att sy. Går nålen av - köp en bättre.
Slutbetyget är definitivt en fyra av fem möjliga.
Jag har redan en moddning på gång, med ganska små ingrepp kan jag nog få till undertrådsmatningen direkt från rulle istället för spole, och dessutom behålla spolen som möjlighet.
Om jag skulle köpa en maskin till skulle jag skippa förvaringslådan. Den är robust och har bra finish, men den tillför inget för min del. Vill man dock kunna ställa undan maskinen säkert och skyddat så är den given. Diodbelysningen är också bra då den sitter med magnet direkt på maskinen, men jag föredrar en rejäl lysrörsbelysning istället så den kan man definitivt skippa.
Stora svänghjulet, liten extrasumma som ger en betydligt bättre gång, helt klart köpvärt.
Jag har lite idéer som jag skulle vilja testa och tänkte eventuellt ta hem en maskin till, fler maskiner ger förhoppningsvis bättre pris och vi delar på frakten. Om någon vill hänga på så skicka ett mail eller PM, jag är rätt dålig på att kolla forumet...