Dags att väcka liv iden här tråden igen. Eftersom det av olika anledningar blir bil till fjällen i år och tanken är att det ska bli en sarektur med start i Suorva så undrar jag om parkeringen som är utsatt på kartan. Är det bara att dumpa bilen där eller ska det betalas på något sätt? Sen skriver ni om ev. låsta grindar så jag undrar om någon vet något om det?
Pär
Jag har visserligen aldrig parkerat bilen där (kommer alltid med buss) men jag har svårt att tro att någon vill ha betalt. Har hört om folk som satt bilen där men aldrig om någon som ens funderat på att betala, eller blivit avkrävd.
Grinden ska enligt besked alltid vara öppen. Jag pratade med en äldre man på kraftbolaget våren 2009, efter att ha blivit lotsad genom en ganska förvånad telefonsupport som inte hade något som helst svar på min fråga. Det verkar som om de ansvariga på kraftbolaget är fullt medvetna om att det går turister in i fjällen den vägen och att de inte har någon som helst avsikt att hålla den stängd. Det är bilar in i området som de inte vill ha. Jag hoppas verkligen att de inte tänker ändra på denna policy.
Som någon har nämnt strax innan i tråden så kan det ju vara möjligt att de vill låsa efter vandringssäsongens slut. Detta bör kanske kollas upp om någon ska gå sent i september. En låsning under vintern innebär ju också ett problem, eftersom en och annan vill skida in den vägen. Jag har dock inte hört talas om att det har hänt att någon skidåkare har fått problem. (Men allt når ju heller inte mina öron. )