Svarta websidor och deras nackdelar och förtjänster

Spöket; sa:
spaceromancer; sa:
Om du däremot kopierar och sprider vidare min låt så har ju jag inte blivit av med något, och dessutom kanske det t.o.m. leder till inkomster för mig.

Du menar att om jag har en piratkopierad CD så ska jag köpa den sedan? Eller att min polare ska lyssna och sedan köpa?

Jag kommer definitivt inte köpa en CD som jag redan har (om än som kopia). Sannolikheten är också rätt hög (milt uttryckt) för att om min polare är intresserad så kopierar jag CDn till honom/henne.

Jag tror inte det är ett ovanligt agerande om man är positiv till fildelning. & jag förstår inte alls hur det ska leda till intäkter.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Ju mer känd man blir dessto fler möjligheter till spelningar får man, och kanske kommer man med i TV och tidningar som gör en till en ännu större kändis. Antagligen säljer mer skivor också. Ju mer en artists låtar fildelas, dessto fler kommer att känna igen namnet och låtarna. Som jag skrev tidigare så har jag hittat flera artister och grupper som mer än gärna betalar för att se live.

Bollvik; sa:
spaceromancer; sa:
Om du däremot kopierar och sprider vidare min låt så har ju jag inte blivit av med något, och dessutom kanske det t.o.m. leder till inkomster för mig.

Ja, eller missade intäkter. Det har i och för sig ingen betydelse vilket eftersom det fortfarande är olagligt.

Att ett brott blir lönsamt för den drabbade rättfärdigar det inte.

Jag delar inte medieindustrins åsikter gällande upphovsrätt, och jag tycker det är beklagligt att de har lyckats få lagstiftarna med sig. Och nästan lika sorgligt tycker jag det är att de har lyckats dupera allmänheten till sina "nyttiga idioter".

spaceromancer; sa:
Jag delar inte medieindustrins åsikter gällande upphovsrätt, och jag tycker det är beklagligt att de har lyckats få lagstiftarna med sig. Och nästan lika sorgligt tycker jag det är att de har lyckats dupera allmänheten till sina "nyttiga idioter".

Det är ju fritt fram att lobba för en lagändring. Tills dess får man finna sig i att lagtexten är som den är.

Att du sen tycker det är sorgligt att vissa människor väljer att följa lagen och t o m kalla dem "idioter" kan jag tycka är en smula märkligt. Nästan sorgligt till och med... Om man vill så kan man tolka det som att du tycker det är ok att strunta i alla lagar? Det hade ju onekligen lett till ett intressant scenario...

Att musikerna ska tjäna sina pengar på konserter, och använda de inspelade låtarna som marknadsföringsmaterial hör man ofta som argument för fildelning.

Ok. Och filmindustrin? Ska de använda filmerna som marknadsföring för leksaker?
Vem tror du då vill satsa sina pengar i filmprojekt? Och vilka filmer tror du kommer produceras?

Spelindustrin? Ska de leva på t-tröjor med tufft tryck när de inte kan sälja spel?
Vem tror du då vill satsa sina pengar i spelprojekt?

Nyttoprogramsindustrin då? Vad ska de leva på? Musmattor?

Fotografer, vad ska de leva på när deras bilder ska vara gratis?

Författare?

Illustratörer?

Om nu allt detta ska funka, varför kan man inte göra likadant i alla branscher?
Ikea kan väl ha gratismöbler och tjäna sina pengar på att sälja köttbullar?

Bollvik; sa:
Att du sen tycker det är sorgligt att vissa människor väljer att följa lagen och t o m kalla dem "idioter" kan jag tycka är en smula märkligt. Nästan sorgligt till och med... Om man vill så kan man tolka det som att du tycker det är ok att strunta i alla lagar? Det hade ju onekligen lett till ett intressant scenario...

Nu är du där och klipper, klistrar och associerar på ett lite väl kreativt sätt. Men visst, om man vill så kan man tolka vad som helst hur som helst.
Du kanske inte känner till uttrycket "nyttig idiot"? Och du kanske missade att det inte syftade på det faktum att människor följer lagen, utan på något helt annat?

spaceromancer; sa:
Du kanske inte känner till uttrycket "nyttig idiot"?

Nope, men förklara gärna.

Det förändrar ju dock inte din inställning till något som är olagligt. Det framgår ju tydligt att du tycker det är ok.

Vart går gränsen för vilka lagar som är ok att bryta mot och vilka det inte är det?

spaceromancer; sa:
snip

att de har lyckats få lagstiftarna med sig. Och nästan lika sorgligt tycker jag det är att de har lyckats dupera allmänheten till sina "nyttiga idioter".

Du vet kanske vilka andra av mänsklighetens päron som kallar "de andra" för "nyttiga idioter"? Men det stod dig själv fritt att välja sida till dess du gjorde det!

Nordesjö; sa:
.....

Författare?

Illustratörer?

Om nu allt detta ska funka, varför kan man inte göra likadant i alla branscher?
Ikea kan väl ha gratismöbler och tjäna sina pengar på att sälja köttbullar?

Om IKEA tror på den modellen, så visst.
Det gormas alltid från de drabbades sida när världen och förutsättningarna förändras. Men när alla väl står inför fullbordat faktum så brukar alltid lösningarna också infinna sig. Det har skrivits, målats och komponerats innan några upphovsrätter, och det kommer det att göras om upphovsrätten skulle försvinna. De individer och företag som kan anpassa sig kommer att leva vidare och tjäna pengar, och de som inte mäktar med annat än att klaga kommer inte att göra det. Precis som det alltid har varit.

Jag har inte svar på hur alla möjliga yrkesgrupper exakt skall göra för att tjäna sina pengar. Men det är heller inte min uppgift. Om vi ser på det så här; jag är kometen som kommer från rymden och de dinosaurier som inte bestämmer sig för en snabb evolution kommer att gå under. Använd tiden till att klaga eller till att fundera fram nya lösningar.

spaceromancer; sa:
Om vi ser på det så här; jag är kometen som kommer från rymden och de dinosaurier som inte bestämmer sig för en snabb evolution kommer att gå under. Använd tiden till att klaga eller till att fundera fram nya lösningar.

Raderar man ut kometen har man tid att tänka efter före och inte förhasta sig,efteråt finns bara konsekvenserna kvar.

peter

Bollvik; sa:
spaceromancer; sa:
Du kanske inte känner till uttrycket "nyttig idiot"?

Nope, men förklara gärna.

(Saxat från Wikipedia)
Person som löper andras ärenden utan att egentligen vara medveten om att så är fallet.

Det förändrar ju dock inte din inställning till något som är olagligt. Det framgår ju tydligt att du tycker det är ok.

Verkligen? Då kanske du kan citera var jag säger det?

johankse; sa:
spaceromancer; sa:
snip

att de har lyckats få lagstiftarna med sig. Och nästan lika sorgligt tycker jag det är att de har lyckats dupera allmänheten till sina "nyttiga idioter".

Du vet kanske vilka andra av mänsklighetens päron som kallar "de andra" för "nyttiga idioter"? Men det stod dig själv fritt att välja sida till dess du gjorde det!

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Att båda sidorna är lika mycket "idioter" och nu står jag på den andra sidan som en av deras "nyttiga idioter"? Om det är så du menar, vems talan tycker du då att jag för?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg