Suorva

Gick in ifrån Suorva den 9 juli 2007. Oerhört mustigt och växtfyllt. Tog någon gångstig som går sydvästerut ungefär, från där bilvägen slutar. Den är faktiskt lite preparerad i början, med förfallna broar som korsar små jokkar. Bara ett vattendrag kändes riskfyllt, nämligen Njabbejåkkå. Nienndoslätterna var på det stora hela lugna och lättgenomträngliga (om än en del vide) och jag kan tänka mig att en del vattendrag där kan bli elaka under vissa förhållanden.

Så jag skulle kalla vägen från Suorva för "något svårgenomtränglig", men när man bryter sig loss över trädgränsen tycker man det är värt det. (Njabbejåkkå i bild).
 

Bilagor

  • 800px-Kårtejaure_from_treeline.jpg
    800px-Kårtejaure_from_treeline.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,629
Mycket lätt och snabb väg till Sarek och ännu snabbare bort därifrån. Efter Njabbejåhka bör man stiga upp till 900 möh och gå ner efter Niendojåhka. Så undviker man snåriga och besvärliga områdena och du måste gå endast 200 meter genom snåriga och blött kärr nära Niendojåhka.
 
Håller med majjen!

Valde den vägen in nu i i slutet av Augusti efter att inte på något sätt uppskatta "standardrutten" till Suorva vid tidigare vandring.
Vi gick lätt upp genom skogen till kalfjället, hyffsat uppför men inte jobbigare än någon annan uppförsbacke i fjällen.
Vi gick på södra sidan av jokken från Sliehkokjaure upp till sjön, sedan hittade vi jättefina tältplatser på sjöns bortre sida vi inte kunde motstå.

Dagen därpå gick vi upp och höll 1100 metersnivån bortöver och passerade direkt söder om Oarjep Atjek och vidare upp till sjön 1074.
Sedan direkt söder om 1274 och ner i Guhkesagge.
Lättvandrat hela vägen fram hit.

Här finns flera intressanta vägval, vi gick uppför Alep Sarekjiegna förbi Sarektjåhkkos stortopp och nedför Mihkajiegna i strålande solsken och i princip vindtilla.
Fullkomligt sagolikt!
 
Hej!

Om man väljer Sourva som startpunkt och sedan ska vara ute i 5 dygn och vandra och ha en slutpunkt där man kan bli upphämtad av buss, vad skulle ni då välja för tur?

Jag testar att lägga frågan här då jag ska upp och vandra med en grupp i början av augusti i år. Det är ca 10 personer med varierande vana från att vandra i fjällen.

Tacksam för hjälp=)
 
Hej!

Om man väljer Sourva som startpunkt och sedan ska vara ute i 5 dygn och vandra och ha en slutpunkt där man kan bli upphämtad av buss, vad skulle ni då välja för tur?

Jag testar att lägga frågan här då jag ska upp och vandra med en grupp i början av augusti i år. Det är ca 10 personer med varierande vana från att vandra i fjällen.
De tänkbara slutpunkterna lär ju bli Saltoluokta eller Ritsem.

Alt 1: Gå rakt upp på fjället till den lilla sjön mellan Sliehkok och Hallji. Fortsätt rakt västerut norr om sjön Nuortap Atjek och gå in i passet mellan Stuor och Unna Atjek. Runda Tjievrra och följ sedan Guhkesvagge mot SO. Ungefär vid bron svänger ni österut och siktar mot Slugga, men svänger så att ni går söder Slugga och Gahppo. Sänk er ner mot Pietsaure Ö Rumok. Från samevistet finn stigar till Salto.
Problem denna väg:
Ungefär mittemellan Guhkesvagge och Slugga finns ett område med rätt mycket vide. det är några km, men det går över.
Jokken som rinner ut i Pietsaure är lurig. Den är lugn men djup. Enligt Grundsten ska man lättast ta sig över precis vid utflödet. Men det är sandbotten, så det ändrar sig år från år.

Alt 2: (Börjar på samma sätt:) Gå rakt upp på fjället till den lilla sjön mellan Sliehkok och Hallji. Runda Hallji på V sidan och gå sedan S sjön Oarjep Atjek. Vidare mot VSV till den lilla sjön 1074. Sedan vidare västerut S Oarjep Tjievrajavrre Lulep och Alep Gassavarasj och upp till sjön Nijakriehppejavrasj. I denna ganska dramatiska omgivning finns faktiskt helt OK tältplatser. Fortsätt VSV genom Nijakvagge och vada Nijakjågåsj så att ni befinner er på den västra sidan av dalgången. Om vadet inte låter sig göras är det bara att följa Ruohtesvagge någon km söderut så blir det lätt att ta sig över. Följ sedan Ruohtesvagge mot NV så kommer ni så småningom att hitta stigen som leder till Kisuris. Där stöter ni på Padjelantaleden som leder er vidare mot NO och Änonjalme varifrån ni åker båt till Ritsem.
Problem denna väg: Inga kända. MEN... sträckningen från Guhkesvagge till Nijak har jag inte vandrat själv.

Föreställer mig att största problemet kommer att bli "10 personer". Planera inte för långa dagsetapper.

Om jag skulle välja blir det.............. nummer 2. Den vägen ger möjlighet till toppbestigningar om andan faller på.

Ha det gott!

HåkanF
 
Tackar för tipset! Ska kolla det mer när jag kommer hem

Utgångspunkt behöver vara ett ställe där bussen stannar och hämtar.
Så det finns säkert fler alternativa startpunkter.
Ge gärna fler tips ni som är kunniga och har koll på området!
 
Annars kan man ju tänka sig att besöka fjällen alldeles norr om den sablans vägen:

1. Hala upp packningen från Vakkotavare och etablera ett basläger upp mot passet,

2. Bestig Nieras och/eller Rappattjårro dagen därpå

3. Gå mot Raivotjåkka

4. Upp på Kallaktjåkka 1810 , ett av Sveriges resligaste fjäll

5. Full fart mot Ritsem.

Grattis du har nu 1 eller 2 toppar med Primärfaktor >600 och en med primärfaktor över >1000. Bra jobbat för 5 dagar.

De som har bestigit en eller flera av dessa toppar är ett sällsynt släkte.

Läs mer om Kallaktjåkka i "Okända fjäll" av Tore Abrahamsson.

På fem dagar hinner man helt enkelt inte "uppleva" Sarek (däremot kanske man kan göra en räd mot Sarektjåkkå Nord eller mer bekvämt Skanatjåkkå med förträfflig utsikt över Sarek, och Vuoskelvagge är fin)
 
På södra sidan som majjen beskriver finns inte andra alternativ såvida du inte har tänkt hyra en båt. Vad innebär varierande erfarenhet? Om jag hade en grupp på 10 pers skulle jag välja ett område där det finns led att följa. Men alla kanske har fjällvana?
Ett sådant alternatv skulle kunna vara att ta båten över från Ritsem till Vaisaluokta (heter det så?), gå padjelantaleden och sedan ta andra vägen tillbaks till Akka. Båt tillbaks till Ritsem.
/fremag
 
Guhkkesvagge-Stortoppen

Blomberger

Jag har haft tankar på att gå liknande väg och gå upp på nordtoppen. Hur var vadet över Guhkesvakkjåhkå SV 1274? Tänkte lämna utrustning vid Sarekjavrasj och knalla därifrån.

Någon som vet om man kan ta nordtoppen-Stortoppen utan rep en solig dag(tummar hållna) i slutet på Juli?

Jonah
 
Hej!

Jag hade samma förhoppning i somras, nämligen att det inte skulle vara så värst besvärligt att ta sig mellan Nord- och Stortoppen utan klätterutrustning.

Men jag har svårt att se hur man skulle klara passagen utan klättergrejer eller sugkoppar. Det är ingen lek, direkt. Kan skicka bilder lite senare om du vill.

Jag har ställt motsvarande fråga i en annan tråd, men då om det är möjligt att ta Bucht-, Syd- och Stortoppen söderifrån utan klätterutrustning eller glaciärpassage. Någon som vet?


mvh Filip
 
Nemas Problemas

Suorva som ingång till Sarek för sommarvandring.
Britt G har skrämt mig att använda Suorva som ingång till Sarek med betoning på blött.

Någon som har mer possitiv upplevelse av Suorva som startplats eller andra tips.

Hej

Jag har använt den "ingången" till Sarek vid ett flertal tillfällen, sommar, höst och vinter.
Har inte upplevt den speciellt blöt, inte blötare än någon annan ingång.

Lite ironiskt så kan jag ju nämna att det blir ju rejält blöt om man vandrar i en bäck, längsefter liksom ...

Mer seriöst, så är det en av ingångar jag kan rekommendera.
Sedan beroende på var du tar vägen sedan så har du ju lite olika alternativ.
Kukkesvagge, betyder ju dessutom på mitt språk "Den långa dalen", på förekommen anledning, kanske den är ett alternativ för att "runda" SArektjåkkå massivet MEN det blir ju en rejält Kukkes-vandring, personligen tycker jag om att ta riktning mot Pierekjaure (Dårens sjö).
Legenden säger att en man blev galen här när han mötte en "Ähpar" (Ett barn som har dött på icke naturlig väg och som uppenbarar sig när man minst önskar det).


Lycka till
Anders
 
Lätt vad Jonah!

Blomberger

Jag har haft tankar på att gå liknande väg och gå upp på nordtoppen. Hur var vadet över Guhkesvakkjåhkå SV 1274? Tänkte lämna utrustning vid Sarekjavrasj och knalla därifrån.

Någon som vet om man kan ta nordtoppen-Stortoppen utan rep en solig dag(tummar hållna) i slutet på Juli?

Jonah

Vadet var mycket enkelt med lite vatten, dock var vi där i slutet av Augusti då vattenflödet brukar vara fördelaktigare.

Mvh/Blomberger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Annisvl Best route from Suorva to Skierfe Fjällvandring 3
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9

Liknande trådar