Suorva

bild på kammen Sarektjåkka Syd- och Stortopp

Hej!

Jag hade samma förhoppning i somras, nämligen att det inte skulle vara så värst besvärligt att ta sig mellan Nord- och Stortoppen utan klätterutrustning.

Men jag har svårt att se hur man skulle klara passagen utan klättergrejer eller sugkoppar. Det är ingen lek, direkt. Kan skicka bilder lite senare om du vill.

Jag har ställt motsvarande fråga i en annan tråd, men då om det är möjligt att ta Bucht-, Syd- och Stortoppen söderifrån utan klätterutrustning eller glaciärpassage. Någon som vet?


mvh Filip

... klippan till vänster i bild är 5-6 m hög, som referens.

/ F
 

Bilagor

  • S6300277.jpg
    S6300277.jpg
    55.7 KB · Visningar: 1,138
Renhagen

Det går ju en led som startar vid den renhage som finns srax innan vägslutet, vet ej om det är en ni pratar om. Stigen går genom hagen och ganska rakt upp. Man kommer ganska högt upp på fjället om man föjer den. Kan dock vara lite svår att hitta om man skall ned mot Suorva.
Håller man sen höjd när man kommit upp på fjället och rundar Halji kommer man till jokken som kommer från sjön 944. Den kan vara svår om man kommer för långt ned men går man upp mot sjön så planar den ut och det blir flera grenar, lätt att komma över. Sen är det ju bara hålla höjd mot Niento.
Visst är det en del vide att tränga sig igenom, men inte alls oöverkommligt. Man svär några ramsor när man står mitt i det, men de är snart över....
 
Finns det bussföbindelser som går suorva? Har letat på länstrafken, men inte hittat nåt...
Om inte, finns det förslag på rundturer så att man kommer tillbaka?

//Jocke
 
Förut har man kunnat köra bil över dammen, parkera vid vägslutet och gå därifrån. Men när jag åkte förbi sourva i våras såg det ut som om vgägen över dammen var bommad. Någon som vart där och vet om man kan köra över fortfarande, eller blir det till att gå över dammen? blir väl en 3km extra promenad som inte är så stimulerande direkt...
 
Bom bom

...
Någon som vart där och vet om man kan köra över fortfarande, eller blir det till att gå över dammen?
...
Officiellt stängd.
I praktiken nästan alltid öppen.
Jag tror att det är svårt att få "säkra uppgifter" ehuruvida bommen äro öppen eller o-öppen.
Verkligheten äro den enda sanna vägen till vetskap i detta fall, dvs åk tid, förbered dig mentalt på en tråkig promenad genom det gigantiska övergreppet staten gjorde på "Nationalparken" EFTER den blev "Nationalparken"
 
Det är nya stängsel sen ett par år tillbaka, och man får nog räkna med att gå numera. Gångrinden ska åtminstone alltid vara öppen/olåst. Själv är jag van eftersom jag alltid åkt buss till och från Suorva, tycker det är mer trist att de rivit det gamla röda timmermagasinet som stod i vägkanten förut, det var mysigt (i den mån ordet "mysigt" går att använda i samma sammanhang som "Suorva"..) att vänta på bussen uppkrupen på trappen till det - nu är det en ännu mera ogästvänlig plats.
 
Ok, dags att bumpa denna tråd.

Jag gick ut där i veckan, grinden var öppen, inga problem. MEN några dagar innan mötte jag vandrare som fått uppgift då de gick in att den skulle låsas nu i veckan.

Någon som vet mer?

Karl-Erik? kan du som vanligt sprida ljus?
 
Ok, dags att bumpa denna tråd.

Jag gick ut där i veckan, grinden var öppen, inga problem. MEN några dagar innan mötte jag vandrare som fått uppgift då de gick in att den skulle låsas nu i veckan.
Fått uppgift hur? Satt det en skylt, eller var det någon som var där och jobbade som sa det?

Oavsett vilket så kan ju omöjligen någon som kommer från ett annat håll - Kvikkjokk, Ritsem osv - förväntas ha koll på det. Det låter inte riktigt rimligt att de skulle låsa grinden när de tidigare har sagt att den ska vara öppen, det är ju nästan en säkerhetsrisk att bli utelåst på fjället.

Eller menade de fordonsgrinden?
 
Via den securitasvakt som var där då de passerade.

Tittar man på skyltningen så är det ett skyddsobjekt (beslutat av länsstyrelsen). Ett "fel" är väl att det saknas stängsel åt andra hållet. De kanske inte tyckte det behövdes. Rent legalt så tror jag lagen struntar fullständigt i om du kommer från kvikkjokk eller inte. är det inhägnat område med lås så är det.

Men just för att slippa den debatten hoppades jag att någon som vet mer kanske kan sprida ljus i vad som händer. För om den ska låsas nu så är det kanske dags för en samordnad kampanj om det hela.

Christian
 
Dags att väcka liv iden här tråden igen. Eftersom det av olika anledningar blir bil till fjällen i år och tanken är att det ska bli en sarektur med start i Suorva så undrar jag om parkeringen som är utsatt på kartan. Är det bara att dumpa bilen där eller ska det betalas på något sätt? Sen skriver ni om ev. låsta grindar så jag undrar om någon vet något om det?

Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Annisvl Best route from Suorva to Skierfe Fjällvandring 3
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9

Liknande trådar