Svarta websidor och deras nackdelar och förtjänster

Mezzner; sa:
crazy; sa:
Demokratin är för trubbig IMO. Jag hoppas att vi enskilda får större möjlighet att påverka i framtiden. Det borde gå.

Vilka enskilda tänker du då på?
Personer såklart.

-------------------------------------------------

Är det ingen som kan ge något exempel på någon svart websida? Är det en halvseriös ebay handlare eller vadå?
[Ändrat av crazy 2007-02-23 kl 17:08]

Den här tråden har sitt ursprung i en annan tråd som heter nåt i stil med "Nån som handlat från den här sidan?".

Där refereras till en tafflig hemsida från vilken man kan beställa bl a Leathermanprodukter. Websidan har vissa likheter med en webbutik, även om utförandet är lite "enklare". Personen som säljer grejorna gör det som privaperson, och inget organisationsnummer eller annat finns. Men man kan alltså välja ur ett sortiment osv.

Priserna baserar sig på de amerikanska butikspriserna varpå säljaren lagt ett visst påslag, och det hela blir billigare än i Sverige om man avstår från att betala moms vid införtullning osv.

Exakt hur det hela gick till vet jag inte, men det framgår i någon mån i den andra tråden. Ett försvar till existensen var att sånt här är vanligt och att säljaren var en ärlig kille. Ärligheten har redan ifrågasatts i den andra tråden, och med denna tråd var tanken att utröna om det nu var vanligt med den här typen av försäljning, samt hur bra det brukade vara att handla på det viset.

Mezzner; sa:
Den här tråden har sitt ursprung i en annan tråd som heter nåt i stil med "Nån som handlat från den här sidan?".

Jag har tittat på den sidan vid ett tillfälle och tror att "handelsmannen" ifråga lurar sig själv. Det enda sättet att ta in varor i Sverige, tull- och momsfritt från utom EU är att smuggla. Det du kan ta in via båt, bil och flyg utan att visa för tullen kan du eventuellt tjäna på. Förutsatt att du inte åker dit.

Tar man in varor legalt får man betala momsen. Att sedan sälja dem med momspåslag utan att redovisa momsen kan bli en mindre förtjänst. I och med att han inte redovisar momsen kan han inte dra av vad han betalt i moms. Således blir det 20% på prisskillnaden mellan in och utpris som blir extra förtjänst.

Jag tror inte det är en framgångsrik väg till rikedom.

mathias; sa:
Det är vi alla som gemensamt bestämt att tullen och skatteverket ska ta ut dessa avgifter.

Vi har nog gemensamt egentligen inte bestämt mycket mer än vilka som skall vid makten. Efter valet sedan kan regeringen bestämma i stort sätt vad den vill, och eftersom vi lever i en demokrati kan de efteråt sägas att det var vad folket ville.

Mezzner; sa:
Jag tycker inte att det går att motivera att man ska stjäla ett alster vare sig det är från upphovsmannen, mellanhanden eller från någon som köpt sig ett ex.
Om jag kopierar en DVD till en kompis istället för att låna ut mitt ex, eller titta på den tillsammans med min kompis är det kanske fråga om något som är på gränsen till lagligt och moraliskt OK. Men det går nog i grunden inte att försvara för den som gillar konsekvens.

Att kopiera och sprida vidare är inte samma sak som att stjäla. De som inte kan komma på andra alternativ till inkomster än den traditionella CD eller DVD försäljningen är dömda att gå under. Och de artister som inte anser sig klara av att leva på en inkomst av 2 miljoner om året istället för 200 miljoner som nu, får börja leta efter andra arbeten. Tiderna förändras.

Lite väl mycket missuppfattningar i den här tråden tycker jag.
spaceromancer; sa:
Efter valet sedan kan regeringen bestämma i stort sätt vad den vill, och eftersom vi lever i en demokrati kan de efteråt sägas att det var vad folket ville.
I Sverige kan de folkvalda aldrig påstå att deras beslut är samma som folkviljan. Vi har ju representativ demokrati i Sverige. Vi väljer riksdagen men vi påverkar inte besluten. Då kan de folkvalda aldrig påstå att besluten per automatik följer folkviljan.
spaceromancer; sa:
Att kopiera och sprida vidare är inte samma sak som att stjäla.
Precis, det är inte stöld enligt lagen. Det kan däremot vara brott mot upphovsrätten. Fildelningsdebatten handlar om upphovsrätt, inte om stöld.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg