öringen; sa:Håkan K; sa:KLAGER; sa:Med hjälp av en sökmorot...
Jaja, bättre än piskan iaf
Straffet är nackskott med ärtpistol.
öringen; sa:Håkan K; sa:KLAGER; sa:Med hjälp av en sökmorot...
Jaja, bättre än piskan iaf
spaceromancer; sa:Mezzner; sa:Jag tycker inte att det går att motivera att man ska stjäla ett alster vare sig det är från upphovsmannen, mellanhanden eller från någon som köpt sig ett ex.
Om jag kopierar en DVD till en kompis istället för att låna ut mitt ex, eller titta på den tillsammans med min kompis är det kanske fråga om något som är på gränsen till lagligt och moraliskt OK. Men det går nog i grunden inte att försvara för den som gillar konsekvens.
Att kopiera och sprida vidare är inte samma sak som att stjäla. De som inte kan komma på andra alternativ till inkomster än den traditionella CD eller DVD försäljningen är dömda att gå under. Och de artister som inte anser sig klara av att leva på en inkomst av 2 miljoner om året istället för 200 miljoner som nu, får börja leta efter andra arbeten. Tiderna förändras.
Mezzner; sa:Det är möjligen riktigt att det finns de som gnäller för att de inte tjänar astronomiska belopp, utan bara oerhörda belopp, men det är ju en liten del av problemet och det är för billigt och bekvämt att hänvisa till detta när man kopierar sådant som andra lagt ned möda på för att sälja.
Tiderna förändras, men lille vän, inse att det inte finns några gratisluncher - inte nu, och inte i framtiden!
Att det sedan krävs att de som säljer saker bara behöver komma på ett sätt som minskar risken för gratis kopiering, är ju en teknikalitet. Ifall kränger sina CD med hårdvarulås, så är det ju knappast nåt som förändrar kundernas egentliga rätt till alstret.
Jag vill inte betala för ett komplicerat kopieringsskydd, som antagligen även kan komma att försämra utnyttjandet även inom upphovsrättens gränser.
Men självklart är ju detta något som ligger i farans riktning när folk inte kan hålla fingrarna från syltburken. Att bränna en kopia på en oskyddad DVD är dessvärre nåt som ganska få kan låta bli - tillfället gör tjuven. Inte heller jag har kunnat motstå detta alla gånger.
Sedan är det en annan sak att vissa gör detta till norm, och in absurdum försvarar sin rätt till detta.
spaceromancer; sa:
spaceromancer; sa:Om tillräckligt många låter bli att köpa sådana produkter så måste ju producenterna till slut tänka om.
spaceromancer (Spaceman Spiff) skrev:Mezzner skrev:
Tiderna förändras, men lille vän, inse att det inte finns några gratisluncher - inte nu, och inte i framtiden!
Mezzner; sa:snip
Om jag var nedlåtande när jag skrev "lille vän" så berodde det på att din profil inte ger några ledtrådar om din ålder, utan jag fick basera ett antagande om denna utifrån den logik du presenterade i ditt inlägg.
öringen; sa:Jag är inte den som är perfekt, jag tankar ner grejer från nätet jag också. Men den här sortens blajargumentation ger mig mest lust att tjalla på dig till anti-piratbyrån om jag bara kunde...
spaceromancer; sa:Om tillräckligt många låter bli att köpa sådana produkter så måste ju producenterna till slut tänka om.
Mezzner; sa:Att det inte finns några gratisluncher brukar helt enkelt betyda att du inte får nåt gratis här i världen. Om du ibland tror att du får det så är det bara för att du inte tänkt efter. De flesta som bjuder på en lunch har en baktanke, är en annan variant.
Om jag var nedlåtande när jag skrev "lille vän" så berodde det på att din profil inte ger några ledtrådar om din ålder, utan jag fick basera ett antagande om denna utifrån den logik du presenterade i ditt inlägg.
johankse; sa:Mezzner; sa:snip
Kalle som leker Spaceman spiff är ju inte direkt mogen....bjuder man på signaturen får man väl tåla följderna.
spaceromancer; sa:Och bortsett från de riktigt stora stjärnorna så tjänar de mindre artister sina pengar på konserter och annat, skivförsäljningen ses mest bara som marknadsföring.
öringen; sa:spaceromancer; sa:Och bortsett från de riktigt stora stjärnorna så tjänar de mindre artister sina pengar på konserter och annat, skivförsäljningen ses mest bara som marknadsföring.
Jag råkar känna en del folk i musikbranschen i det skiktet. De få pengar de tjänar kommer inte från konserter och turneér.