Stryktålig telefon

Det blev en Sony Xperia™ active till slut. Halva batteriet är slut redan så det är ganska b tycker jag. Har ju använt den nästa hela tiden för att lära mig menyn osv men ändå.

Batteritiden blir normalt lite bättre på en vecka eller så. :)
Men mycket längre än ett dygn brukar man tyvär inte kunna räkna med på originalbatterier på dom flesta smartphones, dom är ju lika kraftfulla som en liten dator, med en mindre skärm..

Ska du spara batteri är det oftast effektivt att stänga av Wlan, GPS och Bluetooth när det inte används. Dra ner ljusstyrkan på skärmen och går det att sätta på datasparläge kan det vara effektivt så den inte är uppkopplad hela tiden.

Hoppas du blir nöjd! :)
 
De anger en massa timmar och lång taltid.
Jag kör den mot trådlösa nätverket, använder GPS i träningsappar, barnen spelar angrybirds oct ser youtubeklipp och det blir lite radio till och från arbetet. Ett och annat telefonsamtal blir det väl också. Då räcker den ett dygn. Som sagt laddar jag varje natt.

Bosse

Hur är det med kompassen då? Jag har telia refill kontantkort kostar det pengar att ha den framme och inställd? Stod nåt om det tyckte jag. Eller hur får man fram den den runda stora klockan så att den visas i skärmen? Vet du det?
 
Senast ändrad:
Kompass och klocka

Har du en analog klocka ochs olen skiner så behöver du ju ingen kompass - då tar du ut kurs mha solen ;-)

Skämt åsido så tror jag mobilens kompass är assisterad av GPS och de flesta GPSer i mobiler tar hjälp av mobilnätet för en grov posistion och får då snabbare GPS-fix och det kostar några byte datatrafik att få reda på positionen - det är nog det som du varnas för - utrikes kan det ju bli dyrt.

Ang åt få fram klocka på bakgrundsskärmen så ska du nog trycka och hålla inne på telefonens "skrivbord" (dvs bakgrunden) och sedan välja Widgets och sedan leta upp lämpliga widgetar ( t ex någon rund klocka) att lägga på din telefons skrivbord. Hittar du den inte så ladda hem någon gratis klocka från google play.

/Patrik, just nu med en lånad active
 
Xperia Active: ljudkvalitet?

Lätt trådkapning, Sony Ericsson Xperia Active: är ni nöjda med ljudkvaliteten?
Jag får ofta kritik för att den jag pratar med hör mig dåligt, och att ljudet är burkigt. Just mitt exemplar, eller något ni känner igen?

I övrigt är jag nöjd med storleken och utseendet, tåligheten och att pekskärmen funkar med blöta fingrar och lite kyla. Men batteritiden är ju som sagt rätt ovan, när man varit bortskämd och haft en lur som bara behövde laddas en gång/vecka (Nokia 3720).
 
Motorola Defy

Funkar superbra! Tål vatten och jag har tappat den ett par ggr med. Är mycket ute på tur med snö och is (isklättring och alpint) och är jättenöjd har aldrig haft problem med den.
 
Lätt trådkapning, Sony Ericsson Xperia Active: är ni nöjda med ljudkvaliteten?
Jag får ofta kritik för att den jag pratar med hör mig dåligt, och att ljudet är burkigt. Just mitt exemplar, eller något ni känner igen?

I övrigt är jag nöjd med storleken och utseendet, tåligheten och att pekskärmen funkar med blöta fingrar och lite kyla. Men batteritiden är ju som sagt rätt ovan, när man varit bortskämd och haft en lur som bara behövde laddas en gång/vecka (Nokia 3720).

Samma här om batteritiden. Men det är ju antagligen surfandet det. Ljudet är annars perfekt tycker jag och mottageren.

Det finns en brusreduceringsinställning på den till bakgrundsljudet. Leta fram den så blir det nog bättre. Den stora runda klockan som bakgrund har jag inte lyckats hitta ännu men har inte haft den ett dygn ens.
 
Har du en analog klocka ochs olen skiner så behöver du ju ingen kompass - då tar du ut kurs mha solen ;-)

Skämt åsido så tror jag mobilens kompass är assisterad av GPS och de flesta GPSer i mobiler tar hjälp av mobilnätet för en grov posistion och får då snabbare GPS-fix och det kostar några byte datatrafik att få reda på positionen - det är nog det som du varnas för - utrikes kan det ju bli dyrt.

Ang åt få fram klocka på bakgrundsskärmen så ska du nog trycka och hålla inne på telefonens "skrivbord" (dvs bakgrunden) och sedan välja Widgets och sedan leta upp lämpliga widgetar ( t ex någon rund klocka) att lägga på din telefons skrivbord. Hittar du den inte så ladda hem någon gratis klocka från google play.

/Patrik, just nu med en lånad active

Gjorde som su sa men när jag hittade den står det ingen plats på denna skärm. kan det vara för att jag har foto i bakgrunden eller att google är som startsida?
 
Då försöker jag igen då jag i annan tråd om tåliga mobiltelefoner inte fått något svar.

Jag har en ca 2 år gammal Samsung B2100 http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobilephones/GT-B2100SRAMOB

som ska tåla en plurrning, men displayen är helt svart när det är fint väder (solsken) så nu har jag bestämt mig för att köpa en annan mobiltelefon.

Jag kollade på efterföljaren Samsung GT-B2710 som även verkar heta Xcover271 http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobilephones/GT-B2710SSAXEE-spec
men den verkar ha samma typ av display (TFT).

Så hur är displayen på Samsung GT-B2710 / Xcover271 ,när det är solsken ute?

/Per

Med min Xcover 271 har jag inga problem med alls, fungerar precis som vilken annan mobiltelefon som helst... Tror att din telefon var det fel på och det kan hända alla modeller och märken...

Mvh troswe
 
Gjorde som su sa men när jag hittade den står det ingen plats på denna skärm. kan det vara för att jag har foto i bakgrunden eller att google är som startsida?

Jag skulle tro att om du har foto som bakgrund så kanske menyerna hamnar "under fotot" eller inte kommer fram alls. Kan du skrolla åt hägre eller vänter (svep fingret åt höger eller vänster på "bakgrundsfotot" - kommer du till en annan del av dit skrvibord då?
Prova i så fall procedure ovan igen - tryck och håll inne och välj ordna widgets och lägg till klockan (ev får du ladda hem den i goodl play före du kan lägga till den).

Lycka till!

/Patrik, utan bakgrundsbild
 
Jag skulle tro att om du har foto som bakgrund så kanske menyerna hamnar "under fotot" eller inte kommer fram alls. Kan du skrolla åt hägre eller vänter (svep fingret åt höger eller vänster på "bakgrundsfotot" - kommer du till en annan del av dit skrvibord då?
Prova i så fall procedure ovan igen - tryck och håll inne och välj ordna widgets och lägg till klockan (ev får du ladda hem den i goodl play före du kan lägga till den).

Lycka till!

/Patrik, utan bakgrundsbild

Tackar nu fungerade det.
 
Med min Xcover 271 har jag inga problem med alls, fungerar precis som vilken annan mobiltelefon som helst... Tror att din telefon var det fel på och det kan hända alla modeller och märken...

Mvh troswe

Jag slog för en stund sedan till på en Xcover 271 för synnerligen humana 499 kronor på Expert http://rc.expert.no/cms/images/dr_26_apr_2012.pdf (sidan 7). Men idag lyser solen med sin frånvaro :( , så jag har inte kunnat kolla hur displayen/telefonen är när det är solsken.
Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Ensamövningar och att lita på telefon Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg