Svarta websidor och deras nackdelar och förtjänster

spaceromancer; sa:
Mezzner; sa:
Jag tycker inte att det går att motivera att man ska stjäla ett alster vare sig det är från upphovsmannen, mellanhanden eller från någon som köpt sig ett ex.
Om jag kopierar en DVD till en kompis istället för att låna ut mitt ex, eller titta på den tillsammans med min kompis är det kanske fråga om något som är på gränsen till lagligt och moraliskt OK. Men det går nog i grunden inte att försvara för den som gillar konsekvens.

Att kopiera och sprida vidare är inte samma sak som att stjäla. De som inte kan komma på andra alternativ till inkomster än den traditionella CD eller DVD försäljningen är dömda att gå under. Och de artister som inte anser sig klara av att leva på en inkomst av 2 miljoner om året istället för 200 miljoner som nu, får börja leta efter andra arbeten. Tiderna förändras.

Det är möjligen riktigt att det finns de som gnäller för att de inte tjänar astronomiska belopp, utan bara oerhörda belopp, men det är ju en liten del av problemet och det är för billigt och bekvämt att hänvisa till detta när man kopierar sådant som andra lagt ned möda på för att sälja.

Tiderna förändras, men lille vän, inse att det inte finns några gratisluncher - inte nu, och inte i framtiden!
Att det sedan krävs att de som säljer saker bara behöver komma på ett sätt som minskar risken för gratis kopiering, är ju en teknikalitet. Ifall kränger sina CD med hårdvarulås, så är det ju knappast nåt som förändrar kundernas egentliga rätt till alstret.
Jag vill inte betala för ett komplicerat kopieringsskydd, som antagligen även kan komma att försämra utnyttjandet även inom upphovsrättens gränser. Men självklart är ju detta något som ligger i farans riktning när folk inte kan hålla fingrarna från syltburken. Att bränna en kopia på en oskyddad DVD är dessvärre nåt som ganska få kan låta bli - tillfället gör tjuven. Inte heller jag har kunnat motstå detta alla gånger.
Sedan är det en annan sak att vissa gör detta till norm, och in absurdum försvarar sin rätt till detta.

I inledningen till filmen Lawrence of Arabia är det ett result dödande för att en har druckit vatten från den svärdförande sheikens brunn!

Att tycka att det borde vara gratis, eller jag fixar bara en kopia till mig och mamma är tämligen naivt. Låsen blir större och priset per enhet stiger, tack för den hjälpen!

Vad som straffas hur bestämms från tid till annan av den som har makten.

Uppmanar man till anarki får man nog idag acceptera att kunna bli stämplad som terrorist och det kan ju få sina följder....

Det här svenska om rätten att hämta på jobbet såg jag ett par dirketavskedande på nära håll utomlands, ett annat snabbt och reslut ingripande från närmaste chefen och mycket osvenskt.

Reglerna som sätts i varje organisation avspeglar bara människorna i den och tiden de lever i.

Han som lyckades lura mig på mest pengar för varor han inte levererade, var polis, utomlands....
Så ett litet tips är förhåll er avvaktande och säkra så gott det går.

Mezzner; sa:
Det är möjligen riktigt att det finns de som gnäller för att de inte tjänar astronomiska belopp, utan bara oerhörda belopp, men det är ju en liten del av problemet och det är för billigt och bekvämt att hänvisa till detta när man kopierar sådant som andra lagt ned möda på för att sälja.

Det som på något sätt görs offentligt tillhör mänskligheten. Vill man inte att alla skall få tillgång till det man har skapat så får man hålla det hemligt. Alternativt kan upphovsmannen fundera ut något sätt att tjäna pengar på det han har lagt ner möda på. Något som fungerar trots att alla har fri tillgång till det. Nya tider kräver nya lösningar.

Tiderna förändras, men lille vän, inse att det inte finns några gratisluncher - inte nu, och inte i framtiden!

Varför en så nedlåtande ton?
Menar du med gratisluncher att jag får något utan att kostar mig något? Eller menar du något annat?

Att det sedan krävs att de som säljer saker bara behöver komma på ett sätt som minskar risken för gratis kopiering, är ju en teknikalitet. Ifall kränger sina CD med hårdvarulås, så är det ju knappast nåt som förändrar kundernas egentliga rätt till alstret.
Jag vill inte betala för ett komplicerat kopieringsskydd, som antagligen även kan komma att försämra utnyttjandet även inom upphovsrättens gränser.

Jag skulle hellre se att olika kopieringsskydd olagligförklarades istället för t.e.x. fildelning. Det är OK att du inte vill betala för kopieringsskydd, gör inte det om det känns fel. Om tillräckligt många låter bli att köpa sådana produkter så måste ju producenterna till slut tänka om.

Men självklart är ju detta något som ligger i farans riktning när folk inte kan hålla fingrarna från syltburken. Att bränna en kopia på en oskyddad DVD är dessvärre nåt som ganska få kan låta bli - tillfället gör tjuven. Inte heller jag har kunnat motstå detta alla gånger.
Sedan är det en annan sak att vissa gör detta till norm, och in absurdum försvarar sin rätt till detta.

Som sagt, kopiering är inte stöld.

spaceromancer; sa:

Jag är inte den som är perfekt, jag tankar ner grejer från nätet jag också. Men den här sortens blajargumentation ger mig mest lust att tjalla på dig till anti-piratbyrån om jag bara kunde...

spaceromancer; sa:
Om tillräckligt många låter bli att köpa sådana produkter så måste ju producenterna till slut tänka om.

Till exempel det lysande argumentet ovan....

Vad tror du händer om tillräckligt många låter bli att köpa en cd-skiva med artisten x då? Tror du att artisten pröjsar studiotid, lön till musiker, sin egen lön, pressning av skiva, omslag mm själv? Öh, vakna!
[Ändrat av öringen 2007-03-13 kl 16:18]

Mezzner skrev:

spaceromancer (Spaceman Spiff) skrev:

Varför en så nedlåtande ton?
Menar du med gratisluncher att jag får något utan att kostar mig något? Eller menar du något annat?
[/QUOTE]

Att det inte finns några gratisluncher brukar helt enkelt betyda att du inte får nåt gratis här i världen. Om du ibland tror att du får det så är det bara för att du inte tänkt efter. De flesta som bjuder på en lunch har en baktanke, är en annan variant.

Om jag var nedlåtande när jag skrev "lille vän" så berodde det på att din profil inte ger några ledtrådar om din ålder, utan jag fick basera ett antagande om denna utifrån den logik du presenterade i ditt inlägg.

Mezzner; sa:
snip

Om jag var nedlåtande när jag skrev "lille vän" så berodde det på att din profil inte ger några ledtrådar om din ålder, utan jag fick basera ett antagande om denna utifrån den logik du presenterade i ditt inlägg.

Kalle som leker Spaceman spiff är ju inte direkt mogen....bjuder man på signaturen får man väl tåla följderna.

öringen; sa:
Jag är inte den som är perfekt, jag tankar ner grejer från nätet jag också. Men den här sortens blajargumentation ger mig mest lust att tjalla på dig till anti-piratbyrån om jag bara kunde...

Du vill tjalla på mig för att jag har en annan åsikt?
Om du anser att jag har blajargument så har du säkert inga problem med att komma med några riktiga själv?

spaceromancer; sa:
Om tillräckligt många låter bli att köpa sådana produkter så måste ju producenterna till slut tänka om.

Till exempel det lysande argumentet ovan....

Vad tror du händer om tillräckligt många låter bli att köpa en cd-skiva med artisten x då? Tror du att artisten pröjsar studiotid, lön till musiker, sin egen lön, pressning av skiva, omslag mm själv? Öh, vakna!
[Ändrat av öringen 2007-03-13 kl 16:18] [/QUOTE]

Vad tror du själv skulle hända? Att helt plötsligt skulle det inte längre göras musik? Du verkar ha köpt antipiratbyråns gamla argumentation. Men t.o.m. de själva säger nu att det inte går att säga om fildelningen överhuvudtaget har någon inverkan på skivförsäljningen. Och bortsett från de riktigt stora stjärnorna så tjänar de mindre artister sina pengar på konserter och annat, skivförsäljningen ses mest bara som marknadsföring. Och vad skulle då vara bättre än att fildelare gratis sprider en artist låtar så mycket som möjligt? Själv har jag upptäckt många artister och band som jag skulle kunna tänka mig att se live.

Mezzner; sa:
Att det inte finns några gratisluncher brukar helt enkelt betyda att du inte får nåt gratis här i världen. Om du ibland tror att du får det så är det bara för att du inte tänkt efter. De flesta som bjuder på en lunch har en baktanke, är en annan variant.

Just det. Bara för att jag laddar ner musik utan att betala för det just då, så betyder det ju inte att jag inte kommer att göra det i framtiden. Jag kanske kommer på att jag vill gå på deras konserter, köpa en T-shirt eller två, berättar för kompisar hur fantastiska de är, kanske köper en signerad CD-skiva för 3000 kr. Man vet aldrig. Gratis arbetskraft som hjälper till med spridningen och kanske till och med betalar för produkter. Ingen gratislunch, det har du rätt i.

johankse; sa:
Mezzner; sa:
snip

Kalle som leker Spaceman spiff är ju inte direkt mogen....bjuder man på signaturen får man väl tåla följderna.

Anser du verkligen att det är signaturen som bestämmer vilka svar man kan få vänta sig? Inte innehållet i det man skriver? "Du måste ju vara helt dum i huvet, du heter ju X"?

spaceromancer; sa:
Och bortsett från de riktigt stora stjärnorna så tjänar de mindre artister sina pengar på konserter och annat, skivförsäljningen ses mest bara som marknadsföring.

Jag råkar känna en del folk i musikbranschen i det skiktet. De få pengar de tjänar kommer inte från konserter och turneér.

öringen; sa:
spaceromancer; sa:
Och bortsett från de riktigt stora stjärnorna så tjänar de mindre artister sina pengar på konserter och annat, skivförsäljningen ses mest bara som marknadsföring.

Jag råkar känna en del folk i musikbranschen i det skiktet. De få pengar de tjänar kommer inte från konserter och turneér.

Vad jag baserar mina uppgifter på är intervjuer med artister och skivbolagsfolk.

Det har också publicerats några utredningar hur fildelning påverkar skivförsäljningen, b.l.a. en beställt av musikindustrin själva, och alla visade att fildelning faktiskt ökade skviförsäljningen. De som fildelade köpte i snitt mer skivor än de som inte gjorde det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg