Hej!
Om man väljer Sourva som startpunkt och sedan ska vara ute i 5 dygn och vandra och ha en slutpunkt där man kan bli upphämtad av buss, vad skulle ni då välja för tur?
Jag testar att lägga frågan här då jag ska upp och vandra med en grupp i början av augusti i år. Det är ca 10 personer med varierande vana från att vandra i fjällen.
De tänkbara slutpunkterna lär ju bli Saltoluokta eller Ritsem.
Alt 1: Gå rakt upp på fjället till den lilla sjön mellan Sliehkok och Hallji. Fortsätt rakt västerut norr om sjön Nuortap Atjek och gå in i passet mellan Stuor och Unna Atjek. Runda Tjievrra och följ sedan Guhkesvagge mot SO. Ungefär vid bron svänger ni österut och siktar mot Slugga, men svänger så att ni går söder Slugga och Gahppo. Sänk er ner mot Pietsaure Ö Rumok. Från samevistet finn stigar till Salto.
Problem denna väg:
Ungefär mittemellan Guhkesvagge och Slugga finns ett område med rätt mycket vide. det är några km, men det går över.
Jokken som rinner ut i Pietsaure är lurig. Den är lugn men djup. Enligt Grundsten ska man lättast ta sig över precis vid utflödet. Men det är sandbotten, så det ändrar sig år från år.
Alt 2: (Börjar på samma sätt
Gå rakt upp på fjället till den lilla sjön mellan Sliehkok och Hallji. Runda Hallji på V sidan och gå sedan S sjön Oarjep Atjek. Vidare mot VSV till den lilla sjön 1074. Sedan vidare västerut S Oarjep Tjievrajavrre Lulep och Alep Gassavarasj och upp till sjön Nijakriehppejavrasj. I denna ganska dramatiska omgivning finns faktiskt helt OK tältplatser. Fortsätt VSV genom Nijakvagge och vada Nijakjågåsj så att ni befinner er på den västra sidan av dalgången. Om vadet inte låter sig göras är det bara att följa Ruohtesvagge någon km söderut så blir det lätt att ta sig över. Följ sedan Ruohtesvagge mot NV så kommer ni så småningom att hitta stigen som leder till Kisuris. Där stöter ni på Padjelantaleden som leder er vidare mot NO och Änonjalme varifrån ni åker båt till Ritsem.
Problem denna väg: Inga kända. MEN... sträckningen från Guhkesvagge till Nijak har jag inte vandrat själv.
Föreställer mig att största problemet kommer att bli "10 personer". Planera inte för långa dagsetapper.
Om jag skulle välja blir det.............. nummer 2. Den vägen ger möjlighet till toppbestigningar om andan faller på.
Ha det gott!
HåkanF