Svarta websidor och deras nackdelar och förtjänster

spaceromancer; sa:
Vad jag baserar mina uppgifter på är intervjuer med artister och skivbolagsfolk.

Länka gärna till artiklarna.

spaceromancer; sa:
Det har också publicerats några utredningar hur fildelning påverkar skivförsäljningen, b.l.a. en beställt av musikindustrin själva, och alla visade att fildelning faktiskt ökade skviförsäljningen.

Länka gärna till utredningarna
spaceromancer; sa:
De som fildelade köpte i snitt mer skivor än de som inte gjorde det.

Det är ju knappast samma sak som att skivförsäljningen inte minskat på grund av fildelning ;)

öringen; sa:
spaceromancer; sa:
De som fildelade köpte i snitt mer skivor än de som inte gjorde det.

Det är ju knappast samma sak som att skivförsäljningen inte minskat på grund av fildelning ;)

Om fildelare köper mer musik än de som inte fildelar, hur resonerar du då när du påstår att det är fildelningen som sänker skivförsäljningen?

Här kommer ett par länkar.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleId=2006\05\30\189104

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13033355.asp#

Resonemanget är antagligen att de som fildelar är storkonumenter av musik och utan möjligheten att olagligt förse sig av musikernas alster så skulle de vara hänvisade till en legal konsumtion av musik. De står redan för en sådan konsumtion, men den skulle helt enkelt bli större.

Om det vore sannoikt att fildelning skulle öka skivförsäljningen så skulle artisternas snöda vinstbegär innebära att de skulle uppmuntra fidelning, vilket inte är fallet.
Det är ju naturligtvis deras sak att avgöra oavsett deras bevekelsegrunder.

Sen kan man ju konstatera att det också finns artister som väljer att lägga upp alster publikt och för gratis nedladdning. Fast där finns ju ingen intressekonflikt att diskutera.

Att påstå att fildelning måste vara tillåtet för att artisternas alster så fort de framförts, "tillhör mänskligheten" är ju ungefär som att säga att det borde vara tillåtet för mig att stjäla från dig - ifall jag nu klarar det (dvs att du "låter" mig göra det).

Mezzner; sa:
snip

Att påstå att fildelning måste vara tillåtet för att artisternas alster så fort de framförts, "tillhör mänskligheten" är ju ungefär som att säga att det borde vara tillåtet för mig att stjäla från dig - ifall jag nu klarar det (dvs att du "låter" mig göra det).

Hur har ni det i mjölkaffären, på macken eller på museet och biblioteket. Hämtar ni även där utan kassakvitto? I så fall vill ja nämna er tjuvar hädanefter!

Diskussionen om huruvida skivförsäljningen ökar eller inte pga fildelning är ju tämligen ointressant. Det är olagligt i dagsläget att dela ut upphovsrättsskyddat material oavsett om någon tycker att det borde vara tillåtet eller inte. J-vla skräpargument det där!

Om jag stjäl en cykel är det ju jättebra för då måste den drabbade personen köpa en ny och cykelkonsumtionen ökar, eller vadå?

Observera att jag inte sätter ett likamed tecken mellan fildelning och stöld utan det var bara ett exempel för att belysa den usla argumentationen.

Mvh Micke

Så länge vi inte för den här diskussionen i rätten ser jag inget problem med att kalla de flesta brott mot imatterielrätten, för stöld även om det naturligtvis inte finns nåt egenvärde i att öka ev begreppsfövirring.

Jag föregår utvecklingen på denna trådurspårning och hänvisar ev disksussioner om plankning till ny tråd under Fritt forum eller möjligen Transportera...

Mezzner; sa:

Inte alls. I alla fall inte om du menar möbler, cycklar och liknande. Tar du min cyckel så blir jag av med något och det blir tråkiga ekonomiska följder för mig. Om du däremot kopierar och sprider vidare min låt så har ju jag inte blivit av med något, och dessutom kanske det t.o.m. leder till inkomster för mig.

spaceromancer; sa:
Om du däremot kopierar och sprider vidare min låt så har ju jag inte blivit av med något, och dessutom kanske det t.o.m. leder till inkomster för mig.

Du menar att om jag har en piratkopierad CD så ska jag köpa den sedan? Eller att min polare ska lyssna och sedan köpa?

Jag kommer definitivt inte köpa en CD som jag redan har (om än som kopia). Sannolikheten är också rätt hög (milt uttryckt) för att om min polare är intresserad så kopierar jag CDn till honom/henne.

Jag tror inte det är ett ovanligt agerande om man är positiv till fildelning. & jag förstår inte alls hur det ska leda till intäkter.

Med vänliga hälsningar,
Aina

spaceromancer; sa:
Om du däremot kopierar och sprider vidare min låt så har ju jag inte blivit av med något, och dessutom kanske det t.o.m. leder till inkomster för mig.

Ja, eller missade intäkter. Det har i och för sig ingen betydelse vilket eftersom det fortfarande är olagligt.

Att ett brott blir lönsamt för den drabbade rättfärdigar det inte.

Mezzner; sa:
Resonemanget är antagligen att de som fildelar är storkonumenter av musik och utan möjligheten att olagligt förse sig av musikernas alster så skulle de vara hänvisade till en legal konsumtion av musik. De står redan för en sådan konsumtion, men den skulle helt enkelt bli större.

Så kanske man kan resonera, men jag tror att även storkonsumenterna hittar nya artister genom fildelning, och antagligen många fler än de som inte är storkonsumenter. En del av problemet kan ju också vara att i och med fildelning så kan det vara svårare för skivbolagen att med mycket marknadsföring kunna sälja "skit".

Om det vore sannoikt att fildelning skulle öka skivförsäljningen så skulle artisternas snöda vinstbegär innebära att de skulle uppmuntra fidelning, vilket inte är fallet.

Man tycker ju det, eller hur? Så varför är de så negativa till fildelning? Det är svårt att ändra på gamla invanda system och tankemönster, så när förutsättningarna förändras är det lätt att ta till defensiven och försvara med näbbar och klor det man har. Kanske speciellt om man i stort sett haft monopol på artister och distribution.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg